ANNONS
Annons

Canon R1 på gång på höst WOW !

Produkter
(logga in för att koppla)

REPPER

Aktiv medlem
" Från Canon meddelar: Vi utvecklar EOS R1 för att uppfylla yrkesfotografernas extremt höga krav och behov. EOS R1 har en nyutvecklad bildprocessor DIGIC Accelerator tillsammans med DIGIC X och en ny sensor – en kombination som möjliggör snabb databearbetning för avancerad AF-följning och förbättrad bildkvalitet.
EOS R1 följer oavbrutet motiv i sportsammanhang, även när de tillfälligt inte syns, till exempel när motiv möts i lagsporter. Den nyutvecklade funktionen Rörelseprioritet identifierar automatiskt huvudmotivet som utför en specifik rörelse (t.ex. sparkar en boll) och flyttar omedelbart AF-ramen, vilket gör att fotografer kan fånga viktiga ögonblick.
Kombinationen av det nya bildbearbetningssystemet och deep learning-teknik bidrar till förbättrad bildkvalitet.
Vi lanserar EOS R1 i år.
Var först med att få veta mer om den här spännande utvecklingen, plus de senaste erbjudandena från Canon, tips och lektioner, nyheter samt inbjudningar till lokala event. "

Bilagor

• Canon R1.jpg
    Canon R1.jpg
    140.8 KB · Visningar: 26
När Sony trimmat sina AF-funktioner så gott dom kan, då kommer det diskussioner om att kameran ger för mycket hjälp till fotografen, men det kommer så klart inte hända med denna värsting.

OS är ganska närliggande, så som det ser ut nu blir den nog inte tillgänglig för kreti och pleti förrän efter OS.
Men den kommer säkert att användas under OS av de som får tillgång.

Precis, det brukar vara så att proffsmodellerna testas under OS för att släppas till allmänheten efter det.

När Sony trimmat sina AF-funktioner så gott dom kan, då kommer det diskussioner om att kameran ger för mycket hjälp till fotografen, men det kommer så klart inte hända med denna värsting.
Jag har inte hört någon yrkesfotograf klaga på detta (om de väl testat), men däremot är yrkesfotografer ofta skeptiska till ny teknik de inte känner till eller provat, och det med all rätt. Det gäller att lära sig exakt hur den nya tekniken beter sig och skall ställas in för att det ska fungera att använda den på jobb - vi amatörer kan ju labba runt och testa oss fram, men det fungerar inte när man måste leverera bilder.

Det gäller förstås oavsett om det står Sony, Nikon, Canon eller något annat på kameran.

Nej jag tänkte mera på vanliga konsumentkameror, som också får del av tekniska bitar från dom dyrare värsting kamerorna. StenÅke kämpade frenetiskt med att förklara hur han numera kunde koncentrera sig på kompositionen för det mesta när autofokusen blivit så hjälpsam.

Jag har inte hört någon yrkesfotograf klaga på detta (om de väl testat), men däremot är yrkesfotografer ofta skeptiska till ny teknik de inte känner till eller provat, och det med all rätt. Det gäller att lära sig exakt hur den nya tekniken beter sig och skall ställas in för att det ska fungera att använda den på jobb - vi amatörer kan ju labba runt och testa oss fram, men det fungerar inte när man måste leverera bilder.

Det gäller förstås oavsett om det står Sony, Nikon, Canon eller något annat på kameran.
Jag känner igen mig i den beskrivningen. Har alltid gränsat till bakåtsträvande (för egen del – hur andra jobbar har jag inga synpunkter på), men är numera väldigt glad över hur sällan viktiga bilder blir felfokuserade eller -exponerade.

Låter som en häftig maskin. Hoppas att jag har råd att köpa den begagnad om 10-15 år

Ja tror dock Canon liksom Nikon snart släpper en nedbantad version som får del av flera nyheter, ofta då en mindre lättare kamera, ändå intressant med återgången till stora modeller som R3 och Z9 med sina inbyggda fasta extra grepp. Vad är det för fel med avtagbara grepp som ändå kommer till dom mindre versionerna för den som önskar att kunna variera storleken.

I Canons fall kom den nerbantade versionen, R3, före R1. Vilket är normalt för Canon. De har inte i modern tid släppt en toppmodell i en helt ny serie innan de hanterat de värsta buggarna och andra problem med enklare modeller först.

Det handlar heller inte om någon återgång till inbyggda batterigrepp med därtill hörande kraftigare batteri. Canons toppmodeller har haft inbyggda grepp sen de blev digitala. De möjliggör att kraftfullare batteri kan användas och är förstås stabilare än något som man kan ta av.

Ett större kamerahus ger också möjlighet till bättre kylning, vilket är nog så viktigt nu när många använder kameran för filmning också. Ofta blir husen med större grepp mer kompakta än ett mindre kamerahus med extragrepp monterat, och som min namne skrev är de mycket mer stabila - i synnerhet monterade på stativ. Jag har inte haft ett kamerahus med batterigrepp sedan min 20D för 20 år sedan, och den var i princip oanvändbar på stativ om man inte monterade ett s.k. L-fäste som håller ihop kamerahus och grepp bättre.

I Canons fall kom den nerbantade versionen, R3, före R1. Vilket är normalt för Canon. De har inte i modern tid släppt en toppmodell i en helt ny serie innan de hanterat de värsta buggarna och andra problem med enklare modeller först.

Det handlar heller inte om någon återgång till inbyggda batterigrepp med därtill hörande kraftigare batteri. Canons toppmodeller har haft inbyggda grepp sen de blev digitala. De möjliggör att kraftfullare batteri kan användas och är förstås stabilare än något som man kan ta av.
Jag tror i och för sig att det mer handlade om relationen D3 och D700 respektive Z9 och Z8, där den mer kompakta modellen ärvt mycket från den större. I fallet Z8 nästan allt. Det är mest, som afe nämner, kylningen som är sämre i Z8, även om den är bra. Samt det mindre batteriet och att ena minneskortet är SD, vilket begränsar om man kör t ex råformat till båda korten. Sedan skiljer sig materialet i husen åt, där Z9 har mer metall och Z8 mer fräsig komposit.

Canon har såvitt jag kan påminna mig dock inte gjort som Nikon i ovan nämnda fall, utan det har mer liknat det Nikon gjorde mellan dem med D8xx och skapade andra modeller med vissa specifika saker från toppmodellen, men inte hela paketet.

Canon R1 lär presenteras i Canons videoevenemang klockan 12 idag, men specifikationerna är redan ute.

Första gången Canon har korslagda fokussensorer på bildsensorn. Nu slipper man luta spegellösa också för att kunna fokusera på en del motiv. Bland spegelreflexerna har det ju funnits i många år redan på deras vanliga AF-sensor.

Olympus/OM System har haft korslagda i toppmodellen i flera år, så det är inget nytt i sig. Däremot finns det nog ingen befintlig småbildskamera som har det, tror jag.

Nu är Canon Eos R1 officiell. Här är vår nyhetsartikel:

Canon Eos R5 Mark II är i stort sätt lika avancerad som Eos R1. De är utvecklade parallellt och delar AF-system, menyer mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar