Annons

CANON VS OLYMPUS (Ev. MINOLTA)

Produkter
(logga in för att koppla)

olmos

Medlem
Hej.


Har tagit fram tre stycken kameror som jag verkar vara intressanta.

Det är:
Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom (ca4000kr)
Fujifilm Finepix S5000 (ca3500kr)
Canon Powershot S1 IS (ca5000kr)

Så. vilken är då det bästa köpet? OM man ser till pris. kvalite och ja, med det i tanke att det är min första kamera av digital typ och har ingen erfarenhet av foto i övrigt. inte nämnvärt iaf.

De två mest intressanta är väll då fuji och minolta pga att det verkar inte finnas något test gjort på canon sen e den ju en del dyrare. det som jag förstår är bättre med den är stabilitator? stämmer?
ja men som sagt tips uppskattas. finns det andra kameror i den prisklassen som har lika mycket zoom? 10X optisk?

Något tips? Någon som har testat canon kameran?
 
Med tanke på att canon kameran inte börjat säljas än tror ja inte det är så många som provat den. Dock så har jag sätt testbilder och dom är nästan likvärdiga mot Minolta DiMage z1, något bättre...

skulle själv tagit olympusen, eller vänta å se vad Dimage Z2 presterar...
 
Jag kan varmt rekomendera Fuji S5000.
Har absolut inga problem med den överhuvudtaget, och bildkvaliteten tycker JAG räcker...........det räcker för mina behov i.a.f.

Den dessutom riktig "snygg" och gummiklätt chassi är kanon, superskön att hålla i och plåta med.

Tycker för övrigt att Z1 är så otroligt ful, men det påverkar ju dessbättre inte kamerans kapacitet/kvalitet.

Canon's kamera var jag intreserad av men eftersom den inte kommit ännu så blev det en S5000.

/Micke
 
Ja, IS funktionen kan vara värt att vänta på helt klart.

En stor skillnad mellan Fujin och Canons jämfört med Olympusen är att de är designade
"som systemkameror", vilket är bra mycket trevligare när man fotograferar.

Åh andra sidan är Olympusen trevlig att bära när man inte fotografer..den går lätt ned i en jackficka.

Personligen så skulle jag rikta in mig på Canons modell.
 
olmos skrev:
De två mest intressanta är väll då fuji och minolta pga att det verkar inte finnas något test gjort på canon sen e den ju en del dyrare.

I praktiken så blir det inte dyrare med Canons modell, eftersom CF är ett mycket billigare minnesformat än vad xD är.
Slutsumman blir tämligen lika efter man köpt ett stort minneskort (vilket man givetvis behöver göra).
 
Du har ingen vettig motivering m.a.o, utan din motivering är bara att du inte gillar Canon?

Tycker inte det är någon vidare sätt att ge råd om kameraköp på.
 
tja det och att jag har provat olympusen o den gilla jag skarpt. smidig som fasiken och ger bra bilder enligt mitt tycke.

Jag varlite smått ironiskt plus att jag pika dig lite, eftersom du ofta skriver att canon är "bäst/favoriserar" på massa av deras prylar.

visst en uppfattning som inte jag delar alltid,men ibland.,
men det jag hoppas inte du/någon till illa upp.


en engång min personliga åsikt.
Jag har ingen större lust att fortsätta denna diskussen i denna tråden.
så du kan ju maila mig om du känner för det.

så kan vi ta det där. eller så droppar vi det helt.

mvh Robert L
 
RawBeer skrev:
Jag varlite smått ironiskt plus att jag pika dig lite, eftersom du ofta skriver att canon är "bäst/favoriserar" på massa av deras prylar.

Du borde läsa på betydligt bättre innan du påstår något sånt!

Jag rekommenderar den produkt jag finner bäst oavsätt märke, och det är många gånger av annan tillverkare än Canon.

Att jag gillar Canons modell i det här fallet handlar om IS..inte om märket.

Precis som jag gillar Minolta A-1/A-2 för att de har AS.

RawBeer skrev:
tja det och att jag har provat olympusen o den gilla jag skarpt. smidig som fasiken och ger bra bilder enligt mitt tycke.

Jag har testat den oxå..och jag är av samma åsikt.

Men precis som jag skrev tidigare så är Fujin/Canon modellerna trevligare att fotografera med p.g.a att de är designade mer som systemkameror (= mycket bättre grepp/känsla).

Är man ute efter en kompakt liten kamera så är Olympusen det givna valet så klart.
 
Senast ändrad:
så alltså..

Är alltså lite fråga om vad man ska mest ha kameran till? ja ta kort är ju självklart då, men om man tidigare jobbat med systemkameror så kan det ju vara vettigt med en som liknar dom mer? Själv har man ju intefotograferat mer än med någon aps kamera av billig model.
sen sp kvill jag ju så klart ta lite mer seriösa kort på tex ja naturen..
Är bild kvaliten i allmänhet bättre på canon eller på olympus? om man ser till samma prisklass då självklart. Är det någon ny teknig i den nya canon som man inte kan uppskata hur bra den är? använder dom menar jag kanske samma innehåll till viss del så man kan uppskata om man är duktig på det (som några här väll är) =) hmm ja funderingarna går vidare.. lutar just nu mest åt olympusen pga det bättre priset sen är väll vad jag förståt optiken bättre än fuji?
 
Re: så alltså..

olmos skrev:
Är bild kvaliten i allmänhet bättre på canon eller på olympus?
Nej, både Canon och Olympus gör kameror med mycket hög bildkvalitet.

olmos skrev:
hmm ja funderingarna går vidare.. lutar just nu mest åt olympusen pga det bättre priset sen är väll vad jag förståt optiken bättre än fuji?

Som jag skrev tidigare så blir inte priset bättre i praktiken, då xD korten är mycket dyrare än CF.

Prisexempel från Cyberphoto:

SanDisk xD 512MB 2240:-
SanDisk CompactFlash 512MB 1360:-

Optiken på Olympusen är betydligt bättre enligt alla tester, japp.

Canons modell har ju som sagts inte testats än..men det skulle förvåna om den inte har bra bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
hmm oki.
Ja då får jag tacka för de hittils inkomna tips och åsikter. men kom gärna med mer av den varan då funderingarna går vidare.

Kankse något helt annat tips om en kamera med lika mycket zoom?

En tanke som jag inte vet om det finns någon som helst verklighet är. Om man istället har en kamera med låt oss säga 5megapixel och har tre i zoom. Kan man då med digital zoom få det att bli mer zoomat men men samma kvalite i bilden som det är med en tex 3megapix kamera el 4? OM det kompenserar med andra ord att det är mer megapix?
Någon som förstår vad jag menar? =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.