Annons

Canon Powershot SX50 HS - Hur bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobbanN

Aktiv medlem
Om man kollar denna sida på Cyberphoto http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx50 ser man en extrem långzoom med förbluffande bra kvalité på de långa brännvidderna när man ser på testbilderna. Priset verkar lågt om man ser till vad man får ut. Nu kommer frågan. Var finns svagheterna? Hänger AF med på flygande fågel t ex?

Om AF "hänger med" eller inte beror mycket på hur du fotograferar din fågel.

Om den rör sig så att du ser den från sidan, så hänger AF med, eftersom avståndet inte ändrar sig mycket mellan att du får fokus inställt och tar bilden. Däremot om ditt motiv rör sig emot eller ifrån kameran, så hinner det en bit medan kameran fokuserar, och ännu en liten bit när du trycker av. Följande AF på en kamera som har EVF med kontrastavkännande fokusering är inte så snabb som fasdetekterande, och för rörelse emot eller ifrån kameran hinner den inte med.

Precis hur mycket som fågeln hinner ur skärpezonen hänger på avståndet, och när avståndet är stort kan den ändå hamna inom skärpedjupet, så för att få bästa svaret på frågan lär du nog behöva fotografera ett tag med kameran. Det handlar om ganska korta tidsrymder som man får fördröjning av utlösningen med SX50 HS, men det betyder inte att man kan uppleva det som en halv evighet. Just trögheten, innan man får skärpa och innan kameran löser ut, kan driva en nära vansinne med kompakt- eller långzoomkameror, och den finns där också hos de spegellösa systemkamerorna.

Så det finns egentligen inte ett alldeles rakt svar på din "enkla" fråga. Det är bara DSLR-kameror och Sonys SLT-kameror som kan följa en flygande fågel med AF oavsett vartåt den flyger, och DSLR klarar inte att följa med AF vid serietagning. Men en sån här långzoom klarar också flygande fågel, så länge den inte flyger emot eller ifrån dig.

En stor nackdel är ju sökaren på den här typen av kameror. Den är mycket mindre än på en systemkamera vilket gör det svårare att följa motivet.

Visst kan man nog fånga en och annan flygande fågel med den här kameran men om det är flygande fågel som är huvudsyften skulle jag nog satsa på en systemkamera.

För snabbare AF kan TS överväga Panasonic FZ200 då Panasonic brukar ha snabbare AF i sina superzoomare. Ännu snabbare blir spegellösa systemkameran Nikon V1+10-30+30-110. Nu är motsv 300mm som 110mm ger på den här kameran lite kort för fågel men man kan köpa till en telezoom till Nikon F och adapter till Nikons 1 serie och montera F objektiven med full funktion och en effektiv 2,7x teleförlängare. T ex blir 200mm motsv 540mm. Kittet med V1 och två zoomar kostar nu 5995:- enl prisjakt.

Har du råd köp beg Canon 7D och 400 f5.6 L. Fantastisk kombo för BIF. Jag gick till den från en superzoom. Natt och dag, minst sagt.

Jag återkommer i ämnet. En långzoomare borde väl ändå duga som 2:a alternativ vid resor eller långa skogspromenader när lappugglan, vargen eller den sällsynta fjärilen plötsligt dyker upp. Kameran verkar rätt smidig att bära med sig. Jag har kollat en del på nätet och att filma på långa avstånd verkar vara en styrka. För en fattig stackare kanske det ändå är ett alternativ till dess att storvinsten ramlar in.

Jag har denna kamera, har haft den i två månader. Jag använder den på resor där en systemkamera är för dyr att bli av med...
Kameran presterar bättre än väntat, iallafall om man kör lägsta iso. Bruset syns när man kommer uppåt iso 400. Bildstabiliseringen fungerar fantastiskt fint och gör att man kan köra låga iso i de flesta fallen.
Följande af finns och fungerar bra, dock bör man nog använda sig av det fasta programmet för rörliga mål då man vill fota flygande fågel. Det fungerar hjälpligt och kameran " mosar" på upp till 12 b/s i högsta jpegupplösningen.
Närbilder och macro blir fantastiskt bra.
Att filma är en fröjd, fungerar betydligt bättre än många systemkameror.
Stor fördel är också möjligheten att fotografera i RAW. Canons DPP programvara gör hanteringen mycket enkel.

Jag har jämfört denna kamera med Panasonics FZ 200, jag upplever som om Canon har mindre brus och definitivt bättre RAW konvertering. Objektivet på Panasonics lovar mer än det presterar...

SX 50 kan jag rekommendera.

Glenn

DPReview

På dpreview.com finns ett forum som heter Canon PowerShot Talk. Där finns nu ett rätt stort antal inlägg som handar om hur bra SX50 är. Dock, de flesta fåglar som visas är dock sittande.

Att skjuta på sittande fågel -- Fy!
;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar