ANNONS
Annons

Canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har en vän som vi vars barn vi har fotograferat. När jag softprofar bilden på skärmen med canvas-profil ser jag att bilden tappar mycket i kontrast och färger. Speciellt en mörk bilder ser bedrövlig ut. Den spricker i det svarta totalt.

Tyvärr så har min vän redan betalt för två canvas från ett företag så vi har inte så mycket annat val. Och så har det företaget inga profiler. Så jag valde att titta på några andra företags canvas profiler.

Jag har lite osäker på om jag bara skall låta mina bilder vara som de "är" eller om jag skall anpassa dem för canvas på något speciellt sätt. Hur ni brukar göra då just för canvas.

Jag har gett bilden lite extra kontrast, när det är till canvas. Om det behövs eller inte vet jag inte efftersom jag aldrig har gjort några testserier. Har bara gjort mina på Fujidirekt

Jag har lite osäker på om jag bara skall låta mina bilder vara som de "är" eller om jag skall anpassa dem för canvas på något speciellt sätt. Hur ni brukar göra då just för canvas.

När jag skriver ut på canvas måste bilderna så gott som alltid anpassas innan utskriften. Särskilt mörka bilder kräver en del extra arbete för att de ska bli bra. Olika canvasmaterial kräver också olika anpassningar, så är det en blank eller matt canvas som du ska printa på?

Stefan
www.profiler.nu

Jag har försökt luska lite i vad han skall printa på en får bara svaret canvas.

Räcker det med att flytta upp de mörka partiet ca 15-20% mot mitten med en curva i luminosity. Eller måste jag sänka mättnaden i vissa färger mera än andra?

det finns mängder med olika canvas finns tex blank,matt. Jag har egen skrivare o har rätt profiler etc för vilken typ av papper/canvas jag väljer. Har du rätt profil o skärmen ställd rätt så ska bilden se ut som den gör på skärmen. Innan du väljer att printa ut beställa bilden så be dom som gör bilden ta ut en testremsa så ser du om bilden blir bra.

canvas är lite mer förlåtande media att trycka på o den behöver oftast lite mer skärpa för att bli bra. Ett blankt papper är mer krävande där syns allt betydligt mer.

Jag har försökt luska lite i vad han skall printa på en får bara svaret canvas.

Räcker det med att flytta upp de mörka partiet ca 15-20% mot mitten med en curva i luminosity. Eller måste jag sänka mättnaden i vissa färger mera än andra?

Låter inte så professionellt om de inte vet vilken sorts canvas de printar på. Vi har kanske 6 olika canvas-material som vi använder för olika ändamål.

Och hur mycket du ska korrigera din bild är omöjligt att svara på. Helt beroende på dels bildens utseende, dels profilens begränsningar.

Stefan

Det är nog inte att de inte vet utan att de vill inte svara en besvärlig "fotograf" som vill ha profiler etc. Man får vad man betalar för och använder man kupong canvas (100 gratis bilder typ) så har man vad man betalar för.Det är som att ta fram en Hasseblad och göra retusch på superdator för att printa skiten toapapper. Tja jag skall inte ha bilden på väggen i mitt hem. Jag skickade bara över bilderna i kväll.

Efter mycket spottade på labbet fick jag nu ett vettigt svar. Jag skickade in bilderna oskärpta och icke anpassade för utskrift. De gjorde konverteringen och slutskärpning.

Bara för att ha lite roligt så tog vi sedan bilden till ett tryckeri (kompis jobbar där) och jämförde bilden där i deras ljus box och på en av deras "riktiga" datorer (bättre skärm en min hemma).

Och reprokillen sa att de hade gjort ett bra jobb på det "labbet". Så nu har vi alla lärt oss något både min kompis och jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar