Annons

Canon proffskameror

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, någon som vet några fällor med canon EOS-1, EOS-1n och EOS-3, något som man bör kolla upp, om man köper en billig presskörd? klarar 1n E-TTL?? hittar inget på internet om det!

Se till att få den servad och undersökt innan du köper den. kan bli dyra utgifter annars. Vissa kameror är hårt slitna och har varit i hård miljö

VAA!

Skulle inte 540 EZ funka bra med EOS1, 1n 1V eller 3?
Den funkar alldeles utmärkt till alla EOSkameror men EX550 funkar ännu bättre till EOS 1 V och EOS 3!!!!

Niklas, vet inte riktigt vad du virrar om.
E-TTL, evaluerande ljusmätning genom linsen. Den nya blixttekniken. Funkar inte på de gamla Canonmodellerna.
TTL - mäter blixtljuset genom linsen. Har funnits ett bra tag, och de klarar alla kameror (nästan)

550 och alla blixtar med tilägget EX, kör med E-TTL men klarar också vanlig TTL.

540 och blixtar med EZ tilägg klarar inte E-TTL utan bara TTL.

Jag vet att du har helt rätt! Men det är väl också så att 540 funkar alldeles utmärkt med de nyare kamerorna men att 550 är ÄNNU bättre!? Har jag helt fel??

Henric86 skrev:
Niklas, vet inte riktigt vad du virrar om.
.
Sorry.. Jag so strulade till det.: Skrev att jag hade hört (från källa på canon ) att 550 blixt kunde strula med vissa E-TTL kameror... Men har tydligen fel och insåg det så jag raderade messet..;-)

Jo, jo, fred, fred :)
Ska vi vara lite ärliga har jag aldrig testat E-TTL. Kör ju med EOS-1 och som bekant :rolleyes: har ju den ingen E-TTL. Men vet inte riktigt om det är världens viktigaste funktion. Tycker att TTL tilsammans med 540 EZ ger kanonfina blixtbilder. Någon som har bredare erfarenhet?

När vi ändå är inne på blixtar.
Vad är A-TTL bra för på EZ blixtarna? Jag har en 540EZ till min eos5a och det ända jag märker när A-TTL är inställt och jag kör P-läget är att kameran väljer helt vrickade bländarvärden, t.ex kan den ta bländare 22 i beckmörker och ösa på för fullt med blixten istället= inte snyggt. Den vanliga TTL inställningen tillsammans med t.ex bländarautomatik ger betydligt bättre resultat.

Vad gör egentligen blixten när A-TTL är inställt som den inte gör med TTL? Mvh Micke

Tack för alla svar, lite klokare har jag blivit, står i valet och kvalet att köpa en beg. proffskamera eller en eos 30, men är det någon man INTE bör köpa???? priserna år ju rätt ok, eos 1 för 4.000:- och 1N Hs för 6.800:- + moms har jag sätt med!

skalmac skrev:
står i valet och kvalet att köpa en beg. proffskamera eller en eos 30, men är det någon man INTE bör köpa????

Svårt val.. beror på vilket skick EOS1n är ijag skulle nog ha kickat på de så kallade proffskameror.
Jag har inte mycket över för 30 då jag uppelver dne som exytremt plastig..Men du får ju kolla skicket på de andra eftersom de kan variera extremt i skicket..

Tjena!

Jag tycker att man skall vara försiktig med EOS som inte har ändelsen N (eller nyare)! De är oftast mycket slitna och slutare har ofta gjort många tusen exponeringar. De är ju oftast använda av proffsen. Titta på en EOS 1n minst. De ligger väl runt 10000 (om du nu MÅSTE ha en proffskamera)!

NiklasK skrev:

Tjena!
(om du nu MÅSTE ha en proffskamera)!

Hehe.. *SKOJAR LITE* måste man någonsin som "amatör" ha en proffkamera..Men man kanske är berred att betala lite för känslan...

Men visst.. Det är ju som du säger... 1:eek:r utan N är ofta rätt agmla samt att de har gått ett antal exp och i det fallet kan vi nog börja snacka om 10 000 tals...

Sedan är det välk som så att AF på en EOS 30 är nog snabbare än de äldre 1:eek:rna *vild gissning dock*

Jag kan förstå om folk vill ha riktiga proffsgrejor jag med. Men skall man ha proffsgrejer skall man nog satsa på optiken. Jag tror alla håller med om att man tar bättre bilder en EOS 303 med ett telezoom som 70-200/2.8L än med en EOS 1v med ett tele för 1500 kr! Om det inte är snabb AF man är ute efter ex.!

Håller fullständigt med...
Märker en enorm skillnad mellan 28-105 USM och ex 28-70.. Då skiljer det "bara" 2-3000 kronor i optikerna...

ETTL-funktionen på 550ex:n funkar på min canon eos d2000, men inte speciellt bra. min erfarenhet är att blixten drämmer till lite hur som helst. ofta måste jag dra ner effekten 1-3 steg för att inte allt ska bli utfrätt. men det är som sagt på den sunkiga d2000 modellen (digital)

Va? Är skillnaden mellan en 28-70/2.8 och en 28-105/3.5-4.5 2-3000 Kronor? Vart köper du objektiv nånstans?;-)

han menade nog ett 28-70 4.5-5.6 eller?
har inte provat 30:an, men blev mäkta imponerad av hur tyst den är. dock verkar filmframmatningen inte vara speciellt snabb;där är eos 5 bättre. har du stålar till att köpa en eos 1N, gärna med booster är valet ganska givet tycker i alla fall jag.

*SUCKAR* Fan vad alla skall vara petiga *LÅTSAD IRITATION*

Nu meande jag ju den där sunkna 28-70som man får med till sin EOS 300 vid 99% av fallenn.. :)

550 med D2000..

Skulle handla blixt till min EOS 5:a och frpgade våran säljare från canon (jobbade i en expertbutik) om 550 funkade (ville ha någon funktion som fanns på den men inte 540)..
Han vile återkomma och ringde tillbaka 2 dagar senare och sa att jag ABSOLUT inte skulle köpa 550.. Detta eftersom dess E-TTL inte alls fnkar med den kameran.. Utan skall då köra på TTL mMEN att inte ens det kan ge samma goda reultat som TTL i normala fall ger utan att man kan få de "skumma" effekter som du talar om...

harabergsmannen skrev:
han har inte provat 30:an, men blev mäkta imponerad av hur tyst den är. .

Har inte testat den heller.. Till stor del för att den känbs "fel" (ja jag är fjollig).

Eos 50 som den ersätter var rätt rejäl med sin aluminium kåpa (låt vara att dte var plasti alt annat) men EOS 30 känns lika plastig som gamla EOS 5000 (billighetsmodellen alla kategorier) så den föll bort ur mina tankar om ett andra hus...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar