ANNONS
Annons

Canon RCC, ett riktigt bottennapp

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragnar2

Medlem
Hej alla,

Min första erfarenhet av RCC i Mölndal blir också den sista.
Jag lämnade in min Powershot Pro1:a där för garantirep, men pga olika följdfel så fick jag återkomma flera ggr.
Trots detta så kunde de inte reparera kameran.

Först var det pixelfel plus damm-fläckar. Då bytte de ut "optical unit", dvs optik + ccd.
Därefter var det en damm-fläck på ett nytt ställe, då gjorde de rent kameran.
Inget att anmärka på detta, men nu börjar eländet ...

Jag upptäckte att kameran hade fått ett snett skärpeplan och ett skevt perspektiv.
Det märktes tex när jag skulle stitcha ihop panoramabilder. Bilderna passade inte ihop (samma del av motivet "skalade" olika mycket i höjdled i höger resp vänster kant på bilderna). Dessutom var vänster och höger kant inte lika skarpa (motivet på samma avstånd så klart).

Jag gjorde några testbilder som visar detta. Jag fotade ett millimeter-rutat papper, och lade sedan in en referens-rektangel i PhotoShop. Där syns tydligt hur skev bilden blir. Kameran var riggad *exakt* rakt framför papperet.
För att testa skärpefelet så tog jag en bild (stativ så klart) mot bokhyllan, med max tele och största bländaröppning.

Dessutom fokuserade jag manuellt i vänsterkanten av bilden, för att riktigt tydligt kunna se det sneda skärpeplanet.
Bildexempel (ladda hem och förstora) finns på :
https://www.storegate.se/user/Pictu...=7&Share=42e88e57-8f7a-4254-be8c-62cc95161027
De nedre bilderna (bokhyllan + rutmönstret) visar hur min kamera mådde just då.
(Den övre visar hur den senare skulle komma att må, när detta problemet till sist löstes).
Landskapsbilden är just skarven i en panorama-stitchning, där syns både skärpefelet och symmetri-felet.

Jag fick uppfattningen att ccd:n satt snett jämfört med objektivet.
Så, retur till RCC igen, vänta nästan en månad, sedan kom kameran med upplysningen "Inget fel funnet vid test".
Trots att jag på följesedeln beskrivit felet, och påtalat att bildexempel fanns på minneskortet.
Jag kontaktade RCC´s Teamleader flera ggr, men kom ingen vart. Om de åtminstone hade sagt att de inte kunde hitta felet, men det var värre än så : "Det är inget fel på kameran", mina påtalade bildfel var inom Canon´s specifikationer !!!
Ringde Canon´s kundmottagning och förklarade att jag inte var nöjd med RCC´s hantering, jag ville tala med servicechefen. Det gick inte, men de skapade ett ärende typ "klagomål". Detta skickades sedan till ... just det, Teamleader på RCC.
Så här svarade han då :
------------
Hej Ragnar
Vi har sett dina bilder och dessa faller inom de specifikationerna som finns för kameran.
Är du missnöjd med ditt köp så ber vi dej kontakta din återförsäljare då det inte är något tekniskt fel på kamera och om du

fortfarande inte är nöjd ta upp saken med din konsumentvägledare för fortsatt hjälp.
För Canons del är saken avslutad då inget fel hittats på produkten.
Med vänlig hälsning
(namn borttaget)
Canon
------------
Allt löste sig sedan snabbt och enkelt när jag skickade kameran till CentralService i Sthlm.
Ny optical unit, och kameran blev helt OK (se bildexemplet, de övre bilderna).

Vad gör man ? Jag har lagt massor med tid, varit utan kamera, kostat på frakt 3 ggr.
Och att behöva bevisa och argumentera, dessutom utan att det går in ...
Visst är jag nöjd med kameran nu, men RCC borde få stå till svars på något sätt.
Har ni några idéer ?

/R
 
Konsumentverket hade varit mitt försök, de är duktiga och har hjälpt mig i tvister innan + att många med kundkrets svettas lite bara de hör ordet Konsumentverk :)

Prova att prata med KonsV Och se vad de säger du har för rättigheter kontakta RCC och ställ eventuella krav beroende på vad du får för information !
Sedan kan man kanske börja ta i med hårdhandskarna!
 
Problemet är ju löst nu, så KV kan nog inte göra så mycket tror jag.
Jag vill mest "hänga ut" dom på RCC, för sin usla service.
/R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.