ANNONS
Annons

Canon TS-E

Produkter
(logga in för att koppla)

PANTY

Avslutat medlemskap
Hejsan. Jag köpte min första systemkamera för Ca 1 år sedan och har under senaste halvåret börjat fotografera väldigt mycket. Jag har dick tröttna på mitt objektiv och letar efter ett nytt som ska passa mig bättre. Tyvärr förstår jag inte riktigt vad alla siffror säger. Jag är helt förvirrad faktiskt. Jag har länge kollat på ett Canon TS-E, det är dock ett mycket dyrt objektiv och känns nästan lite löjligt att jag skulle köpa det. Jag har även kikat på olika makro, vidvinkel och fisheye objektiv. Men vad jag än väljer så förstår jag inte siffrorna vilket gör det omöjligt för mig att veta vilket jag vill ha. Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig med en snabb förklaring och kanske tipsa om något bra och kul objektiv?

Mvh Emilie

Prövar med ett exempel: Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

17-85 är brännvidden i mm, 17mm motsvarar väl typ vidvinkel, och 85mm på en vanlig digital (ej fullformat) motsvara ett kort tele eller porträtttele, allt därutöver kallas tele och allt under ca 18mm vidvinkel naturligtvis. Och som du förstår kan man använda alla lägen/brännvidder däremellan på ett zoom. Det tror jag du redan vet men får väl sägas för protokollet. Exemplet täcker m a o ett ganska normalt användbart användningsområde från halvhyfsad vidvinkel förbi normal till kort tele. En zoom t ex 10-22mm är ju enbart ett vidvinkelzoom. Och ett 70-200 kallas telezoom. Siffrorna är inte exakta utan lite flytande för olika människor har olika syn på vad som är vidvinkligt och tele.

4-5,6 betyder att bländaren är maximalt bländare 4 när zoomen är ställd i 17mm och 5,6 att bländaren är maximalt 5,6 vid 85mm brännvidd i detta fallet med exemplet. Zoomar du på hälften säg 50mm kanske maximala bländaren hamnar däremellan på ca 4,5, 4,8 eller vad bländarsteget kan heta, har jag inte i huvudet.

Fisheye är lite speciellt för det ger runda bilder (som ett fisköga) med extrem vidvinkel till skillnad från nästan alla andra objektiv som kallas raktecknande, raktecknande därför att perspektivlinjer tänjs ut för att ge raka perspektivlinjer. Fisheye används sällan.

Senast ändrad:
TS-E är s.k. tilt/shift-objektiv för perspektivkontroll och för att kunna lägga skärpan "snett" i bilden. Det är något man köper när man har allt, eller när man vet att man behöver det.

Varför är du missnöjd? Om du berättar vad du tycker att du inte kan göra och vad du skulle vilja göra så tror jag säkert att du får bra svar.

En vild gissning är att du skulle uppskatta en vidvinkelzoom som t.ex. Canon EF-S 10-22. Mer eller mindre extrema vidvinklar kan man ofta få skoj bilder med.

Hejsan. Jag köpte min första systemkamera för Ca 1 år sedan och har under senaste halvåret börjat fotografera väldigt mycket. Jag har dick tröttna på mitt objektiv och letar efter ett nytt som ska passa mig bättre. Tyvärr förstår jag inte riktigt vad alla siffror säger. Jag är helt förvirrad faktiskt. Jag har länge kollat på ett Canon TS-E, det är dock ett mycket dyrt objektiv och känns nästan lite löjligt att jag skulle köpa det. Jag har även kikat på olika makro, vidvinkel och fisheye objektiv. Men vad jag än väljer så förstår jag inte siffrorna vilket gör det omöjligt för mig att veta vilket jag vill ha. Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig med en snabb förklaring och kanske tipsa om något bra och kul objektiv?

Mvh Emilie

http://araxfoto.com/specials/tilt-shift-80/

http://araxfoto.com/specials/tilt-shift-35/

Är två billare TS-objektiv. De är inte lika bra som Canons, men de är bra och de är skapligt billiga. Kan vara värt att överväga.

Tack för bra svar!
Jochum bra förklarat, nu tror jag till och med jag hänger med!

