Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons modellnamn (DSLR)

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hej!

Börjar bli lite trött!
- "Köpa D30 för 16000?"
- "Nej, men kanske 30D!"

- "Vilket objektiv till mig D20?"
- "Vilken kameramodell är det?"

osv....

Skall vi ta och reda ut detta nu en gång för alla?

I ungefärlig kronologisk ordning (och Ja, jag har utelämnat många!)

D30
D60
1D
10D
300D
20D
350D
5D
30D

Okey? Hängde alla med?

T.ex.:
30D är en ny canon-dslr.
D30 är en gammal canon-dslr.

5D är en ny canon-dslr.
D5 är en Volvo-motor.

20D är en populär canon-dslr.
D20 är inte en populär canon-dslr.

1D är en canon-dslr.
D1 är en nikon-dlsr.


Hängde alla med nu, eller skall vi ta det en gång till?

//JonasL
 
jag tror iof inte saken enbart handlar om okunskap...jag skriver ofta D20 trots att jag själv äger en 20D... ibland springer fingrarna för fort fram över tangentbordet helt enkelt
 
jonas_lindquist skrev:
Hej!

Börjar bli lite trött!
- "Köpa D30 för 16000?"
- "Nej, men kanske 30D!"

- "Vilket objektiv till mig D20?"
- "Vilken kameramodell är det?"

osv....

Skall vi ta och reda ut detta nu en gång för alla?

I ungefärlig kronologisk ordning (och Ja, jag har utelämnat många!)

D30
D60
1D
10D
300D
20D
350D
5D
30D

Okey? Hängde alla med?

T.ex.:
30D är en ny canon-dslr.
D30 är en gammal canon-dslr.

5D är en ny canon-dslr.
D5 är en Volvo-motor.

20D är en populär canon-dslr.
D20 är inte en populär canon-dslr.

1D är en canon-dslr.
D1 är en nikon-dlsr.


Hängde alla med nu, eller skall vi ta det en gång till?

//JonasL

Hej

Tycker att du inte ska vara så negativ.
Det finns faktiskt nybörjare som inte har en aning om dom olika betäckningarna på kameramodellerna.

Många vågar knappt fråga i forumen pga att blir påhoppade av någon som vet bättre.

Forumet är till för alla & du behöver ju inte läsa det som inte intressera dig.
 
Jo, alla har ju rätt att vara nybörjare, och ska då inte få skit om dom råkar skriva fel. Men bara det inte sker om och om igen...i oändlighet.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Canons modellnamn (DSLR)

agge28 skrev:
Hej

Tycker att du inte ska vara så negativ.
Det finns faktiskt nybörjare som inte har en aning om dom olika betäckningarna på kameramodellerna.

Många vågar knappt fråga i forumen pga att blir påhoppade av någon som vet bättre.

Forumet är till för alla & du behöver ju inte läsa det som inte intressera dig.
Många borde inte heller fråga, det de vill veta finns redan i gamla trådar. Varför kan folk inte använda sökfunktionen innan de startar nya trådar???
 
Re: Re: Canons modellnamn (DSLR)

agge28 skrev:
Hej

Tycker att du inte ska vara så negativ.
Det finns faktiskt nybörjare som inte har en aning om dom olika betäckningarna på kameramodellerna.

Det är nog lugnast att inte veta vilka kameramodeller folk betäcker.
 
Hej igen!

Denna tråd sammanfattar ganska exakt vad fotosidan är nu för tiden.

"Hoppa inte på andra"
"Orka då"
"Sök istället"
"Alla har rätt att vara nybörjare"
"Läs det som intresserar dig"

och så vidare...

Hur är det med oss som vill utvecklas på en högre nivå då? Vi som vet hur bländaren påverkar skärpdjupet och varför slutartiden inte spelar någon roll vid fotografering med blixt i totalmörker? Vart skall vi vända oss? Fredmiranda kanske....

Nä, jag håller med. Jag orkar inte med fotosidan längre. Tack fotosidan för den tiden som var! Nu skall jag "tömma" mitt konto.

En f.d. medlem,
Jonas Lindquist
 
Senast ändrad:
Vikken perfekt tråd! =)

Jag satt igår kväll och funderade på vilken som var "bäst" av 10D och 20D. Försökte få ut nåt av canons hemsida, men där fanns ju inte ens 10D kvar... Och priserna på annonstorget överlappar varandra, så inte heller där fick man nån ledtråd.
Är det så enkelt som att den som är nyast är vassare, eller kommer det budgetmodeller inblandat i ordningen?

Och som en konkret fråga då: Vilken är bäst - 10D eller 20D? (och finns det nånstans där man kan läsa sig till sånt själv)
 
white_cheese skrev:
Vikken perfekt tråd! =)

Jag satt igår kväll och funderade på vilken som var "bäst" av 10D och 20D. Försökte få ut nåt av canons hemsida, men där fanns ju inte ens 10D kvar... Och priserna på annonstorget överlappar varandra, så inte heller där fick man nån ledtråd.
Är det så enkelt som att den som är nyast är vassare, eller kommer det budgetmodeller inblandat i ordningen?

Och som en konkret fråga då: Vilken är bäst - 10D eller 20D? (och finns det nånstans där man kan läsa sig till sånt själv)

10D är föregångaren till 20D, som i sin tur är föregångare till 30D.

Sen har du 300D som kan ses som budgetmodell till 10D, och 350D som kan ses som budgetmodell till 20D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.