Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
CANON VS OLYMPUS (Ev. MINOLTA)
- Trådstartare olmos
- Start datum
larsborg
Aktiv medlem
Det är märkligt hur många, av fotosidans eminenta
fotografer totalt, är insnöade på endast ett märke!
Är Ni alla anställda på Canon, ha-ha?
Det finns en kamera med utmärkta prestanda, vars tillverkare producerar bildsensorer till många konkurrenter, ingen i forumet har sagt något om den helt nya Sony DSC-W1, 5Mp, (3x)zoom!
Pris 400 US dollar, bör här i Sverige bli omkring 3 500 kr!
Som hittat, nästan!
Perfekt och smidig kamera, stor som ett ziggpkt!
http://www.dpreview.com/news/0402/04021106sonydscw1.asp
(3x) zoom är tillräckligt på kameran, lätt att stoppa ner i fickan, 5Mp bildsensor ger perfekta bilder, även vid stora förstoringar!
Större zoom omfång gör alltid kameran klumpigare, digital zoom absolut inget att tänka
på, ger en försämrad bild, då både bilden och pixlarna blir förstorade, rent försäljningstrix!
Det finns en kamera med utmärkta prestanda, vars tillverkare producerar bildsensorer till många konkurrenter, ingen i forumet har sagt något om den helt nya Sony DSC-W1, 5Mp, (3x)zoom!
Pris 400 US dollar, bör här i Sverige bli omkring 3 500 kr!
Som hittat, nästan!
http://www.dpreview.com/news/0402/04021106sonydscw1.asp
(3x) zoom är tillräckligt på kameran, lätt att stoppa ner i fickan, 5Mp bildsensor ger perfekta bilder, även vid stora förstoringar!
Större zoom omfång gör alltid kameran klumpigare, digital zoom absolut inget att tänka
på, ger en försämrad bild, då både bilden och pixlarna blir förstorade, rent försäljningstrix!
sagan
Avslutat medlemskap
Din beskrivning av Sony DSC-W1 får en att tro att du är helt insnöad på Sony!
"Perfekt och smidig kamera"
"5Mp bildsensor ger perfekta bilder"
Att jämföra en minikamera med 3X med större, rejäla kameror med 10X zoom tycker jag är direkt larvigt...helt olika produkter.
"(3x) zoom är tillräckligt på kameran"
TIllräckligt för vem? inte för mig och troligen inte för frågeställaren heller eftersom han frågar efter kameror med stort omfång.
Dessutom är Sonymodellen väldigt ljussvag i teleläget (f/5.2)..tillsammans med avsaknaden av IS..mycket svårt att plåta handhållet m.a.o.
Sonykameran är en helt annan typ av kamera, riktad till de som vill ha en liten enkel fickkamera.
Angående priset på den så använder den svindyra MS kort.
"Perfekt och smidig kamera"
"5Mp bildsensor ger perfekta bilder"
Att jämföra en minikamera med 3X med större, rejäla kameror med 10X zoom tycker jag är direkt larvigt...helt olika produkter.
"(3x) zoom är tillräckligt på kameran"
TIllräckligt för vem? inte för mig och troligen inte för frågeställaren heller eftersom han frågar efter kameror med stort omfång.
Dessutom är Sonymodellen väldigt ljussvag i teleläget (f/5.2)..tillsammans med avsaknaden av IS..mycket svårt att plåta handhållet m.a.o.
Sonykameran är en helt annan typ av kamera, riktad till de som vill ha en liten enkel fickkamera.
Angående priset på den så använder den svindyra MS kort.
sagan
Avslutat medlemskap
Vilka är dessa menar du?Det är märkligt hur många, av fotosidans eminenta
larsborg skrev:
5Mp bildsensor ger perfekta bilder, även vid stora förstoringar!
Oseriöst inlägg med tanke på att det är en helt nya kamera som inte testats än.
Hur vet du vilken bildkvalitet den ger? hur vet du hur den presterar i övrigt?
här finns därimot en sonykamera som man vet ger bra resultat.
Senast ändrad:
Linmajon
Aktiv medlem
Sånt försäljarsnack köper inte många här på Fotosidan.larsborg skrev:
... 5Mp bildsensor ger perfekta bilder, även vid stora förstoringar!
Jag är 100% säker på att bilderna blir långt ifrån 'perfekta'.
larsborg
Aktiv medlem
Michael Olmås skrev:
"...med det i tanke att det är min första kamera av digital typ och har ingen erfarenhet av foto i övrigt. inte nämnvärt iaf..."
Detta grundade jag mig på, ingenting annat!
Michael räknade upp tre fabrikat, jag lade helt enkelt till ett ytterligare!
Kim och Mats, ni båda borde lugna ner er, vi är alla intresserade av fotografering, i ett forum håller man alltid en diplomatisk ton, det är aldrig frågan om att spela ut någon!
(3x) zoom är fullt tillräckligt, för en som inte tidigare har haft en systemkamera!
Kameran blir liten och behändig, finns flera från Canon oxå, det kan väl tilläggas!
Jag tror knappast Michael är intresserad, att bära med sig en kamera med en (10x)brännvidd!
