Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

capture nx2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hur kraftfullt är de programmet igentligen?
kan man göra lika saker i de som man kan i photoshop?
antar att de är optimerat för nikon kameror, eller?
berätta gärna om erfarenheter om de programmet. länka inte till en sida, vill höra åsikter av er.

tack på förhand
 
Programmet är mycket kraftfullt, i och med att det är väldigt lätt att göra redigeringar av både hela bilden och valda delar av en bild. Man kan inte göra alla saker som man kan göra i Photoshop, men Capture NX bygger på ett lite annat koncept än Photoshop, eftersom de redigeringar man gör sparas som en editeringslista, och inte som faktiska ändringar av bildens enskilda pixlar. Man kan alltid återgå till den ursprungliga bilden, eller ta bort specifikt gjorda steg i editeringen.

Programmet är knutet till Nikonkameror på så vis att det kan skapa bilder från Nikons råformat med ett, i mitt tycke, oöverträffat resultat. Öppnar man Nikons råbilder får man tillgång till några olika specifika inställningar som är knutet till Nikonfiler.

Det går fint att också använda programmet för att redigera jpeg och tif-filer.
 
Programmet är mycket kraftfullt, i och med att det är väldigt lätt att göra redigeringar av både hela bilden och valda delar av en bild. Man kan inte göra alla saker som man kan göra i Photoshop, men Capture NX bygger på ett lite annat koncept än Photoshop, eftersom de redigeringar man gör sparas som en editeringslista, och inte som faktiska ändringar av bildens enskilda pixlar. Man kan alltid återgå till den ursprungliga bilden, eller ta bort specifikt gjorda steg i editeringen.

Programmet är knutet till Nikonkameror på så vis att det kan skapa bilder från Nikons råformat med ett, i mitt tycke, oöverträffat resultat. Öppnar man Nikons råbilder får man tillgång till några olika specifika inställningar som är knutet till Nikonfiler.

Det går fint att också använda programmet för att redigera jpeg och tif-filer.

vet du fall det finns nå tutorials på nätet om programmet?
har kollat youtube men där fanns de inte mycket.
gärna på svenska.
 
Jag använde programmet rätt mycket de två första veckorna efter att jag köpt min Nikonkamera. Jag upplevde programmet som mycket bra men började använda LR för organisering och PS för redigering. Eftersom jag använt PS i några år så var det mest av gammal vana jag började använda det igen. Men som sagt i tråden så är NX2 bra för behandling av Nikons bilder, och kanske framför allt råfilerna (.NEF).
 
hur kraftfullt är de programmet igentligen?
kan man göra lika saker i de som man kan i photoshop?
antar att de är optimerat för nikon kameror, eller?
berätta gärna om erfarenheter om de programmet. länka inte till en sida, vill höra åsikter av er.

tack på förhand

Ja och nej, Capture NX är suveränt på att fixa exponering, röda ögon brus, skärpa, kontrast, vitbalans och liknande saker. Du kan dock inte alls klippa ihop flera bilder och manipulera bilder på samma sätt som i Photoshop. Dvs vill du fixa till bilder så är det förmodligen det bästa, men vill du manipulera bilder så är Photoshop eller liknande mycket bättre.

Omanipulerade bilder enligt fotosidans-standard gör sig bäst i Capture NX 2.
Manipulerade bilder enligt fotosidans-standard gör sig bäst i Photoshop eller liknande.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.