Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons motsvarighet till Nikons FM2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon sådan har inte Canon.

Fördelen med FM2 är att den är helmekanisk och robust men samtidigt hyfsat liten och lätt. Den är dessutom kompatibel med flertalet moderna AF-objektiv.

Det finns ingen manuell mekanisk EOS. Till de gamla FD-objektiven är det närmaste man kommer Canon FTb. Den är helmekanisk och manuell. Nackdelar jämfört med FM2 är storlek, tyngd, kvicksilverbatteri och mörkare sökare. Annars är det är en mycket bra och trevlig kamera som liknar proffskameran F-1.
 
Det var ju himla synd. Har en FM2:a men också en 300D och hade hoppats på något liknande från Canon så jag kunde utnyttja mina nya objektiv....
 
Det hade du inte kunnat göra ändå, eftersom Canon bytte fattning iom. lanseringen av EOS-modellerna.
 
Om man ändå skulle välja en av eos modellerna, vilken skulle det då vara?

Alltså, så enkel som möjlig men ändå har de funktioner man behöver, men som inte äter batteri till frukost?

Är det den första EOS1 eller någon annan?

//Thomas
 
Dem flesta nyttiga funktioner finns i enklare eos modeller som 300, 500, 50, 5, osv...Dem dyrare modellerna (1n/1v mfl) har inte så väldigt många fler funktioner utan i synnerhet mer utvecklade och påkostade, så jag menar att en eos1n absolut är lika lättfotograferande/använd som en eos300!

Det man i första hand tjänar på att köpa en av dem lite dyrare varianterna (eos1n/1v mfl) är att man helt klart får mycket mer stabilitet och kvalitet för pengarna!

En beg manuell F1n i perfekt skick kostar minst lika mycket som en eos 1n i perfekt skick, så eftersom f1 måste gå i passe´ pga fattningen så ligger ju en eos1n i rätt läge....

(Jag vet inte vad en Fm2 kostar i perfekt beg-skick men jag tror inte att det är så mycket mindre än en eos1n i samma skick..)

Enligt mig så finns det idag INGEN anledning att välja ngt "sämre" än eos1n pga prisläget för ett hus i perfekt skick! Ingen kamera med helt manuell funktion men det är ett sällsynt handikapp idag...... (endast manuell frammatning som jag minns att jag saknat ett par ggr när batterierna trytit.....)/Mvh Niclas.

Ps, Risken är väl att den som kör med 300D och köper en eos1n som backupp direkt känner kvalitetsskillnaden mellan det analoga och digitala huset och därav fotar helst med det:)......Jag vet om folk som sålt det digitala och köpt ett biligare, starkare och analogt hus som eos1n, 1v och F5...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.