Kameran blir relativt stor, alla behöver väl inte fotografera på långa avstånd?
5Mp bildsensor sade jag åxo, var tillräckligt, skulle ge perfekta bilder!
Skulle detta påstående vara fel?
Kom då istället med en konkret test, som visar att denna Sony DSC-W1 inte håller hög klass!
Är det era egna misstankar om denna Sony DSC-W1, grundat på lång erfarenhet eller bara naivt motsnack?
Om man nu alltid skall läsa en test och handla därefter, tveksamt, har man liten erfarenhet
av fotografering, ja, då blir testen det enda man kan stödja sig på!
Idag är konkurrensen så stenhård, så ingen tillverkare vågar lansera en "bitter lemon"!
Mina åsikter har ingen som helst koppling, till någon form av försäljningssnack för Sony!
Men, här kommer det mest intressanta, ett forum avspeglar ganska snart fotografernas erfarenheter och sitt förhållande till kameran!
"...med det i tanke att det är min första kamera av digital typ och har ingen erfarenhet av foto i övrigt. inte nämnvärt iaf..."
Detta grundade jag mig på, ingenting annat!
Michael räknade upp tre fabrikat, jag lade helt enkelt till ett ytterligare!
Kim och Mats, ni båda borde lugna ner er, vi är alla intresserade av fotografering, i ett forum håller man alltid en diplomatisk ton, det är aldrig frågan om att spela ut någon!
(3x) zoom är fullt tillräckligt, för en som inte tidigare har haft en systemkamera!
Kameran blir liten och behändig, finns flera från Canon oxå, det kan väl tilläggas!
Jag tror knappast Michael är intresserad, att bära med sig en kamera med en (10x)brännvidd!
Kom då istället med en konkret test, som visar att denna Sony DSC-W1 inte håller hög klass!
Är det era egna misstankar om denna Sony DSC-W1, grundat på lång erfarenhet eller bara naivt motsnack?
Om man nu alltid skall läsa en test och handla därefter, tveksamt, har man liten erfarenhet
av fotografering, ja, då blir testen det enda man kan stödja sig på!
Idag är konkurrensen så stenhård, så ingen tillverkare vågar lansera en "bitter lemon"!
Mina åsikter har ingen som helst koppling, till någon form av försäljningssnack för Sony!
Men, här kommer det mest intressanta, ett forum avspeglar ganska snart fotografernas erfarenheter och sitt förhållande till kameran!
sagan
Avslutat medlemskap
larsborg skrev:
Kim och Mats, ni båda borde lugna ner er, vi är alla intresserade av fotografering, i ett forum håller man alltid en diplomatisk ton
Jag tycker inte det du skrev var det minsta diplomatiskt:
larsborg skrev:
Det är märkligt hur många, av fotosidans eminenta
larsborg skrev:
Om det är "fullt tillräckligt" eller inte, måste ju han få bestämma och inte du.
Uppenbarligen är han intresserad av 10X kameror, annars skulle han knappast fråga efter dessa kameror.
larsborg skrev:
Att en kamera ger perfekta bilder och att kameran är perfekt är kraftiga överdrifter, ja..(särkilt när man inte ens sett bilder från kameran).
Inte ens de dyraste kamerorna är perfekta..
larsborg skrev:
Jag har inte sagt ett ord om den kamerans bildkvalitet..för det vet jag inget om.
larsborg skrev:
Vilka misstankar!?
Det enda jag uttalat mig om är omfång, ljusstyrka och avsaknadet av IS..vilket är obestridliga fakta.
larsborg skrev:
Om man nu alltid skall läsa en test och handla därefter, tveksamt, har man liten erfarenhet av fotografering, ja, då blir testen det enda man kan stödja sig på!
Vad är din poäng?
Tycker Sony 828 är ett bra bevis för att de vågar...larsborg skrev:
Nä..och mina har ingen som helst koppling till någon form av försäljningssnack för Canon! (som du antydde)larsborg skrev:
Givetvis..hur skulle det annars fungera?larsborg skrev:
Jag ger mina råd från erfarheten av den oerhörda nytta man kan ha av IS..särskilt på kameror med stort omfång (Olympus C-2100uz).
Om det sen är Olympus, Minolta, Nikon eller Canon eller vilken annan tillverkare som helst som har IS (el. motsv) på sina kameror...spelar ingen roll!
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
larsborg skrev:
Du menar att "380mm" bara är användbart vid långa avstånd..?
"380mm" på 10-20cm avstånd:
http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=27213
"640mm" på 1.8 meters avstånd:
http://www.wallung.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=113858
Långa brännvidder är alldeles ypperligt att använda för närbildsfotografering!
sagan
Avslutat medlemskap
Okej..jag för min del använde avtonat grå, polfilter, softfilter, vidvinkelkonverter, macrokonverter och telekonverter på min C-2100uz..vilket gjorde den till en "typ av systemkamera" med massor av möjligheter.
>32 till 650mm<..(med IS)..och enastående makromöjligheter.
>32 till 650mm<..(med IS)..och enastående makromöjligheter.