Annons

Canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan inte använda EF-S till 1D-serien. De fungerar bara på APS-C kameror.
På 1D måste du ha EF, dvs de som är gjorda för fullformat.

Svaret är att det beror på. Canonobjektiv anpassade för APS-C (på Canonspråk EF-S) går inte att montera på APS-H utan modifiering, det samma gäller i princip de fristående tillverkarnas objektiv anpassade för APS-C också (även om dessa rent fysiskt går att montera på APS-H hus).

En del APS-C objektiv kan på vissa brännvidder teckna ut lite mer än APS-C, och kan därför i viss mån användas också på APS-H. Men typiskt får bilderna svarta hörn då bildcirkeln från APS-C objektiv är för liten.

Objektiv anpassade för fullformat (på Canonspråk EF) passar alla tre format utan begränsningar, det samma gäller för de fristående tillverkarnas objektiv anpassade för fullformat.

Så, om du är beredd att såga bort en bit av dina EF-S objektiv och kan leva med svarta hörn på bilderna, så går det givetvis att använda även dom på en 1D. Det kan ju vara användbart :)

Så, om du är beredd att såga bort en bit av dina EF-S objektiv och kan leva med svarta hörn på bilderna, så går det givetvis att använda även dom på en 1D. Det kan ju vara användbart :)

Nu vet jag inte om det var mitt inlägg du raljerar över, men exempelvis EF-S 10-22/3.5-4.5 USM tecknar ut APS-H ned till c:a 12 mm (och allt över detta) detta utan att spegeln är i vägen. Det finns inte värst många objektiv som ger 12 mm på APS-H. Så ja, det kan vara användbart.

(Och nej, du behöver inte såga: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/)

Nu vet jag inte om det var mitt inlägg du raljerar över, men exempelvis EF-S 10-22/3.5-4.5 USM tecknar ut APS-H ned till c:a 12 mm (och allt över detta) detta utan att spegeln är i vägen. Det finns inte värst många objektiv som ger 12 mm på APS-H. Så ja, det kan vara användbart.

(Och nej, du behöver inte såga: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/)

Visst var det ditt inlägg jag syftade på. Givetvis med ett mått av ironi (kunde liksom inte låta bli att formulera mej som jag gjorde :) ).
Jag har själv sett varianter på ombyggnad av EF-S objektiv, men gissar att trådskaparen inte i första hand frågade efter detta.
På de ombyggnader jag sett har man faktiskt sågat av den utstickande plastdelen som i detta fall byttes ut mot en kortare variant, som man då måste plocka från ett annat objektiv...

Så, visst går det, men det passar inte utan ombyggnad. Då är det EF som gäller...

MVH
Thomas

På de ombyggnader jag sett har man faktiskt sågat av den utstickande plastdelen som i detta fall byttes ut mot en kortare variant, som man då måste plocka från ett annat objektiv...

Delen du behöver går att köpa som reservdel för några tior från www.convena.com. Det går även att använda objektivet helt utan, fast då är elektroniken mer exponerad för elementen.

ANNONS