Annons

Canon vs Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Tyson

Ny medlem
Vad roligt med ett så väl fungerande forum som detta.
Jag, den totale amatören, skall köpa min första systemkamera, troligen det "paket" med Canon 300 och 28-90 & 70-300 som saluförs här och där. Priset passar dessutom.
Men samtidigt läser jag här att många är skeptiska till det mindre av dessa objektiv.
Är det så, eller?? Det kanske är bättre att köpa Sigmas motsvarande objektiv som bara verkar få rosor??

du får nog skriva lite mer ingående om om objektiven om du ska få något svar. Det finns nämligen mer än ett objektiv i de brännvidderna du nämner...

Hej,
Jag köpte samma paket och är varken nöjd med 28-90 zoomen eller själva kamerahuset. Skulle själv satsa på Sigma om jag fick föra om köpet. Skulle inte heller välja Canon utan Nikon men man gör sina misstag.

/Andreas

Det stora misstaget är när man försöker komma billigt undan. Man får precis det man betalar för, varken mer eller mindre. Sen spelar det ingen roll om det är Nikon eller Canon eller något annat märke.
Det är pressade priser, just för att fabriken har snålat in.
Tipset här är att köpa en Canon eller Nikon med ett BRA 28-105 istället.

T.ex.
EOS 300 + 28-105/3.5-4.5 USM 7200:-
Nikon F65 + 28-105/3.5-4.5 D IF 7400:- (med MB-17)

Visst, mer pengar men mycket bättre glugg. Då blir man nöjd med sitt köp, istället för att "prylhornen" växer i pannan. Sen kan man då tänka sig att vidare slanta upp en 1500-2000 och få ett bättre hus.....
;)
(Nu växte prylhornen igen)
:D

Om man har råd och vill känna sig nöjd ett bra tag framöver är det en god idé att satsa rätt från början. Har själv canon 28-105 usm vilket är en bra allroundzoom till bra pris. Fördelen med det objektivet är usm vilket varken nikon eller sigma har i den prisklassen. USM är canons teknik för ljudlös fokusmotor. Det är mycket trevligt med en i princip ljudlös kamera. Enbart det är värt extra pengar!
Vill man istället satsa på nikon kanske en begagnad kamera kan vara ett bra val, f90x är en mycket kompetent kamera till bra begpriser.

/Mats

Skulle rekommendera som föregående medlem en Canon EOS 300 med EF28-105. Började med instegsobjektivet EF28-80 men insåg snart att jag behövde lite mer optisk kvalitet. Ett 28-105 är IMHO det perfekta allroundobjektivet, oavsett vilket kamerahus man sedan väljer.

Har med framgång använt denna kombo som resekamera, för naturfoto, på flygshower, i städer etc. Komplettera gärna med batterigreppet BP-200 för en ännu skönare hantering av kameran.

Numer har jag uppgraderat till en EOS 30 samt skaffat mig en hel del andra objektiv, men har mitt 300-hus kvar som andrakamera och att ha då en lätt kamera fordras (t.ex fotvandring etc.)

// npet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar