Annons

Canons modeller och sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Bara en spekulationstråd som ett led i mina egna funderingar. Nu har Nikon släppt fem (!) stycken fullformatskameror under de senaste två åren.
D610 2013
D750 2014
Df 2013
D810 2014
D4s 2014

Tittar vi på Canons line-up så ser vi följande.
6D 2012
5D mark III 2012
1Dx 2011

På något sätt så känns det som om Canon håller på att bli frånåkta i FX-segmentet. Inte minst på sensorsidan där Nikon presterar riktigt fina resultat över hela linjen.
Vad säger ni som är insatta? Har Canon några dräpare på gång som kan utmana Nikons modeller?

Man kan ju också se det så här: Om man gör rätt modeller från början så behöver man inte släppa så många olika :)

Vänta ett halvår så får du se;) Tror att Sonys ganska ohotade framfart i det spegelfria segmentet kommer få sig en rejäl törn. Jag bytte från Nikon till Canon för en del år sedan på grund av optiken och jag tror att just den kommer spela en avgörande roll framöver.

/Stephan

Bara en spekulationstråd som ett led i mina egna funderingar. Nu har Nikon släppt fem (!) stycken fullformatskameror under de senaste två åren.
D610 2013
D750 2014
Df 2013
D810 2014
D4s 2014

Tittar vi på Canons line-up så ser vi följande.
6D 2012
5D mark III 2012
1Dx 2011

På något sätt så känns det som om Canon håller på att bli frånåkta i FX-segmentet. Inte minst på sensorsidan där Nikon presterar riktigt fina resultat över hela linjen.
Vad säger ni som är insatta? Har Canon några dräpare på gång som kan utmana Nikons modeller?

D600 kom väl för mindre än två år sedan och räknar du 2.5 år tillbaka är det åtta:

D800 2012-03
D4 2012-03

Just D600 kan man invända är samma som D610, bara mindre uppgradering. Det kan man dock inte säga om D800/D810, eller D4/D4s.

Vänta ett halvår så får du se;) Tror att Sonys ganska ohotade framfart i det spegelfria segmentet kommer få sig en rejäl törn. Jag bytte från Nikon till Canon för en del år sedan på grund av optiken och jag tror att just den kommer spela en avgörande roll framöver.

/Stephan

Jupp. Sonys inbrytning med sina fina A7-modeller bäddar för en spännande utveckling.

Man kan ju också se det så här: Om man gör rätt modeller från början så behöver man inte släppa så många olika :)

Så kan man också se på saken :)
Men kan den enkla sanningen vara att Nikon vill fösa över semi-pro och avancerade amatörer till FX? De har ju ännu inte kommit med någon riktigt seriös efterträdare till D300 (även om D7100 är en schysst maskin.
Canon blåser ju på i det segmentet med fina 7D mark II.

Du som har koll på pro-modellerna. Hur tycker du 1Dx står sig mot D4s? Avgörande skillnader?

/Stephan

Personligen tror jag att Canon äntligen kommer att utmana Sony på det spegelfria området.. De har hintats om att det äntligen kommer en vettig variant från Canon i början på nästa år. Samtidigt hintar Sony om att de också kommer med nånting nytt och "revolutionerande" då. (Tillverkarna ska alltid överdriva) Så samtidigt som Canon tar det stora steget så tar Sony ytterligare ett. Men vem kommer längst? Tror inte att Canon slår Sony på fingrarna när det gäller hus, blir nog lika som högst, och på optiksidan så ligger Sony långt före. (trodde aldrig att jag skulle få chans att säga det sistnämnda)
Tjockkameror är en annan femma. Där kan nog Canon överraska även Nikon...

Gissar vilt
Jag tror att Canon har sett på kritiken om "sämre" sensorer än Sonytillverkade.
JAG tror att de fikar efter en ny generation sensorer antingen genom att köpa eller tillverka egna.
Och tillverka egna kostar tid o mycket pengar...

Sen håller jag med Grevture lite, vad skall man ha alla dessa modeller till? JAG köper ju bara en.

Så kan man också se på saken :)
Men kan den enkla sanningen vara att Nikon vill fösa över semi-pro och avancerade amatörer till FX? De har ju ännu inte kommit med någon riktigt seriös efterträdare till D300 (även om D7100 är en schysst maskin.
Canon blåser ju på i det segmentet med fina 7D mark II.

Du som har koll på pro-modellerna. Hur tycker du 1Dx står sig mot D4s? Avgörande skillnader?

Jo, jag tror du är på helt rätt spår att Nikon - och även Canon, men kanske lite mindre eftertryckligt - vill locka (eller som du skriver, "fösa") över användare från aps-c till småbild och att då ha ett mer differentierat utbud av småbildskameror med lite olika specar och prislägen då blir logiskt.

Det mest slående med 1Dx vs D4s är faktiskt hur likartade de är. Visst finns skillnader, men sett till helheten är de faktiskt ganska subtila. Det här har ju troligen att göra med att bägge kamerorna är designade mot en ganska avgränsad målgrupp med (vad det verkar) ganska enhetliga åsikter om hur deras arbetsverktyg skall se ut och fungera.

