Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon tävling lustiga villkor?
- Trådstartare RG
- Start datum
Eeros
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Undrar hur man just defineierar yrkesfotograf. De borde typ ha lite striktare än bara "proffesional".
Professional photographer = yrkesfotograf. Finns inget tvetydigt i detta. Det har jag fått lära mig här på FS.
afe
Aktiv medlem
Hur svårt kan det vara? Professionell betyder ungefär yrkesmässig - alltså att man arbetar med det man är professionell inom.
Den här diskussionen har förekommit femtielva gånger tidigare på FS, och ordet betyder fortfarande samma sak.
Proffsfotograf = någon som jobbar med fotografering (säger inte ett skvatt om kvaliteten på de bilder personen gör).
Forumtroll = någon som hela tiden skapar nya trådar med frågor som redan ställts många gånger förut.
Den här diskussionen har förekommit femtielva gånger tidigare på FS, och ordet betyder fortfarande samma sak.
Proffsfotograf = någon som jobbar med fotografering (säger inte ett skvatt om kvaliteten på de bilder personen gör).
Forumtroll = någon som hela tiden skapar nya trådar med frågor som redan ställts många gånger förut.
Makten
Aktiv medlem
Så man är inte proffs om man är världskänd för sina extremt bra bilder men inte jobbar med foto?AFE skrev:
Hur svårt kan det vara? Professionell betyder ungefär yrkesmässig - alltså att man arbetar med det man är professionell inom.
Och det finns fortfarande ingen vettig definition.Den här diskussionen har förekommit femtielva gånger tidigare på FS, och ordet betyder fortfarande samma sak.
Jobbar man med foto om man säljer ett par bilder om året?Proffsfotograf = någon som jobbar med fotografering (säger inte ett skvatt om kvaliteten på de bilder personen gör).
Dryg jävel = folk som ser ner på andra för att de frågar saker som "alla borde veta" trots att det knappast är självklart.Forumtroll = någon som hela tiden skapar nya trådar med frågor som redan ställts många gånger förut.
afe
Aktiv medlem
Makten skrev:
Så man är inte proffs om man är världskänd för sina extremt bra bilder men inte jobbar med foto?
Det är helt riktigt uppfattat. Det finns många världskända fotografer som inte är yrkesfotografer.
Och det finns fortfarande ingen vettig definition.
Jo, ordet i sig är en definition som betyder att någon jobbar med något.
Jobbar man med foto om man säljer ett par bilder om året?
Möjligen om man säljer bilderna tillräckligt dyrt.
Dryg jävel = folk som ser ner på andra för att de frågar saker som "alla borde veta" trots att det knappast är självklart.
Helt riktigt. Jag är en dryg jävel, precis som du, som svarar som jag tycker i forumet
Eeros
Aktiv medlem
Jag tar tillbaka, skicklighet kan berättiga till titeln "professionell"
Jag tar tillbaka det där. När jag kollar i "The American Heritage Dictionary of the English Language" (ISBN 0-395-82517-2), så står det att läsa följande:
"Pro-fes-sion-al (---) 2. Engaging in a given acitvity as a source of livelihood (---) 3. Performed by persons receiving pay: professional football. 4. Having or showing great skill; expert: a professional repair job (---)"
Dvs, det jag först hävdade i en annan tråd ifjol (orkar inte leta fram den), om att även ens skicklighet borde kunna ge titeln "professionell fotograf", det stämmer överens med vad The American Heritage Dictionary säger. I den förra diskussionen övertygades jag av inläggen att det bara är betalningen av utfört arbete som ger en rätt att titulera sig professionell. Det stämmer alltså inte.
Eeros skrev:
Professional photographer = yrkesfotograf. Finns inget tvetydigt i detta. Det har jag fått lära mig här på FS.
Jag tar tillbaka det där. När jag kollar i "The American Heritage Dictionary of the English Language" (ISBN 0-395-82517-2), så står det att läsa följande:
"Pro-fes-sion-al (---) 2. Engaging in a given acitvity as a source of livelihood (---) 3. Performed by persons receiving pay: professional football. 4. Having or showing great skill; expert: a professional repair job (---)"
Dvs, det jag först hävdade i en annan tråd ifjol (orkar inte leta fram den), om att även ens skicklighet borde kunna ge titeln "professionell fotograf", det stämmer överens med vad The American Heritage Dictionary säger. I den förra diskussionen övertygades jag av inläggen att det bara är betalningen av utfört arbete som ger en rätt att titulera sig professionell. Det stämmer alltså inte.
Makten
Aktiv medlem
Och så var det med den saken. Hur dyrt är "tillräckligt dyrt"?AFE skrev:
Möjligen om man säljer bilderna tillräckligt dyrt.
Tillägg:
Så alla som jobbar med något är "proffs" på det? Eeeeh...Jo, ordet i sig är en definition som betyder att någon jobbar med något.
Eeros
Aktiv medlem
Kan tillägga att The American Heritage Dictionary of the English Language" är ett lexicon som väger närmare fyra kilo, därmed borde den ge en sådan tyngd(!) till sitt påstående att saken torde vara utagerad.
Dvs, man kan vara professionell om man lever på fotograferandet, men man kan vara professionell även fast man inte får inkomst av det, men är väldigt skicklig.
Sen börjar förstås diskussionen om var går gränsen till tillräckligt skicklig.... jag tror jag hoppar av den diskussionen redan innan den börjar.
Dvs, man kan vara professionell om man lever på fotograferandet, men man kan vara professionell även fast man inte får inkomst av det, men är väldigt skicklig.
Sen börjar förstås diskussionen om var går gränsen till tillräckligt skicklig.... jag tror jag hoppar av den diskussionen redan innan den börjar.
joppis
Aktiv medlem
Så man är inte proffs om man är världskänd för sina extremt bra bilder men inte jobbar med foto?Makten skrev:
Så alla som jobbar med något är "proffs" på det? Eeeeh...
Makten skrev:
Så alla som jobbar med något är "proffs" på det? Eeeeh...
Jag tror det handlar om att vi svenskar kopplar slangorden "proffs" eller "proffsig" till att vara "väldigt duktig". Det verkar vara det du är ute efter?
I engelska språket är det mer tydligt att det handlar om att man utövar det som yrke om man är "proffsfotograf".
Reglerna är på engelska och då bör troligen den engelska definitionen gälla.
joppis
Aktiv medlem
Eeros skrev:
Haha, fast de flesta kan nog räkna ut att det är yrkesverksamhet som avses i tävlingsreglerna. De kommer inte avvisa folk som är "väldigt duktiga" så diskussionen om vart man drar gränsen är nog onödig.
Makten
Aktiv medlem
Alla yrkesmän är knappast "professionals" för en engelsktalande heller. Det har ungefär samma betydelse som "proffs" i svenskan.Joel Höglund skrev:
Jag tror det handlar om att vi svenskar kopplar slangorden "proffs" eller "proffsig" till att vara "väldigt duktig". Det verkar vara det du är ute efter?
I engelska språket är det mer tydligt att det handlar om att man utövar det som yrke om man är "proffsfotograf".
Reglerna är på engelska och då bör troligen den engelska definitionen gälla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Professional
Tillägg: Med tanke på hur många som titulerar sig "yrkesfotograf" här på FS så ifrågasätter jag starkt kopplingen till "proffsfotograf" eftersom det är gott om riktiga klåpare som i alla fall jag aldrig skulle kalla "proffs".
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, jag vet inte om du missförstår wiki-artikeln eller nåt. Men när man på engelska använder termen "professional" avser man just "yrkesman" eller "yrkesmässig". Dvs "professional Photographer" är en yrkesfotograf. Varken mer eller mindre. Det har alltså inte samma valör som ordet "proffs" har på svenska.Makten skrev:
Alla yrkesmän är knappast "professionals" för en engelsktalande heller. Det har ungefär samma betydelse som "proffs" i svenskan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Professional
joppis
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Nja, jag vet inte om du missförstår wiki-artikeln eller nåt. Men när man på engelska använder termen "professional" avser man just "yrkesman" eller "yrkesmässig". Dvs "professional Photographer" är en yrkesfotograf. Varken mer eller mindre. Det har alltså inte samma valör som ordet "proffs" har på svenska.
Nu har jag också läst artikeln som Martin refererade till.
Personligen sammanfattar jag den som följande:
Arbete: Personen utövar något som yrke men ska även ha en viss kunskapsnivå eller erfarenhet för att kallas "professional".
Sport: I första hand handlar det om hur/om man får betalt. Feltolkas ofta som att man måste vara duktig.
Prylar: Då ingen juridisk definition finns så används ordet "professional" i marknadsföring för prylar som riktar sig till användare med högre krav.
Ordet bottnar väl i "profession". Alltså att ens "profession" är det man utövar som yrke och förhoppningsvis väljer man att jobba med något man är duktig på. Det kan vara anledningen till att det flyter ihop med "duktig" när vi nämner ordet "proffs" på svenska också.
Eeros
Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Haha, fast de flesta kan nog räkna ut att det är yrkesverksamhet som avses i tävlingsreglerna. De kommer inte avvisa folk som är "väldigt duktiga" så diskussionen om vart man drar gränsen är nog onödig.
Alldels rätt, ordet måste sättas in i sitt sammanhang för att man ska veta vad som menas. I detta fall är det högst troligt att de avser yrkesverksamma fotografer.
Men som sagt, med proffsfotograf kan man även mena en mycket skicklig fotograf, oavsett om han tjänar pengar på det eller inte. Helt enligt definition.