Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon350D sparar bilder felaktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag misstänker att de har använt en annan kamera när de testade kortet. Jag har tyvärr inte provkört kortet i en annan kamera innan jag skickade tillbaka. Men saken var att detta kort ingick i ett av deras 'sparpaket' dvs. om jag beställde ett CF-kort och en väska tillsammans med Eos 350D:n så fick jag någon hundralapp i rabatt. Jag bara tänkte att om de säljer ett sånt paket så borde de ha kollat upp att grejerna funkar ihop..

Sen kan det också vara så att det kamera de testade kortet med tog bilder i lägre upplösning och då behövs det fler bilder för att fylla kortet. Jag fick fel bilder först efter ca. 20 bilder (och jag hade inställt på högsta upplösning). Om Pixmania tog - låt säga 15 bilder - med lägre upplösning så kan de inte ha kommit till den platsen där kortet felar.

Jag skrev ett mail till dem men inget svar.. Får väl ringa igen, fast det känns lönlöst.. man snackar med någon som sitter i Danmark (fattar inte ens hälften av vad denna säger) och kortet är nånstans i Frankrike..
 
Vill bara nämna en liknande erfarenhet med minneskort. Jag har en gammal HP-kamera med ett lika gammalt noname-kort. Den kombinationen har aldrig några problem, men jag kan inte använda det kortet i min 300D. Det verkar som om 300D och 350D har svårt med långsamma kort. Vilket man tycker mjukvaran i kameran skulle kunna hantera, men tydligen inte.

Det kan ju hända att Pixmania sålt en kombination som inte fungerar ihop, men då ska dom väl ändå erkänna det och ordna det. Kan man tycka...
 
Nu har det KANSKE löst sig, jag har pratat med Pixmanias kundtjänst och de lovade pengarna tillbaka inom 5 bankdagar. Den jag pratade med visste givetvis inget om Pixmania genomförde några tester med det givna CF-kortet tillsammans med Eos350D:n.
En sak har man ju lärt sig, investerar man i en bra kamera får man 'lyxa till' med kort av högre kvalité än det man får i ett 'sparpaket' ... :)
 
ja.. skaffar man en bra kamera som 350D får anses vara så ska man verkligen inte pruta på tillbehören... Kameran är ju bara en del av kedjan.. objektiven ska hålla högsta kvalite för bra bilder... letar man objektiv för 1000 kronor kunde man lika gärna ha köpt en kodak engångskamera.

Samma gäller minneskorten :) enbart det bästa är gott nog!
 
Kalle_B skrev:
objektiven ska hålla högsta kvalite för bra bilder... letar man objektiv för 1000 kronor kunde man lika gärna ha köpt en kodak engångskamera.

Något generaliserat kanske...

Det är faktiskt smått irriterande det där att folk alltid ska sätta sig på höga hästar och döma ut alla "billiga" tillbehör som värdelösa.
- Använder du optiken du fick med i kitet när du köpte kameran?? Är du inte klok, då får du ju svindåliga bilder! Nej, skaffa dig en glugg för 4-5000 så ska du se att det blir ordning på det!
- Men den billiga räcker ju för mig?
- Ja men varför köpa en dyr kamera och sedan använda skitoptik?? Det fattar du väl...
- För att kameran ger mig alla de inställningsmöjligheter jag vill ha, och för att kameran är så snabb som jag vill ha den och för att den ligger så jävla skönt i handen.
- Men bilderna då, de blir ju skitkassa med den där gluggen...
- Nej, det tycker jag inte.


Och förresten så är det inget tvång att ha stora minneskort bara för att man har en rätt så bra kamera som kan fota i stora filstorlekar. Det går alldeles utmärkt att använda flera små kort, det är snarare att föredra eftersom ett kort kan sluta fungera men knappast tre olika kort samtidigt. Då har jag hellre 3st 256MB CF-kort som funkar istället för 1st 1GB som inte gör det...

Och sedan styr ju även behovet när det gäller att skaffa sig minneskort, fotar man på ett sådant sätt att man behöver kunna lagra 512MB bilder? Eller tömmer man kortet långt innan man ens hunnit fylla en 256:a?

Snälla, sluta tala om för alla andra vad de "måste" ha, ok?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.