PMD
Aktiv medlem
Minolta: 1985(Minolta var väl lite före Canon EOS med AF i sin Dynax-serie)
Canon: 1987
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Minolta: 1985(Minolta var väl lite före Canon EOS med AF i sin Dynax-serie)
Med tanka på priset är det knappast ett "Svensson"-objektiv.Det tror jag säkert, men jag tror också att Nikons utbud på existerande objektiv på den fronten är rätt ok. Vad jag förstått är väl 120-300/f2.8 mer eller mindre ett "OS-Objektiv"
Jo, så kan det bli, beroende på hur stor försäljningen av RF/Z-hus blir.Canon/Nikon borde ha mer pengar att hämta hem på nya fattningen där möjligheterna är fler och utbudet betydligt skralare än på gamla fattningen.
Jag tänker på nya objektiv. För att undvika adapter och kanske IS som väsnas mm.
Kameran blir lättare och smidigare.
Alla de stora kameratillverkarna (utom kanske MInolta?) experimenterade med AF-system för sina befintliga objektivfattningar under första halvan av 1980-talet. De brukade bestå av en kamera med PDAF-sensor och objektiv med "påhängsmotor" för AF. Jag tror inte att någon tillverkare gjorde mer än ett par, tre AF-objektiv av den här typen innan Minolta presenterade sitt helintegrerade system (men med AF-motor i kamerahuset).Canon provade först med att ge autofokus till FD-systemet. De började med en gigantisk 35-70/4 med extra stereoglasögon för autofokusen. Det objektivet kan monteras på vilken kamera som helst med FD-fattning. Sen kom autofokuskameran T80 med tre olika objektiv.
Dual IS är inte så dumt.
Optisk stabilisering i objektivet kombinerat med antiskak i sensorn.
Det fungerar utmärkt i t.ex Lumix kameror.
Jag tror att Pentax ME-F var den första av den här sortens experimentsystem.
Kuriosa: den första spegelreflexkameran med autofokus var Polaroid SX-70.
Mycket intressant att Canon säger att de kommer sluta tillverka EF-så länge ingen efterfrågar det.
Det måste vara ett steg mot DSLR-döden.
https://petapixel.com/2020/01/08/ca...1wcol9fWVYdsM9pD3blpBlyBTVu5orZgdhRPChAOILDZ0
Jag blir seriöst besviken på Canon. Hur kan dom lägga ner EF systemet. Helt vansinnigt.
De lägger inte ner EF-systemet. De har bara inte några planer på att utveckla fler EF-objektiv för närvarande.
De lägger inte ner EF-systemet. De har bara inte några planer på att utveckla fler EF-objektiv för närvarande.
Så länge de har full support av prylarna behöver de inte producera något nytt utan bara sälja av de lager de har, eller?
Olympus slutade sin 4:3 tillverkning flera år innan de officiellt skrotade den.
Okej jag förstår. Jag tycker endå att dom har för brottom med det.
jag är säkert konservativ, men jag har aldrig haft planer på att byta till spegellöst.
Lika galet som att Volvo la ner 700-serien och övergick till framhjulsdrift!
Utveckling kräver ibland lite modiga beslut. Följer kunderna med eller får man tillräckligt många nya?
För egen del kan jag väl också tycka att det är lite sorgligt. Finns mycket fint med EF-systemet som borde kunna hänga med länge än.
Men jag sitter inte på Canons produkt- eller marknadsavdelning och behöver inte fatta de strategiska besluten för långsiktig överlevnad.
Finns mycket fint med EF-systemet som borde kunna hänga med länge än.
Hrmm... Volvos första framhjulsdrivna bil kom i mitten av 80-talet och den sista (?) bakhjulsdrivna slutade tillverkas i slutet av 90-talet. Vi kan notera att det finns ett antal tillverkare som fortfarande tillverkar mest bakhjuldrivna eller fyrhjulsdrivna bilar. Och Teslas tvåhjulsdrivna bilar driver bak, inte fram, om vi nu ska prata om märken som är omhuldade för att vara särskilt moderna och framstående.
Vad det här snarare handlar om i nuläget är nog att, om huvudkontoret i Japan ställer upp på uttalandets form, är att resurserna helt enkelt behövs till RF om sortimentet av objektiv ska nå någon slags fullödighet. Kapaciteten för att ta fram nya objektiv är begränsad hos alla tillverkare. Egentligen är det inte heller något nytt jämfört med det som tidigare sades där 2019 skulle vigas åt RF, utan snarast en förlängning. Vad som händer med EF i längden, och när, är i grunden en fråga om vad marknaden efterfrågar, i kombination med huvudkontorets attityd till befintliga kunder.
Jag vet att Leica var mycket tidigt ute med AF-teknik i prototyper (och förmodligen patent), men jag syftade enbart på kameror som producerades och såldes.Något som gått många förbi är att Leica presenterade en slags autofokus 1972. De hade gjort en Leicaflex som elektroniskt kunde indikera när skärpan var optimalt inställd. Har för mig att systemet hette Correfot eller något liknande, men det kom aldrig i produktion.
Kunderna kommer att märka att spegellöst är bättre.
Mycket tack vare andra fabrikat än jätten Canon.
Jag vet att Leica var mycket tidigt ute med AF-teknik i prototyper (och förmodligen patent), men jag syftade enbart på kameror som producerades och såldes.
Det kan vara kul att spekulera om vad som hade hänt om Leica hade gjort en produkt av sitt AF-system i en kamera av något slag.
Hrmm... Volvos första framhjulsdrivna bil kom i mitten av 80-talet och den sista (?) bakhjulsdrivna slutade tillverkas i slutet av 90-talet. [...].