Det är väl ekonomi helt enkelt. Canon sitter still i båten och låter pengarna rulla in. Det är väl som iphone och samsung.

D600 och D610 känns väl lite oseriöst dessutom. Skadar varumärket. Vågar man köpa en 610, när kommer 620?

Hos canon behöver man bara bestämma sig för om man vill betala 15000, 25000 eller 45000 (eller vad de nu kostar). Lättare att få tummen ur och köpa.

Själv upplevde jag att jag egentligen köpte canon 6d i fel läge (för ett drygt år sedan) med tanke på sensorerna. Antingen fortsätter nikon/sonys försprång i nästa generation eller så svarar canon med något häftigt, var mitt resonemang.

Men jag behövde en kamera helt enkelt.

Senast ändrad:
...
Det mest slående med 1Dx vs D4s är faktiskt hur likartade de är. Visst finns skillnader, men sett till helheten är de faktiskt ganska subtila. Det här har ju troligen att göra med att bägge kamerorna är designade mot en ganska avgränsad målgrupp med (vad det verkar) ganska enhetliga åsikter om hur deras arbetsverktyg skall se ut och fungera.

Tänk om Nikon skulle släppa en D4 med D810-sensor. Det vore mums med D4ans hastighet och handhavande kombinerat med D810ans upplösning. Det ryktas/dröms om en Canon med 46mp. Tänk om den blir en sådan dräpare?

Det är väl ekonomi helt enkelt. Canon sitter still i båten och låter pengarna rulla in. Det är väl som iphone och samsung.

D600 och D610 känns väl lite oseriöst dessutom. Skadar varumärket. Vågar man köpa en 610, när kommer 620?

Hos canon behöver man bara bestämma sig för om man vill betala 15000, 25000 eller 45000 (eller vad dem nu kostar). Lättare att få tummen ur och köpa.

Själv upplevde jag att jag egentligen köpte canon 6d i fel läge (för ett drygt år sedan) med tanke på sensorerna. Antingen fortsätter nikon/sonys försprång i nästa generation eller så svarar canon med något häftigt, var mitt resonemang.

Men jag behövde en kamera helt enkelt.

Canon har också haft sina problem...bandning, koms det ihåg kanske? Nikon fixar problemen med D600 gratis så det kanske blir det omvända, Nikon bryr sig verkligen.

Jag tror inte Canon sitter lugnt utan de satsar allt framåt. Jag känner många canonfotografer som är besvikna över avsaknaden av nya Canon, någon har bytt till Nikon och flera överväger sedan länge.

Och angående vänta, jag gjorde misstaget att inte köpa D700 på en gång då jag hade relativt ny utrustning. Det slutade med att jag köpte en och senare en till. När sedan D4/D800 kom köpte jag så fort det bara gick.

Nej, om man ser något man vill ha ska man inte vänta...det kan bli en lång väntan.

Canon brukar komma med proffskameror i treårscykler, så ersättare till 1D X och 5D Mark III är nog inte långt bort.

Masaya Maeda, Managing Director och Chief Executive på Canon Inc, sa på Photokina till Dpreview:

In the very near future you can expect us to show something in terms of mirrorless and also a higher resolution sensor.

Tänk om Nikon skulle släppa en D4 med D810-sensor. Det vore mums med D4ans hastighet och handhavande kombinerat med D810ans upplösning.

Tänk på att hög utläsningshastighet och bästa möjliga bildkvalitet är en komplicerad kombination. Notera också att ingen kamera som bygger på Sonys 24/36 MP-småbildssensorer går mycket snabbare än runt 6 bilder/sekund. Sensorn i D4 och D4s (och D3/D700/D3s) har en helt annan design, ungafär samma grundkonstruktion som Canon använder med A/D-omvandling utanför själva sensorchipet. (Av egenskaper på höga iso verkar det för övrigt som om Sonys 12 megapixelssesnor i A7s kan vara av samma grundkonstruktion - den är ju också byggd för mycket snabb utläsning i och med att den läser ut 4k i 24 bilder/sek från en mycket stor del av sensorn).

Visst kan Nikon bygga en D4x med samma sensor som D810, men då skulle jag gissa att den får ungefär samma hastighet som D810.

Det ryktas/dröms om en Canon med 46mp. Tänk om den blir en sådan dräpare?

Det är nog en lågoddsare att det förr eller senare kommer modeller från Canon med märkbart högre upplösning än dagens 20-22 megapixel. Och 46 MP är faktiskt någon speciellt drastisk ökning, sisådär 1,5 gånger högre linjär upplösning än Canon erbjuder idag. De gör ju sedan en tid tillbaka aps-c-sensorer med högre pixeltäthet än så (20 MP i deras aps-c-format motsvarar ju en pixelgeometri runt 50-52 Mp i småbildsformat).

Det som känns viktigare med en sådan framtida sensor är ju hur den hanterar de andra saker du tog upp: bandning, omfång, skugglyftning och liknande. Att komma ikapp sensorerna i Nikons och Sonys småbildskameror i det avseendet kan möjligen vara en besvärligare utmaning än att höja upplösningen.

Tänk på att hög utläsningshastighet och bästa möjliga bildkvalitet är en komplicerad kombination. Notera också att ingen kamera som bygger på Sonys 24/36 MP-småbildssensorer går mycket snabbare än runt 6 bilder/sekund. Sensorn i D4 och D4s (och D3/D700/D3s) har en helt annan design, ungafär samma grundkonstruktion som Canon använder med A/D-omvandling utanför själva sensorchipet. (Av egenskaper på höga iso verkar det för övrigt som om Sonys 12 megapixelssesnor i A7s kan vara av samma grundkonstruktion - den är ju också byggd för mycket snabb utläsning i och med att den läser ut 4k i 24 bilder/sek från en mycket stor del av sensorn).

Visst kan Nikon bygga en D4x med samma sensor som D810, men då skulle jag gissa att den får ungefär samma hastighet som D810.

Det är nog en lågoddsare att det förr eller senare kommer modeller från Canon med märkbart högre upplösning än dagens 20-22 megapixel. Och 46 MP är faktiskt någon speciellt drastisk ökning, sisådär 1,5 gånger högre linjär upplösning än Canon erbjuder idag. De gör ju sedan en tid tillbaka aps-c-sensorer med högre pixeltäthet än så (20 MP i deras aps-c-format motsvarar ju en pixelgeometri runt 50-52 Mp i småbildsformat).

Det som känns viktigare med en sådan framtida sensor är ju hur den hanterar de andra saker du tog upp: bandning, omfång, skugglyftning och liknande. Att komma ikapp sensorerna i Nikons och Sonys småbildskameror i det avseendet kan möjligen vara en besvärligare utmaning än att höja upplösningen.

Visst är det så. Av flera av de skäl du nämner så blir det för min del bättre bilder med D4 än med D800. Samtidigt, när man har kontroll över ljuset, kameran på mono- eller tripod, inte brått, då är det D800 man vill fota med. Det dröjer nog länge innan man lyckas läsa ut några 10-11 bilder per sekund ur en 36+mp sensor dock.

Men vad ska Canon släppa som kan matcha Nikons program?

Jag menade inte att Canon ligger på latsidan vad gäller utveckling, utan bara att olika företag släpper modeller såsom de anser mest ekonomiskt fördelaktigt.

Nikons D600 kvalitetsproblem sänker ju förtroendet litegrann åtminstone för en så välkänd kameratillverkare.

Canon brukar komma med proffskameror i treårscykler, så ersättare till 1D X och 5D Mark III är nog inte långt bort.

Masaya Maeda, Managing Director och Chief Executive på Canon Inc, sa på Photokina till Dpreview:

Det uttalandet borgar för en spännande framtid. Då kanske det finns bäring på ryktet om en 46 mp sensor (eller vad det nu blir). När det gäller spegellöst så är det väl definitivt dags att komma in på banan. Olympus, Panasonic, Sony, Fuji etc släpper ju den ena modellen efter den andra. Dessutom finns det ju idag ett rejält utbud av gluggar till t.ex. m4/3 (utom möjligen på längsta telesidan, men där kommer snart Olympus med ett ljusstarkt 300. Dock inte för allas plånbok....).

Då kanske det finns bäring på ryktet om en 46 mp sensor (eller vad det nu blir). När det gäller spegellöst så är det väl definitivt dags att komma in på banan.

Just 46 mp-ryktet kommer nog av enkel matteövning där man räknat upp en 18 aps-c-sensor till småbild. Verkar inte vara mer substans än så.

Vad det gäller spegelfritt så tror jag först och främst på en EOS M med inbyggd elektronisk sökare. Eller i alla fall en mer avancerad modell.

Tanken på spegelfritt är inte ny hos Canon, jag såg en spegelfri EOS som koncept redan 2005 på Canons framtidsutställning Expo. Och 2010 visade de ett trådlösa hemmacenter som blev verklighet på årets Photokina. Canon har också visat sensorer med både 50 och 100 megapixel.

Jag har inte någon björnkoll på när de olika tillverkarna "av tradition" släpper nya modeller. Men kan man spekulera om lanseringar under CES i januari eller CP+ i februari?

Med en ny/uppdaterad småbildare från Canon? (och mumma på moset med en pro-aps-c från Nikon. Men det kan man väl bara drömma om......).

Vad gäller spegellöst så känns det svårt att överträffa t.ex, Olympus OM-D E-M1. Vad skulle Canon kunna hitta på där? Nu är jag ju "part i målet" med mina Olympus-kameror men om Canon nu kommer med något nytt där så måste det vara något i hästväg för att man skulle överväga ett byte av spegellöst system. Vilket jag också tror gäller för många som idag gått över till spegellöst.

Utbudet är ju som sagt ganska stort redan idag.

Edit: Slarvläste ditt förra inlägg Magnus. Såg först nu din spekulation om EOS M.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar