Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons modeller och sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller spegellöst så känns det svårt att överträffa t.ex, Olympus OM-D E-M1. Vad skulle Canon kunna hitta på där? Nu är jag ju "part i målet" med mina Olympus-kameror men om Canon nu kommer med något nytt där så måste det vara något i hästväg för att man skulle överväga ett byte av spegellöst system. Vilket jag också tror gäller för många som idag gått över till spegellöst.

Utbudet är ju som sagt ganska stort redan idag.

Man kan ha olika perspektiv. Om vi ser till försäljningsvolym så har Canons enda spegelfria modell, EOS M, sålt mer än alla övriga spegelfria kameror tillsammans under det här året. Men det har ju ett starkt samband med priset: 1.995 kr med objektiv.

Generellt säljer spegelfritt på pris. De flesta väljer en modell som de kan få till bra pris, och ofta är det modeller som reas ut för att tömma lagren, "end of life"-pris. Några av undantagen är Olympus OM-D-serie och Fujifilms systemkameror som lyckats attrahera fotoentusiaster som är ute efter kvalitet före pris. Dessa kunder köper dessutom tillbehör med hög marginal.

Men hög marginal är inte allt, då skulle ICA bara sälja plaståsar som en chef i fotobranschen påpekade. Det behövs också produkter värde och volym för de flesta för att få ihop ekvationen. För Nikon- och Canon är det fortfarande spegelreflex som de tjänar de stora pengarna på. Dessa kunder köper dyra kameror (med låg marginal och högt värde) och sedan objektiv (med högt värde och hög marginal). Den typiske spegelfria kunden köper till lågt värde med noll marginal och inga tillbehör.

Det är väl ekonomi helt enkelt. Canon sitter still i båten och låter pengarna rulla in. Det är väl som iphone och samsung.

D600 och D610 känns väl lite oseriöst dessutom. Skadar varumärket. Vågar man köpa en 610, när kommer 620?

Hos canon behöver man bara bestämma sig för om man vill betala 15000, 25000 eller 45000 (eller vad de nu kostar). Lättare att få tummen ur och köpa.

Själv upplevde jag att jag egentligen köpte canon 6d i fel läge (för ett drygt år sedan) med tanke på sensorerna. Antingen fortsätter nikon/sonys försprång i nästa generation eller så svarar canon med något häftigt, var mitt resonemang.

Men jag behövde en kamera helt enkelt.

Jag har en 60D nu men planerar att ta steget upp i fullformat.
Har redan börjat köpa på mig nya gluggar för detta som en 50/1,4 exv

Har kikat på 6D och 5D mark III och kommit fram till att 6D är den som bäst passar mina behov. Bl a pga inbyggd wifi samt att den skall vara något bättre i dåligt ljust som jag ofta plåtar i.
Jag är "sugen" på att byta men det är inte "akut" så vad tror ni skall man slå till på en 6D eller kan man förvänta sig en 6D mark II inom den närmsta tiden och då menar jag någon gång under 2015?

Kanske att en beg 5D eller 5D mark II kunde vara ett smart köp så länge tills 6D mark II har kommit?

Spekulationer mottages tack! :)

Jag är "sugen" på att byta men det är inte "akut" så vad tror ni skall man slå till på en 6D eller kan man förvänta sig en 6D mark II inom den närmsta tiden och då menar jag någon gång under 2015?

Kanske att en beg 5D eller 5D mark II kunde vara ett smart köp så länge tills 6D mark II har kommit?

Det går aldrig säga säkert, men jag kan tänka mig att du får vänta till 2016 till en 6D Mark II. 6D är Canons senaste småbildskamera och står sig väl i konkurrensen. 6D säljs med bra rabattpaket nu, så det kan vara bra läge att slå till. En kompis köpte 6D + 24-105/4L + Ipad Mini för 20.000 kr.

5D Mark II är ganska lik 6D, men med sämre bildkvalitet och sämre autofokus. Jag tror det är bättre att slå till direkt på en 6D. En 6D Mark II kommer att vara dyrare i början och det blir nog lite värdeminskning på 5D Mark II. Sen saknar du ju garanti och har ökad risk för fel.

Min gissning för Canons småbildskameror framöver är:

Canon Eos 3D / 5D S (ca 50 megapixel) Tidigt 2015
Canon Eos 1D X Mark II sommaren 2015
Canon Eos 5D X / Mark IV hösten 2015
Canon Eos 1D C Mark II hösten 2015
Canon Eos 6D Mark II våren 2016

Senast ändrad:
Det går aldrig säga säkert, men jag kan tänka mig att du får vänta till 2016 till en 6D Mark II. 6D är Canons senaste småbildskamera och står sig väl i konkurrensen. 6D säljs med bra rabattpaket nu, så det kan vara bra läge att slå till. En kompis köpte 6D + 24-105/4L + Ipad Mini för 20.000 kr.

