Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon PowerShot S5 IS
- Trådstartare link88
- Start datum
AFJ
Aktiv medlem
Kolla under Produkter-Recensioner här på fotosidan, där finns några recensioner. Kolla också recensioner på S3 IS och S2 IS, de är i princip samma kameror.
Jag tycker det är en fantastisk bra kamera. På pappret finns det konkurenter som kanske har en bättre spec men i praktiken så levererar Canons lång-zoom kameror väldigt fina resultat.
Jag tycker det är en fantastisk bra kamera. På pappret finns det konkurenter som kanske har en bättre spec men i praktiken så levererar Canons lång-zoom kameror väldigt fina resultat.
Gunnar D
Aktiv medlem
link88 skrev:
Ska köpa en ny kamera, min första systemkamera.
Är den något att satsa på? Vill max lägga 4000.
Någon som har testat den?
Du har väl noterat att det inte rör sig om en "Systemkamera"?
Bara så du inte köper en och blir besviken.
Spaceman Spiff
Aktiv medlem
En annan viktig skillnad är storleken på sensorn. Den är väldigt mycket mindre på en kompaktkamera än på en systemkamera. Canon Powershot S5 IS har en sensorstorlek på ca 5.7 X 4.3 mm medan de flesta systemkameror i konsumentklass har en storlek på ca 23 X 15 mm. Detta påverkar bildkvalitén väldigt mycket och speciellt brusnivåerna.
Bifogar länk till sensorstorlek på dpreview:
http://www.dpreview.com/learn/?/key=sensor sizes
/Jon
Bifogar länk till sensorstorlek på dpreview:
http://www.dpreview.com/learn/?/key=sensor sizes
/Jon
PeterWem
Aktiv medlem
Systemkamera:
raw
större sensor
lägre brus
större kamera/jobbigare bära med sig
tyngre
dammas av då och då i huset p.g.a. damm
Olika objektiv
snabbare autofokus och manuell fokus
Snabbare bildserier
S5 IS
Mindre
Lättare
alltid ett "teleobjektiv och vidvinkel" påmonterad
S3 IS, finns möjlighet för att lägga till en programvara som gör att man kan använda sig utav Raw. Blir långsam att spara ned raw sedan, men tar man bara en bild är det okej.
raw
större sensor
lägre brus
större kamera/jobbigare bära med sig
tyngre
dammas av då och då i huset p.g.a. damm
Olika objektiv
snabbare autofokus och manuell fokus
Snabbare bildserier
S5 IS
Mindre
Lättare
alltid ett "teleobjektiv och vidvinkel" påmonterad
S3 IS, finns möjlighet för att lägga till en programvara som gör att man kan använda sig utav Raw. Blir långsam att spara ned raw sedan, men tar man bara en bild är det okej.
AFJ
Aktiv medlem
link88 skrev:
Men en systemkamera kostar mycket mer också?
Vill max lägga 4000 på denna kamera.
Systemkameror har kommit ner i pris men om du verkligen skall dra nytta av dem så är ju tanken att just köpa olika objektiv för olika behov. Totalkostnaden springer snabbt iväg. Om du skall täcka in samma zoomomfång som en Powershot S5 IS så kommer kostnaden med stor sannolikhet blir mer än den dubbla. Ger man sig in på systemkamera är det väldigt lätt att ha-begäret efter nya och finare objektiv griper tag! Kul, men dyrt!
Bildkvalitén är givetvis något bättre på en systemkameran men så länge du fotar "vanliga" situationer i gott ljus kommer en S5 IS ge mycket bra resultat.
Jag tycker det är ett utmärkt val som första kamera om budgeten är begränsad. För egen del var det just min S2 IS som väckte mitt slumrande fotointresse till liv.
En fördel med S5 IS är ju att den kan filma vilket inte en systemkamera kan. Filmerna från min S2 IS blir jättebra.
LeffeHP
Aktiv medlem
Cyberphoto har paket där de även har väska med. Se länken. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s5ispac
/L
/L
joppis
Aktiv medlem
link88 skrev:
Tack.
En fråga till, vad gör Canon Telekonverter 1.5x TC-DC58B för någon nytta? En dum fråga igen
Konvertern monteras på objektivet och ökar brännvidden med 1,5ggr.
RG
Avslutat medlemskap
Men man tappar ju ljusstyrka med den.Joel Höglund skrev:
Konvertern monteras på objektivet och ökar brännvidden med 1,5ggr.