Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One ( C1)

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
Verkar så himla lätt & bra att jobba i !
Finns det några andra prog. som är lika lätta ?
För en mindre peng förhoppningsvis ..

När en normal Svensson begriper..

jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att titta på Capture One – vad är det som gör det programmet bättre än Camera Raw i PS? (om det är bättre?)

Alternativ är Bibble och Breezebrowser. Bibble lär vara bra.

För Canonägare finns det utmärkta gratisprogramet Canon DPP

C1 och DPP är mycket snabbare att jobba med än Camera Raw i PS.

toj skrev:
jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att titta på Capture One – vad är det som gör det programmet bättre än Camera Raw i PS? (om det är bättre?)

Att det är skrivet för fotografer. Dvs det man behöver finns där på ett enkelt sät, inte som i PS gömt bland massa ritfunktioner. Det är också snabbt, och man kan göra sin ändringar och sen låta C1 arbeta i bakgrunden, dvs man behlver inte vänta på att alla beräkningar blir klara innan man går vidare.

mvh Christian

Dock har LE inget stöd för 1DMkII än så länge. Releasedatumet för v. 3.6 med *.cr2 hantering har skjutats upp i omgångar och är planerat till mitten på januari. Typ nu...

Kan fö instämma med Adam. C1LE räcker till mina behov och är utmärk att arbeta med: enkelt och tydligt arbestflöde och snabb hantering. Resultaten lär också vara något bättre än övriga program enligt DPreview (http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page17.asp)

Se också Luminous Landscape review av C1LE: http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/c1-le.shtml

Colormailer

Colormailer Foto Manager. Som kund kan man ladda ned detta som jag har testat lite. Enkelt och kan passa de som inte ställer så stor krav. En funktion som jag tycker är bra är att programmet lägger upp filer på alla kort i år mån dag. Har några fler provat?

teamfoto skrev:
Vet inte vilken du har provat

Men Capture ONE LE är hyffsat billigt
http://www.phaseone.com/content/eshopmenu/c1le.aspx

USD 99.00

Jag kör LE och tycker den är helt enormt bra..
De extra funktioner som PRO har, har jag ingen större nytta av i dagsläget

/Adam

har också LE och gillar den skarpt. mycket mera lättfotad och snabbare än nikons egen programvara. fast om du beställer C1 LE via deras vävsida tillkommer moms...

/f - smudo.org

MaxZ skrev:
Trevligt! Är du nöjd med den nya versionen då?

De nollade inte tidsbegränsningen i den version som jag testade så eftersom jag har haft en testversion istallerad innan gick det inte att konvertera...

Jag fick mejl om att de upptäckt problemet. men jag vet inte om de fixat till just det.

Får väl testa igen om det går.

froderberg skrev:
De nollade inte tidsbegränsningen i den version som jag testade så eftersom jag har haft en testversion istallerad innan gick det inte att konvertera...

Jag fick mejl om att de upptäckt problemet. men jag vet inte om de fixat till just det.

Får väl testa igen om det går.

Det kanske inte behövs. Enligt Ulf Liljegren (?) skulle de releasa v. 3.6 igår den 15:e... Kanske kommer den ändå imorgon :)

Vad har dom gjort i den här versionen är det bara stöd för nya kameror eller?

Jag tycker det är mycke mb att ladda ner för bara nya kamera modeller eller har jag missat något annat nytt?

MaxZ skrev:
Det kanske inte behövs. Enligt Ulf Liljegren (?) skulle de releasa v. 3.6 igår den 15:e... Kanske kommer den ändå imorgon :)

Enligt vad han skrev häromdagen på det officiella forumet så kommer den imorgon. programmerarna skall tydligen jobba i helgen för att kunna släppa alla språkversioner då (så om man bara nöjer sig med danskaså borde man ju kunna fåden iallafall:) )

Vad har dom gjort i den här versionen är det bara stöd för nya kameror eller?

Jag tycker det är mycke mb att ladda ner för bara nya kamera modeller eller har jag missat något annat nytt?
Enligt vad jag fått höra är det dels stödet för 20D's .cr2 filer (3.5.2 stödjer 1D mk2 .cr2) men också dels att dom har skrivt om kärnan i programmet. Troligen då konverteringsmotorn och lite sånt. Sen är det säkert fler saker.

Nej. Mac versionerna är sedan länge releasade. Tror att man är tom redan framme vid v3.6.1 för Mac.

Det var bara PC versionerna som har varit sena.

Alla versioner finns som Trial (15 elle 30 dagar) på hemsidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar