ANNONS
Annons

Canonscan FS4000us

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Hej, är det någon av er som har erfarenhet av denna scanner? Hur stora bildfiler får man? ( upplösning ) Kvalité? Hanterbarhet? Snabbhet?

Alla synpunkter emottages tacksamt!

PL

Eller här, nu när du mig intresserad.. ;)

Tid mellan 1-287 sekunder beroende på upplösning
Upplösning 4000 DPI
Storlek på bildfil från 35mm = 120MB med 4000 DPI/42 Bitar
Tid att scanna en 35mm bild i 4000 DPI = 5 minuter.

Mycket nöjd...

Har en sådan. Superbra tycker jag... Om kvalitet är viktigare än hastighet. Går snabbare om man använder SCSI koppling. Hur snabbt vet jag inte.

FOTO hade en artikel slutet på 2001. Kan återkomma med detaljer om du vill.

Ha det!!

Lite tidning Foto uppgifter: (nr 12-2001)

+
Hög upplösning och skärpa
APS hållare ingår
Liten och lättplacerad
Bra pris

-
Borde ha Firewire ansl
Plottrigt användargränsnitt med för grova reglage
Rödgult färgstick i grundinställningen

Skanningstider: (USB)
Tumnagebilder 15sek för 4bilder
preview ca 25sek
Inläsning 4000ppi ca 3min 40sek

De skriver också:
Canons skanner kan ge mycket fina resultat även om det kan krävas en del laborerande för att få bort färgstick. Fare-tekniken är tidsbesparande och ger ingen oönskad skärpeförlust. Synd bara att skannermjukvaran känns så amatörmässig.

Funderar också på denna, men hastigheten kan bli ett problem när man vill scanna in många bilder på en gång. Är det någon som har testat denna scanner med en annan scannermjukvara? Jag har läst i tester för andra scanners att det ökade hastigheten mycket då man använde en mer avancerad mjukvara.

SCSI koppling är ju en enkel variant som ska speeda upp det lite. Vet inte hur mycket.

Själv passar jag på att surfa på Fotosidan medans scannern jobbar...:D

Vet inte om nån annan scannermjukvara funkar på scannern alls.

Ha det!

Hej,
Jag har en FS4000 med SCSI, och det fungerar bra.
Det går lite fortare med SCSI än med USB, men skillnaden är inte enorm. Däremot känns SCSI-drivrutinerna mer stabila.

Mjukvaran är inte så bra. Istället använder jag VueScan som ger bättre kvalité på bilderna. (men har ett ännu bökigare användargränssnitt)

http://www.hamrick.com/vsm.html

Även om jag kanske låter lite negativ är jag mycket nöjd med scannern, nu när jag har lärt mig använda den. (Dessutom får man ju med en Photoshop-licens)

Niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar