Annons

Canon till Fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Keda74

Aktiv medlem
Har en Canon 50D, med objektivena Tamron 70-200 samt Tokina 11-16mm.

Nu har jag köpt en Fujifilm X-T10. Min fundering är: Vilken adapter bör man köpa för att kunna använda dessa objektiv på Fujihuset? Såg att det fanns på eBay billigt, men det finns ju så många.
Tacksam för hjälp
 
Alla adaptrar hittills har varit helt manuella, men det ryktas om adaptrar med autofokus och bländarstyrning för Canon och Nikon.
 
Alla adaptrar hittills har varit helt manuella, men det ryktas om adaptrar med autofokus och bländarstyrning för Canon och Nikon.

Den stora frågan är hur bra det blir?

Vill inte verka allt för negativ, men alla ”intelligenta” tredjepartsadaptrar har ju hittils verkat strula i rätt många kombinationer (bara att kika på mycket av det strul som förekommer för många av de som kör Canonobjektiv på Sony E-mount).

Tveksamt om det är värt besväret. Automatisk bländare kan ju vara bra, men att få en 100%-ig AF i alla kombinationer av kamerahus och objektiv verkar fn. se ut att (tyvärr) vara lite av en utopi.

Men vi kan ju hoppas att det kan bli annorlunda (bättre), även om realisten i mig är skeptisk tills vidare.
 
Inte värt besvären. I princip de enda smart adaptrarna som funkar acceptabelt är de mellan Canon EF (Sigma ART serien eller Canon L glas funkar bäst) och Sony E (speciellt Sigmas MC-11).

Rätt mycket sämre support för Fuji vad jag förstått. Är nog mer värt att sälja Canon gluggarna o investera i native Fuji X objektiv.
 
Inte värt besvären. I princip de enda smart adaptrarna som funkar acceptabelt är de mellan Canon EF (Sigma ART serien eller Canon L glas funkar bäst) och Sony E (speciellt Sigmas MC-11).

Rätt mycket sämre support för Fuji vad jag förstått. Är nog mer värt att sälja Canon gluggarna o investera i native Fuji X objektiv.

Jo, och även med MC11 så varierar resultatet tydligen ganska stort.

Att köra ”native” är nog den enda vettiga långsiktiga lösningen. Speciellt om man vill ha fullständig AF-funktionalitet.

Men det är som tur är relativt lätt att sälja bra objektiv till Canon som deras L-varianter. Seda är det bara att köpa ungf. motsvarande XF-objektiv beg. (också relativt lätt att hitta).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.