Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon pro 90 is

Produkter
(logga in för att koppla)

Latitude

Medlem
Någon som har någon erfarenhet av denna (gamla) kamera??

Den sägs ju ha schyst optik och ta bra bilder även fast uplösningen kanske inte är vad man önskar (2.6 mpx).

Har fått erbjudande att köpa en för ett schyst pris.

Tänkte att det kunde vara kul o "testa" denna som första lite mer proffsiga digitlkamera.
Fotar fortfarande analogt (eos 300 med ett par objektiv) och tänkte att denna kamera kanske kunde vara ett steg in i den digitala världen!

Detta är väl så nära en dslr man kan komma?

I alla fall för 2700:-
 
2700kr ???????

Det får du en D30 för med lite tur! Inget illa menat men det lät lite dyrt.

Dessutom så skrev du att du redan hade objektiv. Då är ju inte valet så svårt.


MVH Uffe
 
Vi hade en sådan på mitt gamla jobb. Optiskt en kanonkamera, som faktiskt har antiskak i sig. Nackdelarna är att den är hopplöst långsam i allt. Uppstart, mellan bilder, sk shutterlag, dvs tid från du tryckt av tills du tar bilden. Men bilderbna blir väldigt klara och fina. Kan du leva med långsamheten tycker jag den är helt ok. Dock med begränsningen i form av upplösning. Vill du kan jag maila över lite foton tagna med denna kamera. Jag undrar iof om priset 2700 är bra, men vem är man att bedöma det...
 
Ja vore ju schysst om du kunde maila några bilder.

Har letat efter D30 på beg. marknade men inte hittat nåt objekt. Får väll leta vidare för det vore ju verkligen kul att kunna använda bef objektiv. D30 har väll en res. på 4 mpx nånting?

Då börjar man komma upp i acceptabla nivåer.
 
Får jag bara en mailadress så ska jag fixa det :) Annars förmodar jag att en D30 är bättre, men allt är ju en fråga om tillgång och priser såklart....
 
Latitude skrev:
Ja vore ju schysst om du kunde maila några bilder.

Har letat efter D30 på beg. marknade men inte hittat nåt objekt. Får väll leta vidare för det vore ju verkligen kul att kunna använda bef objektiv. D30 har väll en res. på 4 mpx nånting?

Då börjar man komma upp i acceptabla nivåer.

3.2mp har den.
 
En hotmailadress? Då har jag nog svårt att skicka dom där, får du ta emot så stora bilder. Ska se om jag kan lägga upp ett utsnitt av en bild här istället.
 
Visst ger den rätt bra bilder för att vara på 2,6 MP, tyvärr står det 3,2 någonstans, men den ger "bara" 2,6 i verkligenheten. Zoomen är fin, men du kommer att tröttna efter 3 dagar på den. Den är så slö och seg att man hinner börja snarka innan det händer något.

Motorzoomen drar hur mycket ström som helst, mitt batteri räckte till 80-90 bilder! Samma batteri i en 10 D räcker till 5-600....

2700 låter mycket tycker jag.
 
Sitter det en ovanligt stor CCD i den eller varför är den så intressant? Den ser fruktansvärt ångestframkallande ut, inte minst årtalet den är från och tekniken som fanns då.

2700kr låter dyrt.
 
Här är en bild tagen med Canon Pro 90 IS:
Blåklocka

Fler bilder finns på min egen hemsida
http://www.karlshall.se/gallery (du kan söka på kameratyp)

Kanon-kamera med en optik som är i toppklass. Tyvärr långsam som någon annan skrev, och dessutom så kan autofokusen få fnatt ibland. Att fokusera manuellt är dessvärre inget enkelt handgrepp.
 
Det står 2.6 mp (effektiva) på kameran CCD:n är på 3.3 mp tror jag.

Hotmailen ska kunna ta en 20 meg tror jag men nu så fick jag ju lite bilder o kolla på via länken här. Sitter på en modem uppkoppling för det mesta (otroligt nog) så det blir ju lite obehagligt att ladda ner allt för stora bilder.

Börjar dock överväga om man skulle ta o försöka få tag på en billig D30. Vore ju underbart o kunna använda bef. objektiv.
 
Har fått ett erbjudande att köpa följande utrustning:

Canon digital D30 +128 mb kort

Canon 28-90 1:4-5,6 Ultrasonic AF
Canon 80-200 1:4,5-5,6 AF
Helikor UV filter
Cosina 19-35 AF 1:3,5-4,5
Canon 188 A Speedlite

för priset 5500:-

Är det ett rån eller klipp??

Föresten, det sitter inte ett SD/MMC minne i D30:n va? Sitter ett....aaah..kan inte komma på va f-n det heter nu. Ni vet säkert!

Kameran sägs vara använd citat: mycket lite. Repfri m.m.
 
Nja, låt mig förtydliga mig. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag hade "ett par objeltiv".

Med det menade jag just två objektiv.

Sigma DL macro super 70-300mm 1:4-5.6

Och ett (orginal) objektiv som farsan fick med när han köpte kameran en gång i tiden:

Canon EF 38-76mm 1:4-5.6

det sist nämnda är ett plastigt skräpobjektiv förmodligen i klass med 18-55 objektivet som medföljer till 300/350d.

Dessutom är det glappigt!

Jag tänkte därför att man kanske skulle ta att uppdatera sig lite på optikfronten. Frågan är objektiven värda 5500:- tillsammans med en D30

Jag har aldrig sett en 300D gå för 5000:- ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.