Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon raw

Produkter
(logga in för att koppla)

wolken40

Aktiv medlem
Vilken Raw-konvertering använder ni och varför?
Prövat Canons digital photo professional och
progammet Rawshooter essential.
Kan inte riktigt bestämma mig.

Rawshooter ger lite för mycket av allting och Canons variant saknar skärpning.
Något annat man kan pröva?
 
Har ingen direkt kontroll över den, känns det som.
Skärpning 1-5 i styrka, men kan inte se någon
förresultat.
Tack annars för svar Magnus.
Använder du Canons program?
 
Jag kör Canon DPP för att jag tycker det är så himla smidigt. jag har Captur One (C1) också, men det är lite mer långsamt att jobba med.

Vid en del stativbilder har jag använt Adobes rawkonverterare i CS som ger bra kontroll, men den är för långsam för mina reportagebilder.
 
Även jag satt i samma funderingar. Mest berodde det på att PS CS inte läser RAW filerna från 350D utan att gå omvägen via DNG formatet. (Har inte uppgraderat till CS2) Efter ha studerat ett flertal trådar där denna fråga stöts och blöts, så fastnade jag för C1 LE-versionen.

Det finns en avancerad användare som förordar ZoomBrowser som hänger med kameran. Har du testat den? Inte alls dum faktiskt.
 
Jag har ett problem när jag lägger in bilderna via Zoombrowser. Tidigare hade filerna samma namn i kameran som i datorn (ex 211_1485.crw) när jag laddade över bilderna via zoombrowser, men nu när jag uppgraderat till en nyare version av zoombrowser får de namn som t ex 'crw_1485.crw' när jag laddar över bilderna. Finns det någon lösning på detta? Jag vill att filerna skall heta som det gjorde tidigare. Jag använder en kortläsare för att föra över bilderna, men detta skall väl inte spela någon roll?
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge dig. Mina filer heter alltid IMG_XXXX.CR2 där X:et är siffror. Då använder jag sRGB. Kör du med Adobe RGB heter bilderna annorlunda. När supporten inte vet rekommenderar de alltid total avinstallation och därefter installera på nytt. Kanske en lösning?

Ett tips:
Sök på ZoomBrowser efter användera Christer Törsleff (Christer1). Han verkar mycket kunnig när det gäller denna programvara.
 
Jag fick problem med min DPP så jag avinstallerade programmet. Men, sen när jag skulle installera det igen så hittade jag inte skivan. Letar fortfarande efter skivan... Finns programmet möjligtvis att ladda ned nånstans på internet?

Sen skulle jag vilja fråga en sak som kan undelätta mitt fortsatta letande. DPP följde med när jag köpte min 20D, tillsammans med en del andra cd-skivor. Men fanns DPP på en separat cd-skiva eller var det ihopbuntat med andra program på en cd-skiva? Skivan var svart, va?
 
Hej

Som gammal Photoshop användare har jag blivit fast och använder Photoshop CS2. Tycker det är smidigt att bara ha ett program, fastän Bridge står för sig själv. En del tycker CS2 går för trögt, beror nog på att folk mindre kraftfull dator, så med en snabb dator går det väldigt bra.

Förra året testade jag lite att RAW konvertera Canon 1d Mark2 filer både i Photoshop CS och i Canons DPP och tyckte att bilderna från Photoshop såg bättre ut än de från DPP, mer detaljrika.

Nu har ju DPP kommit ut i med nya uppgraderingar och är kanske bättre?, kanske hade jag inte de rätta inställningarna i DPP.

MVH

Omar Brännström
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.