Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon vs Sigma 50mm 1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Är sugen på antingen Canon 50mm 1.4 eller Sigma 50mm 1.4 till min 7D. Vilket skulle du välja och varför? Ni som testat båda, varför är det ena bättre?
 
Jag köpte Sigmat först.. gör inte det.

Ja vissa är bra. Men dom ljusstarka verkar vara problematiska. Mitt fjantade med att ge olika fokus varje gång man fokuserade även på exakt samma avstånd på stativ, väldigt inkonsekvent, jagade fokus väldigt ofta etc. Problem med mikrofokusering som "måste" justeras in, trots att det finns i kameran oftast så är det bäst att lämna in till Sigma med kamerahus för att få det bra spec med så ljusstarkt som 1,4.


Köpte ett Canon ist. det bara fungerade rakt av.
 
Svarar samma som ovan. Hade läst på en del innan, och förstått att Sigmorna kunde vara lite lynniga vad gällde att hitta fokus.
Så jag passade på att besöka butik med min 7D och bad dem plocka fram ett Sigma. Fick till slut testa tre olika ex som alla hade problem att satta fokus spot on. Bad dem då plocka fram ett Canon och det satt direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.