Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon sigma 18-35, passar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickaelaerixon

Ny medlem
Är det någon som kanske har svaret på min undran: är en djungel med alla objektiv, nummer, siffror och kameror. Är inne på att skaffa ett sigma 18-35 f1.8 till min Canon eos 750D hur vet jag vilket objektiv jag ska skaffa för att det ska passa. Står så mycket olika när jag googlar runt.
Tack på förhand 🫶🏼

Jag antar att det är detta objektiv du syftar på:

Ja, det passar din kamera. Du kan använda alla objektiv på marknaden som har fattningen EF eller EF-S. Det finns sådana objektiv både från Canon och från tredjepartstillverkare som Sigma.

Men passa dig, strax kommer ”FS-expertisen” att ifrågasätta ditt objektivval, utan att veta något om dina behov och möjligheter. De kommer att ge tusen tips på andra objektiv som de tycker är bättre. Kanske kommer de t.o.m. att ha åsikter om din kamera och annat som är totalt ovidkommande. Sånt är livet i FS-forumet. Goda tips finns, men man får också en massa trams på köpet. 😉

Lycka till med Sigma-objektivet!

Senast ändrad:
Jag antar att det är detta objektiv du syftar på:

Ja, det passar din kamera. Du kan använda alla objektiv på marknaden som har fattningen EF eller EF-S. Det finns sådana objektiv både från Canon och från tredjepartstillverkare som Sigma.

Men passa dig, strax kommer ”FS-expertisen” att ifrågasätta ditt objektivval, utan att veta något om dina behov och möjligheter. De kommer att ge tusen tips på andra objektiv som de tycker är bättre. Kanske kommer de t.o.m. att ha åsikter om din kamera och annat som är totalt ovidkommande. Sånt är livet i FS-forumet. Goda tips finns, men man får också en massa trams på köpet. 😉

Lycka till med Sigma-objektivet!

Det objektivet är ju ett väldigt bra samt unikt val så varför skulle man vilja ifrågasätta det? :) Det är ett objektiv med riktigt bra bildkvalité och så är det ju såklart ett zoom-objektiv med F1.8, vilket ju är rätt så unikt. De enda riktiga nackdelarna med det är storleken och vikten.

Har själv ägt det. Välbyggt. Ruskigt skarpt. Förvånansvärt billigt ffa beg med tanke på byggkvalitet och prestanda..det enda jag anmärkte på var att i vissa situationer då huvudmotivet var en liten del av hela ytan så lunda fokus ibland vara osäker eller lite fel men nu ger ju f/1.8 väldigt tunt skärpedjup så det får nog vara väntat

Ett bra val om man kan acceptera det lite snävare zoomomfånget. Komplettera gärna med 50-100/1.8. enda minus där är kort zoomomfång och avsaknad av bildstab. Men även den ruskigt bra!

Tror ingen skulle ifrågasätta det objektivet alls faktiskt.
Supergott rykte, allmänt rekomenderat långt utanför Canonkretsar.
Superglas och fortfarande det jag håller som personlig favorit.
Bytte från 80D till Sony fullformat och hade det länge ihop med adapter och fotade i aps-c läget med min A7r4.
Har fortfarande inte hittat något som tar bort 18-35:an från min all time high🙂

Jag förmodar att du är medveten om att det inte är avsett för kameror för fullformatssensor? Det spelar ingen roll i ditt fall, men kommer att göra det om du får för dig att skaffa en sådan kamera någon gång.

Men passa dig, strax kommer ”FS-expertisen” att ifrågasätta ditt objektivval, utan att veta något om dina behov och möjligheter. De kommer att ge tusen tips på andra objektiv som de tycker är bättre.
Det tror jag inte alls. Just Sigma 18-35 brukar hyllas unisont här på FS.

Vad jag förstår håller det väldigt hög kvalitet, även om jag kanske inte skulle köpa det själv eftersom det inte riktigt passar mina behov.

Jag har 18-35 f1,8 och 50-100 f1,8 (med Nikon-fattning iofs).

Helt fantastiska gluggar - dock kan man behöva kalibrera dom (med Sigmas USB-dock) ifall man kör DSLR för att få skärpan att bli mera träffsäker (kan som någon sa tidigare bero på det extremt korta skärpedjupet på f1,8 som gör att det syns). Kör man spegellöst verkar det vara ett icke-problem. På min Z50 har det funkat bättre - skärpan mäts ju "på" sensorn så är det skarpt så är det skarpt.

Såvitt jag kan se finns det inga motsvarigheter för 35mm sensor. Det närmaste jag kommer är mer än dubbelt så dyrt och "bara" f2,8.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar