Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One 4 funkar inte för mig

Produkter
(logga in för att koppla)

Rawshooter

Aktiv medlem
Jag får inte fart på Capture One 4, den craschar vid start. Sedan ett par månader tillbaka har jag ett case hos supporten som inte verkar kunna lösa mitt problem. Svaren från supporten kommer mer och mer sällan och nu är det ett tag sedan sist så jag börjar misströsta.

Min fråga: Ni som har fått fart på det, är Capture One 4 värd att lägga ner krut på när jag ändå har Capture NX? Är bara nyfiken på om CO har en smidigare och snabbare batchhantering än NX och samtidigt minst lika bra annars. Som ni förstår har jag inte kunna kolla själv.
 
Kan ha att göra med skärmprofilen. Har för mig att jag hade nått liknande problem för längesedan.

Jag testade att ta bort min profil i inställningarna för grafiken (Windows).

Kan ju vara nått kanske...

/Christian
 
Tack för ditt svar Christian även om det inte var svar på min fråga.

Supporten taktar 1 uppslag varannan vecka så jag väcker frågan igen:

Har Capture One ver. 4 några avgörande fördelar mot Capture NX?

Tacksam för svar eftersom det troligen kommer ta tid innan jag kan prova själv och se om produkten är värd att slösa tid och pengar på.
 
Synd att ingen har synpunkter men frånvaron av kanske ändå är ett sorts besked. Får tolka det som att programmet inte är särskilt populärt och det var egentligen bara det jag behövde veta.

Nåja, supporten får ett par veckor till, sen lägger jag ner och håller mig till NX.
 
Jag håller på att köra in mig på CapOne4 - inga större problem men det är lie bökigare än 3an än så länge, det har kraschat 2 ggr under arbete så det verkar inte vara helt stabilt än.
Jag har dock inte kört NX överhuvudtaget så jag har inte en susning.... ville bara ge mig till känna som användare.
Mvh Tord
 
Tack Tord

Det enda jag tyvärr kunnat se är presentationsvideon, och där ser det väldigt trevligt och smidigt ut, men vilken produkt gör inte det i tillverkarens egen presentation. Om programmet börjar tugga och fundera visas naturligtvis inte och det är en av de viktigare egenskaperna tycker jag. NX "funderar" ibland och jag är inte riktigt kompis med arbetsflödet efter flera år med ursmidiga Rawshooter som jag inte kan använda längre pga ny kamera.
 
Trots att jag stött på, inga fler uppslag från supporten på flera veckor.

Har bestämt mig för att avinstallera programmet. Bra att det går prova programmet (och supporten) innan man betalar.
 
Tapani

Du har en vass resurs här på Fotosidan.
Jag är chef för Phase One's support avdelning.

Kan du göra mig tjänsten att du gör ett nytt support case och adresserar det direkt till mig så ska jag med en gång titta på vad har gått fel i support procedurerna och dessutom se till att ditt support case blir löst.

Det ända jag kan göra är att beklaga och hoppas jag får lov att gottgöra det för dig genom att erbjuda 1st klassig support.
'
Mvh

Ulf Liljegren
 
Funkar Capture One 4 bra med 2 gb ram?

Har i nuläget gamla versionen av Capture One men bara 768mb ram och jag upplever det lite segt emmellanåt. Speciellt när den ska tanka fram väldigt många previews/thumbnails.
 
ulfliljegren skrev:
Tapani

Du har en vass resurs här på Fotosidan.
Jag är chef för Phase One's support avdelning.

Kan du göra mig tjänsten att du gör ett nytt support case och adresserar det direkt till mig så ska jag med en gång titta på vad har gått fel i support procedurerna och dessutom se till att ditt support case blir löst.

Det ända jag kan göra är att beklaga och hoppas jag får lov att gottgöra det för dig genom att erbjuda 1st klassig support.
'
Mvh

Ulf Liljegren

Hej Ulf
Tack för erbjudandet men det har löst sig på annat sätt. Köpte en ny dator med vista förra veckan och där funkar CO. Har inte hunnit prova så mycket mer än att knacka in licensen och kolla att det går igång. Behovet är inte så akut längre. Har under tiden hunnit kolla in andra program.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.