5D Mark II är ganska lik 6D, men med sämre bildkvalitet och sämre autofokus. Jag tror det är bättre att slå till direkt på en 6D. En 6D Mark II kommer att vara dyrare i början och det blir nog lite värdeminskning på 5D Mark II. Sen saknar du ju garanti och har ökad risk för fel.

Canon Eos 6D Mark II våren 2015

Tack för input, väl medveten om att det bara är spekulationer men så är det när man skall köpa aktier också.

Vad är det som gör att du tror att 6D mark II inte kommer förräns 2016? Att de vill suga på karamellen så länge det går? fråga. i Din uppställning skriver du ändå Våren 2015 på 6D mark II menar du våren 2016 eller hur tänker du?
Tack.

Tack för input, väl medveten om att det bara är spekulationer men så är det när man skall köpa aktier också.

Vad är det som gör att du tror att 6D mark II inte kommer förräns 2016? Att de vill suga på karamellen så länge det går? fråga. i Din uppställning skriver du ändå Våren 2015 på 6D mark II menar du våren 2016 eller hur tänker du?
Tack.

Jag tror att 6D kommer, cirka våren 2016, för att den är nyaste och fullt modern.

Mer angeläget att byta ut 5D Mark III och 1D X som snart är tre år gamla. Dessutom saknas det en högupplöst kamera som konkurrerar med Nikon D810. Canon antyder att något högupplöst är på g snart.

Jag tror att 6D kommer, cirka våren 2016, för att den är nyaste och fullt modern.

Mer angeläget att byta ut 5D Mark III och 1D X som snart är tre år gamla. Dessutom saknas det en högupplöst kamera som konkurrerar med Nikon D810. Canon antyder att något högupplöst är på g snart.

Tack för ditt förtydligande.
Utifrån dessa antaganden att 6D mark II kommer först 2016 så skulle jag i princip kunna slå till på en 6D så fort som möjligt. Man får ju bestämma sig för vad man tror skall hända och sen fatta beslut utifrån det. Framtiden kommer sen att visa om man gjorde rätt eller fel.

Någon som tror något annat om 6D mark II ?

Utifrån dessa antaganden att 6D mark II kommer först 2016 så skulle jag i princip kunna slå till på en 6D så fort som möjligt. Man får ju bestämma sig för vad man tror skall hända och sen fatta beslut utifrån det. Framtiden kommer sen att visa om man gjorde rätt eller fel.

Ser inte att ett släpp inom den närmsta tiden är trolig alls.

Tänk på att hög utläsningshastighet och bästa möjliga bildkvalitet är en komplicerad kombination. Notera också att ingen kamera som bygger på Sonys 24/36 MP-småbildssensorer går mycket snabbare än runt 6 bilder/sekund. Sensorn i D4 och D4s (och D3/D700/D3s) har en helt annan design, ungafär samma grundkonstruktion som Canon använder med A/D-omvandling utanför själva sensorchipet. (Av egenskaper på höga iso verkar det för övrigt som om Sonys 12 megapixelssesnor i A7s kan vara av samma grundkonstruktion - den är ju också byggd för mycket snabb utläsning i och med att den läser ut 4k i 24 bilder/sek från en mycket stor del av sensorn).

Visst kan Nikon bygga en D4x med samma sensor som D810, men då skulle jag gissa att den får ungefär samma hastighet som D810.

Det är nog en lågoddsare att det förr eller senare kommer modeller från Canon med märkbart högre upplösning än dagens 20-22 megapixel. Och 46 MP är faktiskt någon speciellt drastisk ökning, sisådär 1,5 gånger högre linjär upplösning än Canon erbjuder idag. De gör ju sedan en tid tillbaka aps-c-sensorer med högre pixeltäthet än så (20 MP i deras aps-c-format motsvarar ju en pixelgeometri runt 50-52 Mp i småbildsformat).

Det som känns viktigare med en sådan framtida sensor är ju hur den hanterar de andra saker du tog upp: bandning, omfång, skugglyftning och liknande. Att komma ikapp sensorerna i Nikons och Sonys småbildskameror i det avseendet kan möjligen vara en besvärligare utmaning än att höja upplösningen.

detta är lite feltänk Martin, det enklaste sättet för Canon att höja det dynamiska omfånget runt bas iso är faktiskt att höja upplösningen= mindre och fler pixlar vilket också medför mindre utläsningsbrus

Vad gäller spegellöst så känns det svårt att överträffa t.ex, Olympus OM-D E-M1. Vad skulle Canon kunna hitta på där? Nu är jag ju "part i målet" med mina Olympus-kameror men om Canon nu kommer med något nytt där så måste det vara något i hästväg för att man skulle överväga ett byte av spegellöst system. Vilket jag också tror gäller för många som idag gått över till spegellöst.
Canon har ett riktigt bra utbud av fina teleobjektiv till EOS. Dessa går att använda på EOS M (och därmed även på en eventuell framtida mer avancerad version av EOS M). I det sammanhanget spelar det ganska liten roll att objektivet blir en aning längre med adaptern som behövs.

För brännvidder på sisådär 135mm och över har man alltså redan ett fullfjädrat objektivprogram. En fördel som inte går att försumma. För kortare brännvidder avsedda för spegelfritt ligger Canon dock rätt mycket efter de flesta konkurrenterna.

Canon Eos 6D Mark II våren 2016
Sånt här är kul! :)

Vi måste komma ihåg att gå tillbaka till den där listan och se hur mycket du lyckades pricka rätt.

det har med att göra med utläsningen , Canon har med 6D visat att de kan få ner bandningen rejält jämfört med tidigare modeller som 5dmk2 och 5dmk3.
6D visar inga stora tendenser till bandning på basiso.

Men menar du att den DR-mässigt är ikapp 24-megapixelssensorerna byggda på Sonys design? 20 och 24 megapixel är ju upplösningsmässigt mycket närliggande, så om Canon lyckats utjämna skillnaderna orsakade bland annat av utläsningen så borde ju de vara ganska lika.

Mitt intryck är att de ändå fortfarande har en del DR-mässiga problem kvar att lösa som inte med automatik försvinner med ökad upplösning. Intressant nog ser man ju samma typ av DR-problem i de av Nikons sensorer (de i D4/D4s) som så vitt jag förstår arbetar på ett liknande sätt som Canons sensorer med A/D-omvandling utanför själva sensorn.

Men menar du att den DR-mässigt är ikapp 24-megapixelssensorerna byggda på Sonys design? 20 och 24 megapixel är ju upplösningsmässigt mycket närliggande, så om Canon lyckats utjämna skillnaderna orsakade bland annat av utläsningen så borde ju de vara ganska lika.

Mitt intryck är att de ändå fortfarande har en del DR-mässiga problem kvar att lösa som inte med automatik försvinner med ökad upplösning. Intressant nog ser man ju samma typ av DR-problem i de av Nikons sensorer (de i D4/D4s) som så vitt jag förstår arbetar på ett liknande sätt som Canons sensorer med A/D-omvandling utanför själva sensorn.

nej Canon är inte i närheten av det DR Sony eller andra kan uppvisa men det beror främst på utläsningen , utläsningsbruset är 10-13 gånger högre från Canon vid bas iso, att höja upplösningen är en enkel väg att börja med eftersom bruset minskar. Bandningen har minskat rejält i 6D och är bortkalibrerad genom fler täckta pixlar. För Canons del återstår det att minska analoga signalvägen, om möjligt införa radvisa A/D på sensorn likt Sony. Aptina, Panasonic med flera eller varför inte stackad sensor, Sony har redan startat och den ljusmottagande ytan har ökats med 70% jämfört med dagens Sony sensorer

nej Canon är inte i närheten av det DR Sony eller andra kan uppvisa men det beror främst på utläsningen , utläsningsbruset är 10-13 gånger högre från Canon vid bas iso, att höja upplösningen är en enkel väg att börja med eftersom bruset minskar. Bandningen har minskat rejält i 6D och är bortkalibrerad genom fler täckta pixlar. För Canons del återstår det att minska analoga signalvägen, om möjligt införa radvisa A/D på sensorn likt Sony. Aptina, Panasonic med flera eller varför inte stackad sensor, Sony har redan startat och den ljusmottagande ytan har ökats med 70% jämfört med dagens Sony sensorer

Kort sagt: Att enbart höja upplösningen avhjälper inte hela skillnaden, vilket var vad jag var ute efter med det jag skrev :)

Jag misstänker att Canon kan vilja lösa saker som att minska analoga signalvägen jämfört med den teknik de använder idag. Kort sagt, få ned utläsningsbruset. Att höja upplösningen bidrar ju också, men det löser ju som sagt bara en del av problemet. Skall man ända designa en helt ny sensorstruktur är det väl inte otänkbart att man vill försöka åtgärda alla problemkällor på en gång.

Vill bara göra en liten återkoppling till forumet.
Tycker själv att det är kul när man får återkoppling eller uppföljning på frågor man läst på forum.

Jag har nu köpt en bättre beg 6D inköpt i februari i år och har inte alls gått många bilder, lystern och "ny finishen" är fortfarande kvar i materialet, känns som ny. Följde med ett battgrepp samt 16 Gb Sd kort och en fullversion av Lightroom 5 (som jag ändå tänkt köpa)

Priset blev 12.000 vilket känns som ett OK pris för min del.
Slog till på en nyare beg för att det skall kännas bättre att ev byta när 6D mark II kommer eller till något annat kul, för byta kommer man ju att göra. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar