Annons

Canon Walkaroundzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Jag är egentligen ute efter en walkaroundzoom eller jag vet inte har svårt att bestämma mig vad som kan passa. I nuläget har jag en 5d mk1, 50/1.4 och 135/2 och ett köp av en 24/3.5 TS-E inom snar framtid. De objektiv jag har kikat lite på är:

17-35/2.8

17-40/4

24-70/2.8

24-105/4

Jag var först helt inne på någon av de två första men sen tänkte jag att jag kanske inte behöver så mycket vidvinkel, jag klarade mig ganska bra med en 24/2.8 på min Nikon D200. Det kan främst kommer använda objektivet till är landskap, stadsfoto kanske lite porträtt men jag känner att jag är nöjd med min 135 som porträttglugg. Det kan tänkte börja köra är lite undervattensfoto och då kanske en extrem vidvinkel är ganska bra. Kom gärna med tips, råd och erfarenheter. Det kanske finns nån annan glugg som är mycket bättre? Det ska helst vara en zoom men om det finns nån fast som är hästlängder bättre så är jag öppen för förslag.
 
Naturligtvis är det individuellt, men jag hade inte klarat mig med en längsta brännvidd på 35 eller 40 mm att gå runt med om jag inte har fotoväskan med. Jag trivs själv väldigt bra med 24-105 på min 5D när jag tar den på promenad utan något i förväg planerat motivval.

Om den funkar för undervattensfoto kan jag dock inte uttala mig om. ;)
 
För det du beskriver kan man anta att ljusstyrka inte är det primära behovet, så jag håller med om EF 24-105mm f/4L IS USM.
Vill du ha något ljusstarkt och mycket skarpt finns ju EF 24mm f/1,4L USM II.
 
Hmm, ja 24-105 alltså den verkar väldigt bra. Bra omfång. Tidigare till min D200 har jag haft 12-24, 50 och 85, 17-40 har fått väldigt bra kritik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.