Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons modeller och sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför Canon snålade med autofokusen till 6D förstår jag inte, konsumentkameran 70D fick bättre autofokus. Närkonkurrenten D610 har klart mera avancerad autofokus.

Förväntade inte Canonägare att nya 7DMKII borde ha fått en 24Mp sensor, med tanke på att den skall vara modern i 4-5 år till.

//Bengt.

Varför Canon snålade med autofokusen till 6D förstår jag inte, konsumentkameran 70D fick bättre autofokus. Närkonkurrenten D610 har klart mera avancerad autofokus.

Jag skulle säga att de är olika, inte att den ena är bättre än den andra generellt. Autofokusen i 6D är ljuskänsligare och klarar att fokusera ner till EV -3 och 70D klarar -0,5 EV. Hur Canon prioriterat beror ju på vem de ser som kund för de olika kamerorna och hur modellerna ligger i modellprogrammet- Canon vill ju säljs 5D Mark III till den som vill plåta lite mer action med fullformat.

Förväntade inte Canonägare att nya 7DMKII borde ha fått en 24Mp sensor, med tanke på att den skall vara modern i 4-5 år till.

Ju dyrare kameror desto kunnigare köpare kan man hoppas. Jag tror att de flesta 7D Mark II-kunder tycker att 10 bilder per sekund är en bättre prioritering än 24 bilder per sekund.

Skillnaden i verklig upplösning mellan 20 och 24 megapixel är inte stor. Man brukar säga att en fördubbling av antalet pixlar ger ungefär 30 procents större verklig upplösning. En 20 procentig ökning av antalet pixlar ger således cirka 6 procents högre verklig upplösning.

Senast ändrad:
Bara en spekulationstråd som ett led i mina egna funderingar. Nu har Nikon släppt fem (!) stycken fullformatskameror under de senaste två åren.
D610 2013
D750 2014
Df 2013
D810 2014
D4s 2014

Tittar vi på Canons line-up så ser vi följande.
6D 2012
5D mark III 2012
1Dx 2011

På något sätt så känns det som om Canon håller på att bli frånåkta i FX-segmentet. Inte minst på sensorsidan där Nikon presterar riktigt fina resultat över hela linjen.
Vad säger ni som är insatta? Har Canon några dräpare på gång som kan utmana Nikons modeller?

Trots skillnaden i antal och äldre så står dom sig bra på marknaden. Canon säljer väl fortfarande fler än Nikon. Men det kan bero på just att man har tre men distinkt skillnad mellan och fortfarande ett något starkare objektivprogram. Jag tycker Nikons senaste lansering av D750 var lite udda, ska den ersätta D610 eller är det ytterligare en modell? Dom är rätt så lika.

Canon gör väl sitt vanliga som funkat i massor år. 6D2 blir väl med 19 korsformade af-punkter och 22-24 Mp. 5D3 är en av de mest välbalanserade kameror nu trots sin ålder. Men en 5D4 ökar nog rätt mycket i Mp även om upplöningen inte påverkas så jättemycket samtidigt måste den behålla fps och af. 1DXI får väl 20 Mp och allt den har idag, +af som täcker mer och med fler punkter. En anledning att ha en fjärde modell är att behålla 5D4 som en balanserad modell som funkar till allt och ha en hög Mp-kamera utöver... Det var mina reflektioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar