Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S3 IS vs. Fuji finepix

Produkter
(logga in för att koppla)

JullanD

Medlem
Hejsan alla fotografer! Jag behöver lite hjälp angående kameror. Jag har nu en vanig digitalkamera som jag tycker är ganska "dålig", den tar dåliga bilder i dåligt ljus, är ganska dålig att ta macrobilder med och så.Därför har jag tänkt att skaffa en ny lite mer avancerad kamera. Jag har tänkt att fota lite ute i naturen, mina husdjur m.m. jag behöver en kamera som kan ta bra bilder helst med lite grand skärpedjup, kameran ska kunna ta bra bilder i dålig belysning inomhus och vara snabb, helst ska det också finnas en bildstabilisator (OM det finns så ska man helst kunna ställa in skärpa manuellt genom att vrida på objektivet). Först funderade jag på att köpa en digital systemkamera, men eftersom jag inte är superrik direkt så skulle det vara bättre om jag kunde hitta en mer avancerad kompaktkamera. Jag har funderat lite på en Canon S3 IS, en Fuji finepix S9600 eller en Fuji finepix S6500fd, vad tycker ni om dessa kamerorna? Borde de uppfylla mina krav? Om det är någon annan kamera ni tycker passar bättre så skriv gärna det med. Säg gärna vad man ska tänka på när man ska köpa kameran osv med. Tacksam för alla svar både från amatörer och proffs!
 
Jag har en S2 IS (föregångaren till S3 IS) och det är en mycket trevlig kamera MEN jag tror inte en S3 IS kommer att göra dig helt nöjd. Macro kan nog kanske funka men att fota inomhus i dåligt ljus kommer att ge alldeles för mycket brus.

Fuji har jag ingen egen erfarenhet av men de skall ju ha väldigt bra brus prestanda.

Jag tror ändå att du bör satsa på en systemkamera med de krav du har. Kanske kan du hitta en begagnad så att budgeten inte spricker.
 
OK, vad skulle det vara för "fel" med en kompaktkamera som gör att den inte skulle passa för mina "ändamål"? Är det någon annan som har erfarenhet av fuji...?
 
I en liten ask....

Hej Julia! Jag har en Finepix F10; jag känner F11 och F30.
Antagligen de bästa små kompacter som finns idag.
Men.......man kann inte få i pöse o säck.
DOF och optiken begränsar självfallet möjligheten att vara riktig kreativ; men kvaliteten som de små rackarne gär "is amazing" (som det säjs i Unaiten)
Min F10:a har inga manuella inställningar. Men jag tycker inte det är ett avsaknande på en kamara av denna typen.
Point and shoot, Fuji tacklar det, uten att jag blandar meg i och forstör alltihop :)
mvh Erik J
 
JullanD skrev:
OK, vad skulle det vara för "fel" med en kompaktkamera som gör att den inte skulle passa för mina "ändamål"? Är det någon annan som har erfarenhet av fuji...?

Det är inget fel på kompakter bara man vet om begränsningarna. Det är ett miniatyrformat man fotar med. Sen att kringfunktionerna skiljer sig från olika modeller spelar inte så stor roll då formatet är den stora flaskhalsen. Det som gör att du kan få litet skärpedjup är just formatet. Fördröjning på avtryck kan vara ett problem till. Med husdjur vill man helst att bilden tas exakt när man trycker. Ett område, som du nämner, där kompakter kan vara bra på är macro. Sen att tillverkarna klämmer in 10MP på det lilla formatet är bara sinnessjuk marknadsföring.
 
JullanD skrev:
OK, vad skulle det vara för "fel" med en kompaktkamera som gör att den inte skulle passa för mina "ändamål"? Är det någon annan som har erfarenhet av fuji...?

Det är absolut inget fel på kompakter, vi har 3 stycken i familjen och alla har sina fördelar.

Varför jag var lite tveksam är att du skrev att du ville kunna fota inomhus i dåligt ljus.

Detta kräver oftast en kameras som kan använda höga ISO-tal utan alltför mycket brus.

Just brus på höga ISO är ett område där systemkamerorna är mycket bättre än kompakterna.

Men allt är ju relativt och bara du kan ju avgöra hur pass viktig just detta är för dig i förhållande till priset.
 
Hej! Tack för svaren. Men om jag ändå väljer en kompaktkamera, vilken tror ni är bäst? Fördelar/nackdelar? Tack på förhand
 
Jag hade kanske tagit S3'an för bildstabiliseringens skull. Om du kollar på begagnade systemkameror som EOS 300D, så kan du hitta kompletta paket för de priser som dessa kameror kostar. Jag sålde min 300D med kitoptiken och batterigrepp för 3000kr.
 
JullanD skrev:
Hej! Tack för svaren. Men om jag ändå väljer en kompaktkamera, vilken tror ni är bäst? Fördelar/nackdelar? Tack på förhand

Jag skulle valt Fuji 6500. Brusegenskaperna är helt enkelt mycket bättre på den, kolla t.ex Cyberphotos testbilder med Fujin och Canonen.

Sen tycker jag S3 is känns väldigt plastig, men det är ju en helt subjektiv åsikt såklart.
 
paco skrev:
Jag sålde min 300D med kitoptiken och batterigrepp för 3000kr.

En beggad systemkamera låter som ett bra alternativ. Kolla bara upp hur många exponeringar kameran har gått samt att AF och allt sådant funkar som det ska. Hur långt hade din gått vid säljtillfället Jonne?
 
Albwah skrev:
En beggad systemkamera låter som ett bra alternativ. Kolla bara upp hur många exponeringar kameran har gått samt att AF och allt sådant funkar som det ska. Hur långt hade din gått vid säljtillfället Jonne?

Den var drygt 3 år gammal, runt 12000 exponeringar. Väldigt repigt hus och en stor repa över LCDn, men fullt fungerande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.