Jo jag tycker att när jag använder mitt 90-300mm objektiv så blir de saker jag sätter i fokus mycket skarpare samtidigt som bakgrunden blir suddig. Jag har mycket svårt att få fram det i mitt kit-objektiv. Har försökt läsa mig till men får inte kläm på det riktigt! Hittils har jag roat mig med att fota människor och övergivna hus. Men skulle vilja kunna fota mer detaljer!
Jag har även fått i uppdrag att fota lite band-bilder för skoj skull åt en vän, jag skulle då vilja använda mitt 300mm objektiv samtidigt som jag vill fota inne i ett övergivethus. Men det går inte eftersom rummet är för litet osv...

Jag tror jag absolut bör vänta med ett TS objektiv efter att ha läst på lite. Det är ju ett hav utav objektiv!

Det du beskriver som du gillar kallas "kort skärpedjup". T ex ansiktet skarpt och bekgrunden suddig. Snuggt i många situationer, men används kanske mest just vid porträtt.
Kort skärpedjup beror på några olika faktorer:
1) brännvidd. Ju längre brännvidd desto lättare att få kort skärpedjup. (Brännvidd är bredden på objektivets synfällt alias bildvinkel alias zoom alias kikareffekt). Orden betyder lite olika saker men beskriver ungefär samma fenomen. På 18mm ser objektivet mycket brett. Vid 30mm får man med lite mindre av motivet i bredd, och har en sk normal brännvidd. Vid 50mm börjar bildvinkeln bli ganska smal och man har kort telebrännvidd, alias porträttele (tele samma ord som i teleskop). 300mm är ruskigt mycket kikareffekt.

2) Bländaröppningen. Ju större bländaröppning desto kortare skärpedjup. 2,8 är större bländaröppning än 5,6.

3) Avståndet till motivet.

Vill du kunna leka med kort skärpedjup vid t ex porträttfoto rekomenderas något av objektiven 50/1,8 eller 50/1,4 eller 85/1,8 eller 100/2 eller 135/2L eller ett macro tele på ca 90 till 105mm/2,8. Alla dessa gör det relativt lätt att få kortare skärpedjup. Min favorit är 85/1,8. Billigt begagnat, lagom brännvidd, och super för kort skärpedjup. Båda 50mm objektiven bör man blända ner till ca 2,5 för att få riktigt bra skärpa, och blir därför lite svårare att få kort skärpedjup med. Men de är prisvärda och skarpa. 135/2L är grymt bra men dyr och lite tung. ca100/2,8 macro finns från flera olika tillverkare och är oftast mycket bra, och har dessutom den roliga macrofunktionen, men lite ljussvagare än t ex 85/1,8.

Lycka till!

Mvh Emilie

Jag önskar jag kunde gå tillbaka i tiden och ha möjligheten att börja med ett TS-E objektiv. Om du gör det, kommer du garanterat ha skoj och utvecklas åt ett håll som de flesta aldrig ens får nys om. Om det finns minsta möjliga chans för dig att skaffa ett, så gör det. Jag skulle ta TS-E 24/3.5 i första hand. Den gamla varianten säljs fortfarande och är betydligt billigare än tvåan som kommit nyss.

Suddigheten i bakgrunden är oskärpa. Den kommer av en kobination av brännvidd, avstånd och bländartal.
En stor bländaröppning (litet bländartal) ger ett kort skärpedjup dvs mer oskärpa i bakgrunden. Problemet med ditt kitobjektiv är att det inte har tillräckligt stor bländar öppning för att ge samma oskärpa.
Då kan man antingen byta ut kitzoomen till en ny med ungefär samma zoomomfång men med större största bländare t ex 2,8. Ett annat populärt sätt är att skaffa en 50 eller 85mm objektiv med ljudstyrka (bländare) 1,8. De brukar kunna vara ganska billiga och ger möjlighet till riktigt korta skärpedjup.

Det du beskriver som du gillar kallas "kort skärpedjup". T ex ansiktet skarpt och bekgrunden suddig. Snuggt i många situationer, men används kanske mest just vid porträtt.
Kort skärpedjup beror på några olika faktorer:
1) brännvidd. Ju längre brännvidd desto lättare att få kort skärpedjup. (Brännvidd är bredden på objektivets synfällt alias bildvinkel alias zoom alias kikareffekt). Orden betyder lite olika saker men beskriver ungefär samma fenomen. På 18mm ser objektivet mycket brett. Vid 30mm får man med lite mindre av motivet i bredd, och har en sk normal brännvidd. Vid 50mm börjar bildvinkeln bli ganska smal och man har kort telebrännvidd, alias porträttele (tele samma ord som i teleskop). 300mm är ruskigt mycket kikareffekt.

2) Bländaröppningen. Ju större bländaröppning desto kortare skärpedjup. 2,8 är större bländaröppning än 5,6.

3) Avståndet till motivet.

Vill du kunna leka med kort skärpedjup vid t ex porträttfoto rekomenderas något av objektiven 50/1,8 eller 50/1,4 eller 85/1,8 eller 100/2 eller 135/2L eller ett macro tele på ca 90 till 105mm/2,8. Alla dessa gör det relativt lätt att få kortare skärpedjup. Min favorit är 85/1,8. Billigt begagnat, lagom brännvidd, och super för kort skärpedjup. Båda 50mm objektiven bör man blända ner till ca 2,5 för att få riktigt bra skärpa, och blir därför lite svårare att få kort skärpedjup med. Men de är prisvärda och skarpa. 135/2L är grymt bra men dyr och lite tung. ca100/2,8 macro finns från flera olika tillverkare och är oftast mycket bra, och har dessutom den roliga macrofunktionen, men lite ljussvagare än t ex 85/1,8.

Lycka till!

Ditt inlägg är inkorrekt. Det enda som styr skärpedjupet är avbildningsskalan och bländaren, inte brännvidden. Söker du hittar du säkert 100 trådar om det.

Det ser ut att bli 101 trådar. Jag håller med om att brännvidden inte ska läggas till de saker som styr skärpedjupet. Mer som en byggsten i avbildningsskalan.

Fast å andra sidan kan avbildningsskala uttryckas som en funktion av brännvidd och avstånd...

Edit: Det var inte riktigt meningen att textstycket nedan skulle låta så surt som det gör. Försök att läsa det med lite mindre allvar än vad det kan verka som att det är, är du bussig :)

Det är förvisso korrekt i sak, men då det länge har rått ett allmänt missförstånd om att man får kortare skärpedjup med längre brännvidd, och detta missförstånd mer och mer börjar försvinna, så anser i alla fall jag att man bör skilja på begreppen. Det är just för att det har varit många långa trådar där just den saken har diskuterats, och där slutsatsen alltid är densamma, som i alla fall jag tycker det vore skönt att slippa så många nya sådana trådar.

Edit: Det var inte riktigt meningen att textstycket nedan skulle låta så surt som det gör. Försök att läsa det med lite mindre allvar än vad det kan verka som att det är, är du bussig :)

Det är förvisso korrekt i sak, men då det länge har rått ett allmänt missförstånd om att man får kortare skärpedjup med längre brännvidd, och detta missförstånd mer och mer börjar försvinna, så anser i alla fall jag att man bör skilja på begreppen. Det är just för att det har varit många långa trådar där just den saken har diskuterats, och där slutsatsen alltid är densamma, som i alla fall jag tycker det vore skönt att slippa så många nya sådana trådar.

Men tyvärr är det så att detta alltid kommer att komma tillbara - brännvidden ÄR en faktor så till vida att den påvkerar avbildningsskalan och eftersom den flesta optiken är mellan 2,8 och 4 i F-stop så är det givetvis så att det i praktiken kommer att uppfattas som att brännvidden är den avgörande faktorn eftersom det är ovanligt med 50 f/0.8 med rätt vanligt med 200 f/3.2. Det stora problemet är som vanligt att det gör ont att bygga optik med f-stop under ungefär 2 och detta begränsar möjligheterna till extremt korta skärpedjup och ju mindre sensor desto svårare är det. Här har dock som trådskaparen var inne på TS-optik en klar fördel eftersom man kan luta med eller luta bort skärpeplanet för att verkligen styra skärpedjupet som man vill ( om man har kunskap, stativ, tålamod och tid...)

Men tyvärr är det så att detta alltid kommer att komma tillbara - brännvidden ÄR en faktor så till vida att den påvkerar avbildningsskalan och eftersom den flesta optiken är mellan 2,8 och 4 i F-stop så är det givetvis så att det i praktiken kommer att uppfattas som att brännvidden är den avgörande faktorn eftersom det är ovanligt med 50 f/0.8 med rätt vanligt med 200 f/3.2. Det stora problemet är som vanligt att det gör ont att bygga optik med f-stop under ungefär 2 och detta begränsar möjligheterna till extremt korta skärpedjup och ju mindre sensor desto svårare är det. Här har dock som trådskaparen var inne på TS-optik en klar fördel eftersom man kan luta med eller luta bort skärpeplanet för att verkligen styra skärpedjupet som man vill ( om man har kunskap, stativ, tålamod och tid...)

Jag har i alla fall stativ, tålamod och tid ;) haha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar