Vad gäller spegellöst så känns det svårt att överträffa t.ex, Olympus OM-D E-M1. Vad skulle Canon kunna hitta på där? Nu är jag ju "part i målet" med mina Olympus-kameror men om Canon nu kommer med något nytt där så måste det vara något i hästväg för att man skulle överväga ett byte av spegellöst system. Vilket jag också tror gäller för många som idag gått över till spegellöst.
Utbudet är ju som sagt ganska stort redan idag.
Man kan ha olika perspektiv. Om vi ser till försäljningsvolym så har Canons enda spegelfria modell, EOS M, sålt mer än alla övriga spegelfria kameror tillsammans under det här året. Men det har ju ett starkt samband med priset: 1.995 kr med objektiv.
Generellt säljer spegelfritt på pris. De flesta väljer en modell som de kan få till bra pris, och ofta är det modeller som reas ut för att tömma lagren, "end of life"-pris. Några av undantagen är Olympus OM-D-serie och Fujifilms systemkameror som lyckats attrahera fotoentusiaster som är ute efter kvalitet före pris. Dessa kunder köper dessutom tillbehör med hög marginal.
Men hög marginal är inte allt, då skulle ICA bara sälja plaståsar som en chef i fotobranschen påpekade. Det behövs också produkter värde och volym för de flesta för att få ihop ekvationen. För Nikon- och Canon är det fortfarande spegelreflex som de tjänar de stora pengarna på. Dessa kunder köper dyra kameror (med låg marginal och högt värde) och sedan objektiv (med högt värde och hög marginal). Den typiske spegelfria kunden köper till lågt värde med noll marginal och inga tillbehör.