Annons

Canon Selphy CP780

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Jag har en Canon Selphy CP780 som jag inte använt på några år men gärna vill börja använda igen. Använde programmet Shelphy PhotoPrint för att skriva ut bilderna tidigare men nu fungerar inte programmet längre. Använder en Mac med OSX 10.8 och det verkar inte finnas någon uppdatering på Canons hemsida som gör att den fungerar. Någon som har ett tips?

Det skall gå. Det finns programvara som fungerar med åttan. Så att drivrutinen inte fungerar verkar konstigt. Vad får du för felmeddelande? Har du uppdaterat till Maverick?

Det felmeddelande som jag får är att programmet Photo Print säger anslut skrivaren och slå på strömmen och det har jag gjort. Skickade frågan till Canons support också och fick svaret att de ursäktade sig men Canon uppdaterar inte drivrutiner för äldre skrivare till nyare operativsystem.

Jag har inte uppdaterat till Maverick ännu. Provade också att försöka installera skrivaren på vanligt sätt på datorn men det gick inte heller. Apple har inga drivrutiner som fungerar och det finns ju heller inga att ladda ner från Canons supportsida.

Jag provar att väcka liv i en gammal tråd om min Canon Selphy skrivare.

Jag har fortfarande inte fått igång drivrutiner så att jag kan ansluta den mot en dator och skriva ut den vägen. Men min fundering i dag är följande:

Om jag tar en bild i jpg-format med kameran så kan jag sätta minneskortet direkt i skrivaren och då läser skrivaren bilderna på kortet och jag kan skriva ut. Problemet är att jag alltid sparar bilderna i raw-format i kameran och sedan bildbehandlare dem i Lightroom. Om jag gör det och sedan sparar ut en bild som jpg från Lightroom och för över den till ett minneskort så kan skrivaren inte läsa bilden. Det jag undrar är varför olika jpg-bilder tydligen är olika läsbara. Vad tillför Lightroom i filen som gör att den inte kan läsas av skrivaren? Och går det att ändra på i så fall?

//Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar