ANNONS
Annons

Capture one 5 här

Produkter
(logga in för att koppla)
Franken.

Vårda ditt språk och betänk att detta är en fotosajt för oss intresserade och inte nån chatt för fjortisar.
Var och en har rätt att komma med sitt inlägg om man anser att det ger något av värde. Att ha olika syn och uppfattningar om tingens förhållanden är fullständigt normalt. Dock så även din kommentar om du redigerar den lite.
Trevliga hälsningar
Sture

Nu har jag laddat ner och provat Capture One Pro 5. Kanske är jag en man med lite tålamod men det hela slutar bara med att jag blir frustrerad. Det var samma sak med uppgraderingen till 4.0.
Produkten levererar fantastiska resultat. Tyvärr ar arbetsflödet satt för att passa en studiofotograf som fotar under kontrollerade förhållanden. Dessutom verkar alla tutorials och vad hittar på nätet vara gjort av ingenjörer. På Outback photos beskrivs en mängd nya funktioner men jag kan inte ens hitta dem i beskrivningarna. Hemsidan är för tillfället seg som sirap så det tar tid att leta reda på information. Det mesta är också förlegat som man hittar och handlar om gamla versioner.
Provkör samtidigt LR beta 3. Med hjälp av NAMP så ger Adobe information som gör det lätt att fatta hur de nya funktionerna fungerar i LR 3 Beta.
Visst kan man bli trött på Scott Kelby´s jargong men man lär sig snabbt hur det fungerar.
Bara att uppgradera är en gåta med Phase One Pro. Jag har enligt informationen på deras hemsida 2 uppgraderingar kvar. Tyvärr fungerar den licenskod jag har från version 3 inte på den nya versionen.
Kontentan blir nog att det blir som tidigare. Jag använder LR. Produkten ger ett kanonresultat men arbetsflödet är sämre och stödet för att lära sig produkten ordentligt är för dåligt.
Jag anser inte jag skall behöva sitta på en kurs hos Scandinavian Photo för att kunna hantera programmet.
LR 3 beta kör jag utan problem efter 2 dagar. Varför skall jag inte kunna hantera Phase One på samma tid? Bra produkt men dålig support är mitt omdöme.

Flera bra nyheter i v5! En del har nog återuppstått från tidigare versioner?

v5 Pro - jag har bara röjt runt några timmar i nya versionen - har en del bra nyheter jämfört med v4.8.3 Pro;

Filstrukturen i "library" tycks laddas lite snabbare än tidigare.

"Focus tool" är en suverän nyhet. Snabb! Den fanns väl förresten redan i v3.x och har varit borta sen dess?

"Focus mask" är en ny användbar finess som jag inte ens saknat tidigare :)

Äntligen kan man åter justera red green och blue separat i "levels", det tog lång tid att få tillbaka den finessen från v3.xx! För mig är de delade kanalerna en stor förbättring, den är värd hela uppgraderingskostnaden EUR 69 plus moms!
Man kan nu även justera reg green blue separat i "curve", men det är jag inget jag saknat eller ens förstår nyttan med.

Den nya "spot removal" har jag bara utforskat helt hastigt; det gick alldeles utmärkt att trolla bort en fluga från en lejonnos, ungefär som motsvarande verktyg i Photoshop.

Programmets snabbhet är OK på min sex år gamla PC (raid 0, snabba 10.000 rpm-diskar, mycket internminne).

Det mesta verkar funka likt v4 så har man använt programmet tidigare känner man igen sig direkt.

PhaseOnes webb har tidigare varit en mardröm att navigera - man har nyligen strukturerat upp och städat en hel del, men sajten lämnar fortfarande en del övrigt att önska.

Online-supporten är suveränt snabb, man brukar få en respons inom några timmar oavsett veckodag eller tid på dygnet. Ibland kommer svaret från USA, bland från Asien.
Man garanterar svar - dock kanske inte alltid avhjälpande? - till en slutanvändare inom 24 arbetstimmar. En gång fick jag ett uttömmande skriftligt svar på 22 minuter mitt i natten.
Här har andra programvaruföretag en del att lära (Adobe! förstår ni piken...?)

Jag tycker att 5an är en bra uggradering från 4an och väl värd sitt pris. 5an verkar ordentligt snabbare och flera fina funktioner tillagda för att inte tala om den fina kvalitén på bilderna som konverteras. De är nog få rå-konverterare som slår Capture One vad gäller bildkvaliteten och även arbetsflödet flyter naturligt och bra.

Nu är min frustration borta. Det var skit bakom spakarna igår. Hade inte valt rätt version och därför blev allt fel.
Nu är min fria uppgradering aktiverad och alla reglagen där dom skall vara.
Kvalitén är verkligen imponerande. Bilderna blir verkligen rena och snygga och bruset hanteras bättre än i LR3 beta.
Här ett prov i 100%. Bilden tagen med 5DMKII ISO 800.
Här är en länk till hela bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1867405&target=

Bilagor

• _MG_1433 2.jpg
    _MG_1433 2.jpg
    23.5 KB · Visningar: 904
Nu är min frustration borta. Det var skit bakom spakarna igår. Hade inte valt rätt version och därför blev allt fel.
Kvalitén är verkligen imponerande. Bilderna blir verkligen rena och snygga och bruset hanteras bättre än i LR3 beta. [...]
Jag har inte haft Capture One Pro installerad sedan jag gick över till Windows 7 för runt ett halvår sedan. Tack för påminnelsen om fria uppgraderingar! Jag hade också 2 st kvar och kan bara återigen konstatera att C1's konverteringar har något alldeles speciellt över sig.

Provade att framkalla samma bild i både Capture One 5 och i LR Beta 3. Svårt att komma till ett liknande resultat i båda detta öär det bästa jag fick till. Bilden är tagen med 5DMKII, ISO 3200 och i 100% förstoring.
Tycker nog att C1 ger en snyggare rendering fst skilnaden är inte stor.

Bild 1 är från Capture One 5
Bild 2 är från LR Beta 3

Bilagor

• _MG_1294 1.jpg
    _MG_1294 1.jpg
    24.8 KB · Visningar: 868
  • _MG_1294.jpg
    _MG_1294.jpg
    22.8 KB · Visningar: 859
Det jag ser på dina båda presenterade crops är att den övre C1 bilden har en del skärpningsartefakter i nederkanten, om du tänker dig från "ögonspetsen" invid nosen och rakt ner.

Samtidigt skulle jag tro att din LR3 bild kan tåla en del extra skärpa. Det är svårt så här på ett litet utsnitt och se vad som är upplösning och skärpeeffekter.

Helt klart är att Lightroom 3 beta kan prestera väsentligt bättre än LR2, iallafall med mina 5D filer, men det finns något speciellt med C1 bilderna som är svårt att sätta fingret på. Förr brukade jag tycka att de hade ett mer analogt utseende, men det är nog inte rätt beskrivning när de har så hög upplösning.

Jag hittar inga skärpeartefakter i originalen. Vad man inte har riktig kontroll över i något av programmen är hur slutskärpningen agerar i konverteringen till JPG. I LR kan man välja 3 nivåer. Jag vet av erfarenhet att man kan skapa mycket artifakter om man har skärpt bilden mycket i LR och sedan väljer hög skärpning i konverterignen.
I Capture One kan man bara välja om man vill ha skärpning eller inte. Har inte erfarenhet nog av C1 för att veta hur mycket det gör och hur hårt denna skärpning agerar.

Skärpning i Capture One v5 Pro (och i v4 Pro?) för PC

I Capture One v5 Pro (för PC) kan man välja på ett antal förvalda skärpningar (.../details/sharpening) och dessutom göra presets av sina egna kombinationer av amount, radius och threshold.
Det såg nog likadant ut i v4 Pro.

Jag brukar bara använda någon av de två "presharpening" (oftast "presharpening 1" som ger amount 200, radius 0,5 och threshold 0,8) i Capture One och göra slutskärpningen i Photoshop CS3.

Jag gör alltid tiff så jag vet inte hur skärpningen ser ut om man gör jpg direkt ur Capture One.

Bilagor

• skarpning_meny1.jpg
    skarpning_meny1.jpg
    59 KB · Visningar: 718
Skärpning i Capture One v5 Pro (och i v4 Pro?) för PC

Om man enkelt vill aktivera eller avaktivera skärpningen (som man angett med reglagen under .../details/sharpening) vid framkallningen så gör man det med en bock i rutan "Sharpening disable" under fliken ../output/process recipe.

Bilagor

• skarpning_onoff1.jpg
    skarpning_onoff1.jpg
    61.9 KB · Visningar: 721
Jag ska ha en fri uppgradering kvar enligt hemsidan men den vägrar acceptera min kod när jag försöker aktivera och säger att det inte finns några fria aktiveringar kvar...

Hur bar du dig åt ?

Kvalitén är verkligen imponerande. Bilderna blir verkligen rena och snygga och bruset hanteras bättre än i LR3 beta.
Här ett prov i 100%. Bilden tagen med 5DMKII ISO 800.
Här är en länk till hela bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1867405&target=

Det finns ett "My acoount" där man kan logga på på deras hemsida.
Där kan man bland annat se sin licens och också vilka datorer men aktiverat. Jag hade tydligen över åren aktiverat så många att jag inte kunde aktivera någon mer. Därför fick jag avaktivera samtliga. Det är lätt gjort från samma ställe. Sedan lägga in licensnumret i den nya versionen och aktivera den.

Vad hade du för typ av licens ?

Jag har såväl en aktivering som uppgradering kvar enligt hemsidan....

Det finns ett "My acoount" där man kan logga på på deras hemsida.
Där kan man bland annat se sin licens och också vilka datorer men aktiverat. Jag hade tydligen över åren aktiverat så många att jag inte kunde aktivera någon mer. Därför fick jag avaktivera samtliga. Det är lätt gjort från samma ställe. Sedan lägga in licensnumret i den nya versionen och aktivera den.

Aktiveringar + uppgraderingar

När jag inte fick mina aktiveringar det ett funka för ett antal år sen gjorde jag ett supportcase (man måste nog skriva på engelska?) av problemet och fick e-mail-hjälp inom några timmar.

Gör det om det strular, Capture Ones support är som sagt kanon och de garanterar respons till slutanvändare inom 24 arbetstimmar. De är vana vid aktiverings- och uppgraderingsfrågor.

Vad hade du för typ av licens ?

Jag har såväl en aktivering som uppgradering kvar enligt hemsidan....

Det är inte så att du var lika het på gröten som jag? När man skall aktivera så dyker det först upp ett fönster där man skall välja version av programmet.
Alltså Capture On 5, eller Capture One 5 Pro. Det var detta jag missade.
Licensnyckeln till Capture One 5 Pro som jag har kan inte aktivera Capture One 5.
Jag köpte min licens för ganska länge sedan i en kombination med Iview Media. Jag hade 2 uppgraderingar kvar. Slipper alltså betala också för nästa uppgradering:)

Uppdateringsfråga

Enligt min konto-sida hos Phase One har jag "Free upgrades left :3 och Activations left : 0.

Jag har 4:an installerad på samma dator och fick inte uppgraderingen att fungera först. Jag avaktiverade då version 4 men det fungerade inte i alla fall. Någon som har ett tips eller är det bara att kontakta supporten??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar