Annons

Canons "vidvinkelproblem"

Produkter
(logga in för att koppla)

coxy

Ny medlem
Jag går i uppgraderingstankar (från 20D) och har lite funderingar kring detta.

I en väldig massa trådar på forum runtom på nätet diskuteras Canons brist på bra vidvinklar till det digitala småbildsformatet(24x36). Jag undrar hur stort problemet egentligen är. Är det verkligen så illa med kantoskärpa mm, eller är problemet bara kraftigt upp förstorat?? För min del är det just vidvinkelsidan jag är intresserad av. Skäpedjup är inte en avgörande faktor för min del.
Väldigt många tycker att det är dåligt att Canon inte kommer ut med riktigt bra vidvinklar och antyder att de inte försöker, men med tanke på att 1 DS kom redan för 3 år sedan och diskussionerna har varit igång sedan dess borde de ju verkligen ha fattat att det är något som folk vill ha. Kan det vara så att det inte går att fixa detta i befintlig bajonett?? Det finns formodligen någon anledning till att tex. Nikon helt har koncentrerat sig på APS-storlek. Utan riktiga vidvinklar känns det som en väldigt dyr kamera som bara känns rätt till portätt/produkt-foto.
Om detta är ett problem som man har svårt att lösa, varför då överge sensorer med 1.3 crop?? Det verkar på många sätt vara en ideal storlek på sensor.
Hade 5D kommit med 1.3-sensor (och gärna 10000 billigare) hade jag haft en nu, men tyvärr känns den som en sämre kamera med den större sensorn.

Upplys mig gärna om mitt resonemang är fel.

/Coxy
 
Hej

Sitter just och läser Canon 5D test

Kolla vignetteringen en bit ner på

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp

Läs gärma hela testen och kolla på bilderna under Conlusion/ Is it really a problem. Bilderna där tycker jag det inte stör så mycket på, men det är klart nu med datorer så går man in i hörnen på 100% och kollar så syns det ju, men i tryck så tänker man nog inte på det så mycket samt att man kan ta bort det i PS.

Jag hade ofta själv mer vignettering på min analoga Nikon f100 och 500mm + 1.4xTC utan att det störde mig.

Vidvinkel använder jag mest till landskap och kör då inte på fullöppning utan bländar ner och då är problemet borta. Även EF-S ger ju vignetttering som testen visar.

En del kör polfilter på sina vidvinklar och då kan man nästa få samma effekt, dvs att himmeln inte är jämnt "färgad" utan blir olika polariserad, och det tycker nog en del är OK ändå

MVH

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
coxy skrev:
Är det verkligen så illa med kantoskärpa mm
Ja. Titta på officiella exempelbilden tagen med 17-40 här: http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/index.html
coxy skrev:
eller är problemet bara kraftigt upp förstorat??
Ja, det är uppförstorat och saknar i många fall betydelse.
coxy skrev:
Kan det vara så att det inte går att fixa detta i befintlig bajonett??
Jo, det går absolut.
coxy skrev:
Det finns formodligen någon anledning till att tex. Nikon helt har koncentrerat sig på APS-storlek.
Det påstås bero på begränsningar i deras bajonett som ju till skillnad från Canons inte uppgraderats (med förlust av bakåtkompatibilitet). Stora sensorer har också varit mycket dyra.
coxy skrev:
Om detta är ett problem som man har svårt att lösa, varför då överge sensorer med 1.3 crop?? Det verkar på många sätt vara en ideal storlek på sensor.
Canon vill inte ha tre produktlinjer.
 
Detta 100% croppande är en digitalsjuka som vi måste finna bot på. Bilder ska inte betraktas i den uppförstoringen så varför göra det till ett problem?
 
Freddie skrev:
Detta 100% croppande är en digitalsjuka som vi måste finna bot på. Bilder ska inte betraktas i den uppförstoringen så varför göra det till ett problem?

Håller med dig.

Ibland får jag intrycket på nätet att man inte kan fota med en DSLR fullformat.

Men det är ju ändå bra att man lyfter upp "problemet" fastän det kanske inte är så jättestort utanför datorn.

MVH

Omar
 
Omar skrev:

Ibland får jag intrycket på nätet att man inte kan fota med en DSLR fullformat.

Men det är ju ändå bra att man lyfter upp "problemet" fastän det kanske inte är så jättestort utanför datorn.

Lite oroande är om det stämmer som vissa påstår att det skulle vara något inneboende problem med nuvarande konstruktion av sensorn/microlinser som gör att problemet betonas i den digitala kameran.

Någon som verkligen vet något om detta ?

M.v.h.
Tommy
 
asa100 skrev:
Någon som verkligen vet något om detta ?
Jag vet inget mer än att jag har vidvinkelobjektiv som ger bra återgivning i hörn och kanter på småbildsformat ("fullformat"). Har lagt ut bildexempel på det vid flera tillfällen. Går det med ett eller flera objektiv kan det enligt mitt sätt att se inte finnas något inneboende fel på sensorn.
 
Freddie skrev:
Detta 100% croppande är en digitalsjuka som vi måste finna bot på. Bilder ska inte betraktas i den uppförstoringen så varför göra det till ett problem?
För den som inte förstorar en bild är det inget problem. För den som vill kunna dra upp en bild kan det vara det. Att titta nära på resultatet man får ut av en utrustning man lagt ner mycket pengar på, är ett sätt att utvärdera den för att se om den håller måttet eller om man ska välja en annan. Det är inget konstigt med det.
 
Jag kan konstatera att problemet finns, men att det för mig inte har någon som helst betydelse.

Nedbländat går det hur bra som helst med min 17-40, och för det mesta stör det inte när jag behöver större bländare. Med mitt 100 mm macro existerar problemet över huvud taget inte.
 
Hej

Kollar lite bilder nu som är tagna med Canon 1D Mark2 med 1,3 crop + 500mm f/4 IS och med och utan 1.4xTC och med fullbländaröppning F/4 och f/5.6. Det är tornseglare mot mörk blå himmel, tydliga mörkare hörn än i mitten av bilden på alla bilder, så även med 1.3 crop sensor så vignetteras det på tele.

MVH

Omar Brännström
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.