ANNONS
Annons

Capture One - Det jag ser är inte det jag får ut.

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej.

Har en bild i Capture One.

När jag väljer att exportera bilden till JPG och jämför resultatet visar det sig att färgerna är olika.

Har ni någon förslag på vad det kan bero på?
 

Bilagor

  • jpgco.jpg
    jpgco.jpg
    17.9 KB · Visningar: 690
Vilken färgrymt e det du konverterar till? Är det den konverterade bidlen som är blek. Prova sRGB som utprofil.

Är det däremot det du ser på skärmen finsn en knapp i översta raden som stänger av färghanteringen, det e inte bra stänga av den.

Roine
 
Bilden till höger (den bleka) är det jag ser i Capture One.
Bilden till vänster är JPG som kommer ut efter processen.

Jag kör Adobe RGB 1998 rakt av.
 
japp


men vad titta du på i då? dvs vad ahr du sammanfogar bilderna i för program?

Beskriv gärna flödet mer utförligt
 
Kameran är inställd på Adobe RGB 1998 (a98).
Capture One är också inställt på a98.
Monitorn är satt till a98.

Jag lägger bilden (i RAW format) i en tom katalog.
Startar CO och navigerar till katalogen.
Nu ser jag bilden som huvudobjekt i CO.
Utan att förändra något väljer jag "Process".

Color Management workflow är satt till Convert to Proof destination. Proof desitnation är satt till a98.

När processen är klar, dyker bilden upp och visas med Windows Picture and Fax Viewer.
Redan här ser man skillnaden.

I tron om att det är Windows P&F Viewer det är fel på provar jag att öppna upp JPG bilden i ett antal andra verktyg. Resultatet är tyvärr densamma, bilden i CO är annorlunda.

Fundering: Spelar kamerans färgrymd inställning någon roll om man kör RAW?
 
Hej

Ser direkt två problem med min ringa kunskap

1. Adobe e ingen skärmprofil, den skall vara sRGb eller nått en kalibreringssak skapat, jag kör spyder

2. De program du nämner hanterar väl inte färgprofiler?


Mitt enkla tips är:
===================
1. ställ skärmen på 6500 grader kelvin, kör adobe gamma kalibering o ha den profilen som standard, den blir sRGB med bra kontrast o ljus

2 Kör sen en konvertering i C1 till sRGB

3. titta

4. Återkom
 
Nu ser färgerna lika ut men inte skärpan. Bifogar en bild som visar upp skärpan i C1 och i PS.

Ang färgrymd...
Är nedanstående tolkning korrekt?

Kameran, monitor, program, skrivaren och allt skall köras i Adobe RGB 1998. Detta framgår i boken The Photoshop CS2 Book For Digital Photographers.

Scott Kelby skriver såhär:
Once you've got your camera set to right color space, it's time to set up Photoshop that way too. Back in Photoshop 5.5, when Abode (and the world) where totally absorbed with Web design, they switched the color space from Monitor RGD to sRGB (which some pros refer to as "stupid RGB"). It was great for graphics that were destined for the Web. At that time, digital photography hadn't caught hold like it has today, so it seemed like the right think to do, and at that time, it probably was. However, now we have to change the color space to something that's more appropriate for photography: Adobe PGB (1998)
 

Bilagor

  • c1skarp.jpg
    c1skarp.jpg
    12.2 KB · Visningar: 531
Capture one visar väl inte skärpa och brusreduceringsinställningar i "realtid" i den stora bilden, utan bara i den lilla "preview:n" i skärpe- och brusreduceringsverktyget.

Jag har visserligen bara testat det litegrann, så jag kan ha missat nåt.
 
Hej

Nu e e i vart fall inte jag helt med:

1. Det e skillnad på vad "experter" anser o vad din publik ser, de flesta ser på mina bilder i sRGB okaliberat

2.Du kan gärna använda, och antagligen bör, använda adobeRGB i redigering mm, men för att visa i web eller ANDRA ej färgkaliberade applikationer, se punkt 1


Så mitt enkla tips är att var sak har sitt syfte, mål o metod, så mixa inte mellan dessa.

Roine
 
När jag tittar på bilderna så tycker jag mig se en sak.

Din jpg bild i Adobe RGB verkar inte vara öppnad i ett program som kan hantera färgprofiler. Vad jag vet så kan varken Fax viewer eller ens bildvisaren i Elements hantera färgprofiler rätt och då visas en Adobe RGB så grådassig som din jpg.

Testa att öppna den i Photoshop CS eller liknande och se om du får samma problem.

Du kan även testa att konvertera till sRGB som windows kan hantera.
 
Jag är helt med på att producera sRGB för web och dator, dvs visa vänner mm.
Men när jag skriver ut bilderna, vore inte det smartare att köra Adobe RGB (1998)?

Gällande skärpa, så visar C1 skärpan i relatid.
 
Mattias,

Den grå-dassiga bilden är "källan". Den färgglada är "utgåvan" som visas i CS2.

Bortsett ifrån vilken är "snyggare" vill man ha samma resultat efter C1 processen.

Efter att ha ändrat monitorn till sRGB, ser utgåvan färgmässigt mera korrekt ut(Korrekt=källa).

Det finns dock stark vilja att få det att fungera med Adobe RGB 1998 rakt av och så skapar jag förminskade jpg i sRGB som jag skickar runt till vänner o bekanta.
 
enig

skärpan i C1 kan du ställa i preferenses. Jag har ställt bort den (jobbar så här):

1. I C1 ställer jag levels o vitbalans samt exponeringskompensering då jag klantat till exponeringen.

2. i C1 rätar jag upp ev lutande horisonter samt beskär, sen konverterar jag till sRGB, dock har jag Magnes färgprofil till 1D mk2, 5D, 350D o D60 beroende vilken kamera som jag fotat med.

3a. För att visa modellen/kunden bilderna kör jag BreezeBrowser på de konverterade bilderna, den skärper o lägger in mitt namn i bilden, skapar webalbum mm

3b, för slutresultat så redigerar jag o skärper i PS cs2, ofta med intellisharpen II från Fred, men med CS2 så kör jag mest med PS egen sharpen, där använder jag ofta Fred Mirtandas actions o plugins

roine
 
Om du vill framkalla så är det fördel att använda en rymlig färgrymd som Adobe RGB. Crimson rekomenderar Adobe RGB vid framkallning. När det gäller skrivare så tror jag att samma sak gäller.

Dock skall man vara medveten om att varken skrivare eller framkallning på labb kan återge Adobe RBG färgrymden fullt ut så det kan vara läge att softproofa bilderna innan man skriver ut/framkallar. Crimson har en softproof profil på sin hemsida som man kan ladda hem.
 
Roine,

Jag greppar inte riktigt hela allt...

1. I C1 ställer jag levels o vitbalans samt exponeringskompensering då jag klantat till exponeringen.
Okej, låter vettigt.

2. i C1 rätar jag upp ev lutande horisonter samt beskär, sen konverterar jag till sRGB, dock har jag Magnes färgprofil till 1D mk2, 5D, 350D o D60 beroende vilken kamera som jag fotat med.
Jag fotar med 350D som är inställd på A98. Går information förlorad om jag konverterar färgprofiler emellan? Innehåller RAW bilden färgprofiler?

3a. För att visa modellen/kunden bilderna kör jag BreezeBrowser på de konverterade bilderna, den skärper o lägger in mitt namn i bilden, skapar webalbum mm
Okej.

3b, för slutresultat så redigerar jag o skärper i PS cs2, ofta med intellisharpen II från Fred, men med CS2 så kör jag mest med PS egen sharpen, där använder jag ofta Fred Mirtandas actions o plugins
Vilka färgprofiler?

Om du har någon skrivare, har du tilldelat några specifika färgprofiler till den?
 
RAW är bara rådata från kameran och innehåller ingen färgrymd som sRGB eller Adobe RGB

När det gäller färgprofil så bör du kalibera din skärm med en hårdvarukalibrator. Det är nog det enda sättet att du vet att du ser korrekta färger. Många av dessa kan även kalibrera skrivare..

Nu är jag nubörjare inom detta så rätta mig gärna om jag har fel men man skall väll inte blanda ihop färgprofiler (icc) som man kan få fram gemon att kalibrera skärmen med sRGB och Adobe RGB som är färgrymder.
 
Senast ändrad:
Mafor skrev:
RAW är bara rådata från kameran och innehåller ingen färgrymd som sRGB eller Adobe RGB

När det gäller färgprofil så bör du kalibera din skärm med en hårdvarukalibrator. Det är nog det enda sättet att du vet att du ser korrekta färger. Många av dessa kan även kalibrera skrivare..

Nu är jag nubörjare inom detta så rätta mig gärna om jag har fel men man skall väll inte blanda ihop färgprofiler (icc) som man kan få fram gemon att kalibrera skärmen med sRGB och Adobe RGB som är färgrymder.

Mattias,
Kan du förklara det där med att blanda ihop profilerna?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.