Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon350D sparar bilder felaktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

klikz14

Medlem
Hej,

Jag är en nybliven ägare till en Canon 350D.
Jag har köpt till bl.a. ett CF-kort av märket Integral (512Mb). Jag vet inte om det är det som ställer till det men när kortet är tomt och jag börjar ta bilder får jag ca. 5 av de första 20 bilderna förvrängda. Alltså inte nödvändigtvis efter varandra men det kommer alltid i början av 'bildsekvenserna'. Jag bifogar en bild för att illustrera vad jag pratar om, det är svårt att beskriva.
Jag har prövat formatera kortet, det hjälpte inte.

Någon som råkat ut för samma problem? Är det kameran det är fel på eller kortet?

Tacksam för råd då det är VÄLDIGT irriterande, det är självklart mina bästa bilder som blir förvrängda.

MVH, Alice
 

Bilagor

  • img_7654.jpg
    img_7654.jpg
    50.2 KB · Visningar: 1,287
klikz14 skrev:
Jag har köpt till bl.a. ett CF-kort av märket Integral (512Mb). Jag vet inte om det är det som ställer till det men när kortet är tomt och jag börjar ta bilder får jag ca. 5 av de första 20 bilderna förvrängda.
Jag skulle tro att det är kortet snarare än kameran, var har du formatterat kortet? I kameran eller datorn?
 
när du säger bildsekvens, menar du då att du knäpper konstant? 3 bilder/sekunden?

Isåfall kan det bero på att kortet inte klarar att spara bilder så fort. när jag köpte mitt 1GB kort fick jag köpa ett speciellt ultra kort som klarar spara bilden i snabb följd, dom andra vanliga korten klarar helt enkelt inte detta
 
Jag visste inte att det kunde vara olika programvara i kameror, jag försöker leta rätt på det i menyn - får väl gräva fram instruktionsboken för att hitta.
Det känns att det borde vara nyaste programvaran eftersom kameran är 2 veckor gammal?

Ja, jag testade med ett annat kort, tog 30 snabba bilder - inga fel. Sedan bytte jag kort (till det som jag misstänker är dålig) tog 30 snabba bilder och just det - den här gången inga fel här heller. Men när jag går ute och fotograferar, då kommer felet igen. (Det andra kortet är egentligen till något helt annat så det är därför jag inte testade det i längre fotostunder).
 
Nej, jag knäpper inte konstant med kameran. Ibland, två bilder i följd. Med 'bildsekvens' menade jag mer de gångerna jag är ute och fotar.

Jag har tyvärr inte fått något program som jag kan överföra bilderna med så jag ansluter helt enkelt till USB-n och öppnar i utforskaren - sedan laddar jag in bilderna.
 
men du säger att med det "andra" kortet så fungerar det, men inte med det andra ute på "fält" har du provat det som funkade också ute?

funkar det i ala lägen är det ju garanterat det andra kortet som inte funkar..
 
Ja, jag har bara testat ett begränsat antal bilder (ca. 60) med det fungerande, 'andra' kortet och det har inte förekommit några fel. Jag har dock inte testat så mycket att jag inte är 100 % säker på att det inte heller ska dyka upp samma fel.
Men det pekar åt det hållet att det är CF-kortet som krånglar. Eftersom jag har i dagarna läst mkt om sensorrengöring (svarta prickar) och kände genast igen mig (innan trodde jag att jag var ensam med problemet) så tänkte jag att även detta problem med förvrängda bilder var något som även andra har erfarit.

Jag har nu installerat cd-skivorna som medföljde kameran så nedladdningen av bilderna ska inte kunna vara orsaken till förvrängda bilder. Jag får väl testa och se om byte av CF-kort samt ny programvara för nedladdning löser problemet.
 
överföringen till datorn som du gör med USB sladd ska inte vara några problem alls.. jag själv kör så

in med kortet i kortläsaren, in med USB sladden, flytta över filerna, så gör jag i alla fall... funkar klockrent

även jag har en 350d, inga problem har jag haft av din typ

jag gissar på ditt kort... har du en 350 bör du minst ha ett 1gb kort av snabbare typen, men regga dig på canon så får du ju ett 256 kort gratis just nu.. läs på kartongen :)
 
Kalle_B skrev:
överföringen till datorn som du gör med USB sladd ska inte vara några problem alls.. jag själv kör så

in med kortet i kortläsaren, in med USB sladden, flytta över filerna, så gör jag i alla fall... funkar klockrent

även jag har en 350d, inga problem har jag haft av din typ

jag gissar på ditt kort... har du en 350 bör du minst ha ett 1gb kort av snabbare typen, men regga dig på canon så får du ju ett 256 kort gratis just nu.. läs på kartongen :)

Han syftade nog på att föra över direkt från kameran med USB-sladd.

Eller har jag fel?
 
Det kan mycket väl vara ditt minneskort som är kaputt. Prova med ett annat kort i några dagar och se om problemet visar sig. Gör det inte det så har du nog hittat felkällan.

Storleken på kortet har ingen betydelse. Jag nämner det bara för att någon i tråden tog upp det.

Jag hade en gång problem med "halva bilder", och det visade sig att RAM-minnet i datorn var trasigt så att det blev skrivfel till hårddisken. Då var bilderna förstås OK så länge de låg kvar på kortet och när man tittade på dem i kameran. Det är en helt annan sak iofs, men bara ett exempel på att det ofta är annat än kameran som orsakar såna fel.
 
jag nämde bara det där med kortet eftersom hon har en 350d. Har man inte det snabba kortet så kan man inte utnyttja vissa funktioner som kameran erbjuder.
Ska man sedan knäppa RAW+Jpeg eller knäppa flera i snabb följd så lär kortet ta slut fort om man inte har minst 512 eller 1gb kort.

Men självklart påverkar inte storleken på kortet kvaliten på dina bilder :)
 
Nu har jag skickat tillbaka kortet...

... och efter ett par veckor fick ett trevligt mail från Pixmania med följande text:

"Efter att du returnerat din produkt som var felaktig redan vid ankomsten, har vi övergått till att utföra en teknisk undersökning av produkten.

Antal Beskrivning
1 CompactFlash 512 Mb

Vår after sales service har kunnat konstatera att den returnerade produkten är i gott skick.

Tack för ditt förtroende"

Alltså jag blir så otroligt förbannad! Tack Pixmania för att ni skickar ut skräpgrejer och inte vill byta ut vid fel! En varning är på sin plats till alla som handlar från Pixmania!
 
Fick du prövat med något annat kort i kameran? Kunde du pröva kortet i en annan kamera? Så att DU vet att det var kortet som var paj? Bara att leta rätt på någon här på fotosidan annars som kan hjälpa dig där du bor.
 
Just det kortet kanske inte fungerar ihop och i kombination med hennes kamera. Som någon har nämnt så tar kameran bilder i så snabb följd att de kanske inte hinner laddas ner på kortet. EOS kamerorna gillar ju de snabbare minnena bättre.

Säljaren testade kortet... men hur testade de det ? I en kamera av ett helt annat märke som då förmodligen inte kan ta så många bilder som Alice kamera kan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.