Annons

Canon PowerShot G7 X Mark II vs Canon PowerShot G5 X

Produkter
(logga in för att koppla)

argydja

Medlem
Jag ska köpa kompaktkamera.

Kollar på Canon PowerShot G7 X Mark II och Canon PowerShot G5 X. Vad är skillanden på dessa två förutom att G7:an är mindre, saknar viewfinder och är något billigare.
Vilken bör man välja och varför? Priset spelar för min del ingen roll eftersom de i princip kostar lika mycket.

Är det någon skilland bildmässigt? Dvs vilken kamera ger bäst bild?
 
Bägge är trevliga kameror som kommer att ge i princip lika bra bilder. Men jag hade personligen inte kunnat välja någon av de.

Tycker att GX5 är personligen alldeles för stor och klumpig för att vara en kompaktkmera i denna klassen med små sensorer (hade den haft APS-C eller m43 sensor så hade jag varit förlåtande). En liten 1" kompakt ska kunna gå att enkelt få ner i vanliga fickor tycker jag. Annars så kan jag lika gärna välja bättre kompakter, eller väldigt små systemkameror.

Hade saknat sökare på GX7mk2. Tycker att det är mycket trevligt att ha i lägen som tex. när man är på skidsemester och solsemester. Visst går det att klara sig utan. Har tidigare haft en rad kvalitetskompakter utan sökare från Canon som jag varit väldigt nöjd med (även om jag saknade sökare i vissa lägen). Nu hade jag dock själv inte valt det när det finns så mycket trevligare kompaktalternativ på marknaden som inkluderar sökare från andra tillverkare (utan att bli så klumpiga och stora som GX5).
 
Bägge är trevliga kameror som kommer att ge i princip lika bra bilder. Men jag hade personligen inte kunnat välja någon av de.

Tycker att GX5 är personligen alldeles för stor och klumpig för att vara en kompaktkmera i denna klassen med små sensorer (hade den haft APS-C eller m43 sensor så hade jag varit förlåtande). En liten 1" kompakt ska kunna gå att enkelt få ner i vanliga fickor tycker jag. Annars så kan jag lika gärna välja bättre kompakter, eller väldigt små systemkameror.

Hade saknat sökare på GX7mk2. Tycker att det är mycket trevligt att ha i lägen som tex. när man är på skidsemester och solsemester. Visst går det att klara sig utan. Har tidigare haft en rad kvalitetskompakter utan sökare från Canon som jag varit väldigt nöjd med (även om jag saknade sökare i vissa lägen). Nu hade jag dock själv inte valt det när det finns så mycket trevligare kompaktalternativ på marknaden som inkluderar sökare från andra tillverkare (utan att bli så klumpiga och stora som GX5).


Tack så jättemycket för ditt utförliga svar.
Får jag fråga, vet du på rak arm, vad för kompaktkamera du hade valt istället, och isåfall varför? :)

Jag har funderat mycket på det där med att G7 X Mark II saknar sökare, men kommit fram till att jag trots allt klarar mig utan den, är därmed just nu mest inne på G7:an.
 
Senast ändrad:
Det är alltid en prisfråga. Jag kör med min Sony RX IV mest för att den är prestandamässigt bättre än G7 X på allt. Däremot är det dubbla priset.

Sedan beror det på vad du ska ha den till. Det som är bra med G7 X är att den har ett bra grepp med gummi, mycket bättre än Sonys som är hal. Den har också toucscreen vilket är väldigt bra. RX har en sökare, men ärligt, har nästan aldrig använt den, endast vid få tillfällen, skärmen är så pass bra.

Tänker du dig inte filma särskilt mycket så är G7 X ett bra val, men RX slår den med hästlängder när det kommer till film. Men Sonys menyer lämnar också mycket övrigt att önska.
 
Det är alltid en prisfråga. Jag kör med min Sony RX IV mest för att den är prestandamässigt bättre än G7 X på allt. Däremot är det dubbla priset.

Sedan beror det på vad du ska ha den till. Det som är bra med G7 X är att den har ett bra grepp med gummi, mycket bättre än Sonys som är hal. Den har också toucscreen vilket är väldigt bra. RX har en sökare, men ärligt, har nästan aldrig använt den, endast vid få tillfällen, skärmen är så pass bra.

Tänker du dig inte filma särskilt mycket så är G7 X ett bra val, men RX slår den med hästlängder när det kommer till film. Men Sonys menyer lämnar också mycket övrigt att önska.

Jag kommer inte att filma, och sökare har jag fått för mig att jag nog ska klara mig utan.
 
Jag kommer inte att filma, och sökare har jag fått för mig att jag nog ska klara mig utan.

Jo, det går absolut att fota utan sökare. Annars så skulle inte alla foton med mobiler kunna komma till. Jag har själv gjort det med mina tidigare Canonkompakter (som S90 och S95) och min Panasonic GM1:a, och använder bakskärmen ibland även med mina kameror som har sökare (när jag så föredrar).

Däremot så tycker jag personligen att det är grymt smidigt att ha möjlighet till någon form av sökare ibland, även om den inte skulle vara så fantastisk. T.ex. om det är väldigt ljust ute och solen i ryggen, eller på havet eller i skidbacken med ljus snö. Guld värt vid de tillfällena IMO.

Nej, jag filmar normalt inte heller med mina kameror. :)
 
Sedan beror det på vad du ska ha den till. Det som är bra med G7 X är att den har ett bra grepp med gummi, mycket bättre än Sonys som är hal. Den har också toucscreen vilket är väldigt bra.

Går att fixa till det hala greppet på Sony, som jag håller med om är kass (precis som hos mina tidigare S90/95). Finns ett enkelt orgiginalkitt att klistra på som gör att kameran blir mycket bättre.

Sedan så har även min Panasonic 1":are ett helt OK och hyfsat grepp, som inte alls är så dåligt som (omodifierad) RX100.

Har touchskärm även på Panasonicen, och även om det är ett litet plus någon gång så tycker jag själv inte att nyttan är extremt stor. Hade bra mycket hellre tagit en vikbar skärm som Sony har (om jag hade kunnat välja).

Men Sonys menyer lämnar också mycket övrigt att önska.

Kan bara instämma. Har personligen aldrig blivit kompis med någon Sonykameras mjukvara/menysystem, som jag personligen alltid funnit vara enormt röriga och svårnavigerade (iaf. för mig).

Här är jag mycket mer kompis med Canons som jag finner mycket mer enkla (iofs. kanske pga. att jag också fotat med deras kompakter ända sedan 2001), men även Panasonics är mycket enklare och mer lättnavigerade (även om jag kan hamna fel hos alla kameror, så är det för mig en stor förbättring jämfört med Sonys upplägg).
 
Canon G9 X II

Jag har en Canon G9 X II, som jag är väldigt nöjd med. Den är snarlik G7, men 2/3 mindre, vilket ofta är en stor fördel. Uppgraderade från en Canon S95 och det var ett stort lyft på nästan alla punkter.

Jag har även en systemkamera, en Canon 60D, men G9 X II presterar ofta nästan lika bra. Det jag ibland kan sakna är:
• Sökare (bra i starkt solsken)
• Möjlighet att byta optik (men 28-84 klarar mycket, och det finns bra marginal för att croppa)
• Manuell (snabb) zoom
• Vinklingsbar skärm

Men den lilla storleken är ett stort plus när inte foto är huvudaktiviteten.

En fördel med Canon, jämfört med en del konkurrenter, är ett lättarbetat användargränssitt. Att snabbt kunna välja rätt inställningar, är viktigt för att få till bra bilder.

Den har fått en del kritik för batterikapaciteten, men jag har tagit över 1100 bilder på en laddning (iofs många snabba serietagningar).
 
Jag har också en G9X (mk 1) som min "alltid-ha-med-kamera" och är mycket nöjd med både formatet och bildkvaliteten, som många gånger är överraskande bra!

Har även haft Sonys RX100 men eftersom jag använder den lilla kameran med jpg, så tyckte jag inte att Sonys jpg-motor passade mig - det gör däremot Canons - speciellt hudtonerna.
 
Nu fotar jag mest i RAW (eller RAW+JPEG), och då spelar det ingen roll (framkallar i Lr med dess färgrenderingsmotor), men även jag föredrar Canons JPEG lite grand över både Sonys och Panasonics JPEG. Tycker lite bättre om Canons JPEG-färger och vitbalans.
 
Känner till det där men då passar inte väskan..

Ok, men inte säkert att G7X mk II heller passar fodralet/väskan, så då kanske du ändå måste investera i ett nytt kamerafodral/väska oavsett?

Canonkameran är bra, men personligen (trots att jag föredrar Canons menyer klart mer, och dess JPEG lite mer), så hade jag nog behållit Sonyn med dess fina sökare och vikbara skärm (sensorn skulle jag tippa är samma/liknande Sonysensor i båda kameror, precis som i Panasonics motsvarande 1"-modeller som TZ100).

Du frågade om råd angående att byta och köpa nytt; mitt svar blir att behåll den fina Sonyn du redan har och lägg istället pengarna på något annat (flygbiljett/resa + grepp + nytt kamerafodral).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.