Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canonobjektiv med fokus på modellfoto i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej!

Har tänkt köpa den nya Canonkameran 500D, har tänkt köpa enbart huset och sedan komplettera med ett objektiv med fokus på studiofotografering, men skall även fungera till annat också, nån som kan rekomendera ett till bra pris? inga hejdlösa priser, eller skulle ett kitobjektiv fungera bra?

Hej Tony,

De flesta objektiv funkar bra i studio, oftast kommer du att fota på bländare 5,6 - 11 så ljusstyrka är i regel ingen avgörande faktor.

Du kan använda kitobjektivet för hel- halvkroppsbilder. För mer närgångna porträtt rekommenderas en brännvid på 85mm eller längre för att få naturliga proportioner på modellens ansikte.

Några alternativ:

Kitobjektivet
50/1.8
EF-S 17-85 IS
85/1.8
100/2.8 Macro

Det beror ju mycket på vad du föredrar för typ av bilder.

Min absoluta favoritbrännvidd i studio är 85mm på FF, altså 50mm på cropkamera. Och då finns ju EF 50mm f/1.8 II. Den är plastig som få objektiv, och tål inte mycket stryk. Dessutom är autofokusmotorn ingen superhöjdare.
MEN, trots sina brister är det ett fruktansvärt prisvärt objektiv som levererar sjukt mycket skärpa i förhållande till priset!

Vill man ha något mindre plastigt finns t.ex. EF 50mm f/1.4, men då bör man veta att man använder brännvidden mycket, för den kostar över 4k ny.

Min rekommendation är att oavsett vad du köper för objektiv, om det inte blir en 50mm, är att köpa en sån också :)

Märk väl att du inte behöver hög ljusstyrka i studio, om du kör med blixtar.

Det är lätt att förbise bildkvalitet som kommer med fasta, ljusstarka objektiv. Det finns en anledning till att det kostar lite mer. Du behöver ljusstarka gluggar med stor öppning för att kunna se ordentligt i sökaren. Bokeh som någon tipsade om är i stort sett obefintlig på de bilder man tar i studio. Man ändå inte kan sätta ner ljuset så lågt, att man kan använda bländare 1,2- 1,8 men det är som sagt inte det viktiga. Hur krämig blir bokeh'n på en vit eller svart pappersbakgrund? Det stämmer bra att man brukar använda bländare 5,6 - 11 i studion men alla objektiv är inte skarpa per automatik bara för att man bländar ner. 50mm/1,4 eller 1,8 är mycket skarpa i förhållande till pengarna det kostar. 85mm/1,4 eller 1,8 är förträffliga. Zoomar är kompromisser som är skarpast i något läge, men oftast inte i det läge som du vill använda...

Håller med Max här, ett tipps för att se vad man köper är att gå in på: http://www.photozone.de/

Där kan du både läsa lite kort om objektiv men även vad objektiven har för optiska egenskaper.
Har själv ägt ett Canon EF 50/1,8 II och det var mycket fint att fotografera med plus att det var billigt. Byggkvaliteten är dock inte den bästa och att råka tappa det i backen är inget jag rekommenderar.

Lycka till.

Om du jämför en studiobild med ett modernt kit-objektiv taget på bländare 8 (eller 5,6 och 11) med ett ljusstarkt objektiv på samma bländare så kommer du inte se så stor skillnad som en del vill göra gällande.
Själv kör jag oftast med zoomar i studion och för porträtt/mode utomhus så blir det oftast EF 85/1.2 L II, EF 135/2.0 L och EF 35/1.4 L.

Min rekommendation blir Tamron 28-75/2.8 till studion och en cropkamera. (EF 50/1.8 är det sämsta objektivet man kan köpa om man ser till hållbarhet och kvalitetskänsla men den är väldigt skarp).

EF 50/1.8 är det sämsta objektivet man kan köpa om man ser till hållbarhet och kvalitetskänsla men den är väldigt skarp.

Å andra sidan har man råd att tappa ett par tre stycken i golvet innan man kommit upp i vad ett Sigma eller Canon 50/1.4 kostar. Det är nästan för billigt att vara utan. ;)

Jag måste dock tillstå att jag inte använder mitt 50mm längre, endera är det för kort och då passar 85/1.8 mycket bättre (folk och fä utomhus, mestadels) eller så är det för långt och då använder jag ett Sigma 30/1.4 istället (tixempel på promenaden, eller porträtt inomhus).

Vad gäller studiofoto har jag förstås inte en susning, så jag skulle nog rekommendera trådskaparen att lyssna på de andra råden i stället. :D

Å andra sidan har man råd att tappa ett par tre stycken i golvet innan man kommit upp i vad ett Sigma eller Canon 50/1.4 kostar. Det är nästan för billigt att vara utan. ;)
Det ligger mycket i det.
Det är en av anledningarna till att jag hellre satsar mina pengar på bra objektiv än dyra kamerahus (som numera blir omoderna efter drygt ett år bara).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar