Annons

Canon Powershot 710 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

foto c@t

Medlem
Funderar allvarligt på att köpa denna kamera. Men jag har svårt att hitta nåt läsvärt om den.

Nån som fingrat på den och kan berätta om sina första intryck?
 
Nej, men har du testat att gå till Scandinavian Photo? Åtminstone i butiken i Mölndal har de en rejäl demohylla där man kan stå och fingra på en massa olika modeller i lugn och ro.
 
Har gjort en snabbtest av den och har inget att anmärka på, för de pengarna är det väldigt svårt att hitta en bättre kamera
 
Jag ska nog fingra på den alldeles själv också. Blir väl om nån vecka eller så. Läste på en engelsk sida att kameran har problem med »highlights«. Tolkar det som att det är högdagrar som flippar.

Sen ska det visst vara så att 2,5" musbion på baksidan är något undermålig när det gäller skärpa/gryninghet.

Men i kombnation med en human prislapp är det här kanske ett litet fynd som kan lysa upp min fotografiska tillvaro.
 
Undrar hur många bilder man kan ta på två AA-batterier och hur funkar det i kyla? Någon som sett uppgifter på det? Blir lite lätt enerverande om man måste byta batterier i parti och minut.

Funderar på alla möjliga modeller från minsta Ixus upp till G7. Denna kanske är bästa kompromiss? Inte minst så behöver man inte skaffa ett extralager dyra batterier som inte passar till något annat. Å andra sidan kanske två AA blir lite väl klent? Om man ständigt måste ha med sig en reservuppsättning i fickan blir den ju inte lika smidig längre.
 
Håller på att kolla på 710:an just nu. Displayen är rena katastrofen. Sen är den seg som en traktor, räknat mellan bilderna.

Jag har tagit 100 bilder på 2 alkaliska batterier. Det tycker jag kan få ok.

Helhetsintrycket blir: Vettig kamera för en glad amatör. Men jag vill gärna bli ännu gladare.
 
Så här några dagar senare kan jag konstatera att bildkvalitén är i topp. Den här zoomen är kanon. Även bildstabilisatorn imponerar stort. Bildstabilisatorn i den här kameran är betydligt mer effektiv än den som finns i Pentax K 100 D, som jag provade vid samma tilfälle.

PS. Displayen var inte så tokig egentligen när jag pillat bort plastskyddet. Där ser man :))
 
Tack för info!
Läste någonstans att den skulle klara över 300 bilder på en batteriladdning (men nu hittar jag förstås inte tillbaka dit). Kan det stämma?
Frågan är om denna egentligen är så mycket sämre än G7? Får avvakta G7-tester och sedan jämföra dem sida vid sida i affären. Panasonics LX2 är med i racet också...
 
Jomenvisst! Var därför jag skrev "kan ta". Sitter redan på ett gediget lager uppladdningsbara på mellan 1800 och 2400 vilket gör det rätt lockande att köpa en kamera som passar till batterierna!
 
Har också tittat på denna kamera. Den är betydligt mindre vad jag först trodde efter att ha sett den på bild. Inte mycket större än Ixus.

Det finns en recension på dcresource.com. Personligen tycker jag bättre om dpreview men där finns ingen ännu. Däremot så verkar A710 i stort sett vara en A700 med en extra MP, IS och en nyans mörkare plast i höljet. Recensionen av A700 borde ge en ganska bra fingervisning, särskilt då den bara är 6 månader äldre.

http://www.dpreview.com/reviews/canona700/

När det gäller nackdelen med bara 2 AA baterier så verkar det främst vara ett problem vid blixtbilder (=lång laddningstid) Är det kallt ute så är det pefekt att kunna ha två extra batterier i innerfickan och byta om kameran blir seg. A710 får dessutom ut mer bilder ur sina två AA än vad exempelvis en Ixus får ur sitt specialbatteri. Att köpa till specialbatterier är dessutom dyrt.

Jag har kännt på kameran och visst, den känns lite plastig och ser ut som en leksakskamera. Men reglage och knappar är ger trots allt ett ganska gedigert intryck. Frågan är om det att få bättre bildkvalitet, fler inställningsmöjlighetet och funktioner för mindre pengar? Inte idag, man säkert om ett år. Jag skall lägga vantarna på en så fort den kommer in igen hos min återförsäljare.

/ Joacim
 
Att den inte ser så mycket ut tycker jag känns som en av dess främsta tillgångar. Kamouflage...
Varför säljs inga hudfärgade kameror?

Om Canon hade packat in RAW i sin G7:a plus dragit ned pixelantalet till förmån för brusreducering, så hade jag inte behövt fundera en sekund på vilken kamera jag skulle köpa! Men nu har Canon satt sig i den sitsen att de har ett billigare och smidigare alternativ med snarlik spec som kanske just inte är så mycket sämre. Förstår faktiskt inte vad de tänker på!
 
Jag har aldrig riktigt förstått poängen med G-serien. Kanske var den tänkt att fylla luckan som fanns mellan system och kompakt för några år sedan då en DSLR gick lös på nästan 20 000:- Men med den uppsjö av instegsmodeller som finns idag från alla större tillverkare finns det ingen plats kvar. Den kostar ju nästan lika mycket som en enkel DSLR.

Jag var ute efter en liten och inte alltför dyr alltid-ha-i-fickan kamera som ändå kan prestera bra resultat och ha lite mer möjligheter än bara helautomatik. Det bästa alternativet var Canons A700, vars enda nackdel var att den saknade IS som då fanns på en Ixus och alla Panasonics modeller. När A710 dör upp var det inget att diskutera. För mig är G7:an både för stor och dyr. Jag fick låna en G6 för några månader sedan och fotade lite med den. Den var imponerande välbyggd, hade nästan DSLR-lika inmatningsrattar men var också lite klumpig. En liten och smidig kamera att alltid ha i fickan och en "riktig" (DSLR) när det är dax att gå ut och fota ordentligt passar bättre för min del än en kompromiss som G-serien. Men det är naturligtvis en smaksak.

Jag håller med om att utseendet spelar mindre roll. Men visst har man en tendens att misstro saker som ser ganska plastiga ut. Därför blev jag positivt överaskad av A710:an som var ganska stabil i reglage och känsla trotts sitt allt.

/ Joacim
 
Är nog som du säger att G-serien fyllde en funktion då system var för dyrt. Annars är G7 klart smalare än det gamla G-gänget och skulle passa i mina (Fjällräven-)fickor. Jämför den med min gamla S45:a som jag gått omkring med i fickan i 3½ år nu och då är G7:an bara 60 gram tyngre och med 1½ cm högre överbyggnad. Dessutom tar den samma batterier, NB-2LH, som min 350D, vilket skulle betyda att jag inte behöver nyinvestera i batterier och kan ha med en och samma laddare till båda när jag är på resande fot.

Har inte fingrat på G7 än, men förväntar mig att den ska vara ett litet krutpaket med snabb uppstart och autofokus plus excellent skärm som man lätt kan se ur sneda vinklar med.
Men å andra sidan! Den är trots allt något stor, och 5000 kr för en kamera som saknar RAW och är så känslig för brus??? Nja... Fast risken är stor att jag blir blixförälskad den dag jag får den i min hand!

Om jag hade fått beställa en modell från Canon skulle jag bett om en S90 IS med RAW-möjligheter. Den kamera på marknaden som är mest lik en sådan presumtiv pryl är väl Panasonic LX2. Men den är dyr och så krävs investering i ny uppsättning batterier.

Kanske lika bra att skaffa en A710 IS tills den dag något mer klockrent alternativ kommer på marknaden? Eller också köper G7 ändå. Eller LX2. Eller...?
 
Har man nu turen att en dag bli blixtförälskad så skall man nog följa känslan ;-) Tycker man om sin kamera så åker den ner i fickan och tar betydligt bättre bilder än den som ligger hemma, oavsett vilke specar den har. Jag var lite inne på några varianter av Panasonic ett tag men de verkade ha en vedervärdig brusreducering som smetar ut färgerna så att det ser ut som en oljemålning. Deras vidvinkel (28mm), bildstabilisering och byggkvalitet verkar vara mycket bra. Det finns en modell med RAW + 28mm vidvinkel, men bara i brebildsformatet vilket var lite synd. (Nu svävar jag lite på detaljerna gällande vilken modell det var) Dessutom verkar deras kameror ha ganska begränsade inställningsmöjligheter. Litet minus där också. Canon imponerar på mig med att ta fram kompakter som inte har några direkta svagheter (om man inte är tokpetig). A700, A710 Ixus osv. har kanske inte alltid de bästa egenskaperna när det gäller brus, iso, optik och annat men de är aldrig riktigt dåliga. Panasonic suger på brusegenskaperna, Fuji har grymt bra brus på höga iso men sämre automatik osv. Det bästa är nog trots allt att lyssna på hjärtat (om man har råd vill säga)

/ Joacim
 
apple skrev:
Deras vidvinkel (28mm), bildstabilisering och byggkvalitet verkar vara mycket bra. Det finns en modell med RAW + 28mm vidvinkel, men bara i brebildsformatet vilket var lite synd. (Nu svävar jag lite på detaljerna gällande vilken modell det var) Dessutom verkar deras kameror ha ganska begränsade inställningsmöjligheter. Litet minus där också.

Det var LX2! Varje gång jag läser om den bestämmer jag mig för att köpa en. Samma sak varje gång jag läser om G7. LX2 ska tydligen utmärka sig för att just ha perfekta inställningsmöjligheter. Bredbilden kan man såga av redan vid fototillfället om man önskar och det står "Leica" på objektivet. Går nog att förälska sig i den också!

apple skrev:

Det bästa är nog trots allt att lyssna på hjärtat (om man har råd vill säga)

Huga!!! Så rik kommer jag aldrig bli!
 
Vill bara flika in att jag använt simpla alkaliska AA, varken mer eller mindre. Min erfarenhet säger mig att NiMH på omkring 2300 mAH antagligen skulle gett drygt det dubbla.

Upptäckte en sak till vid närmare granskning av bilderna. I vidvinkelläge blir det aningen tunnformig teckning, men det försvinner vid zoomning upp mot ca 60-70 mm.
 
Tycker det är en av fördelarna med PowerShotserien. Skulle man en dag få soppatorsk så är det bara att stoppa i vanliga AA som finns överallt. Fast jag tror att det i längden blir både billigare och miljövänligare med en enkel laddare + 4 NiMH batterier. Dessa håller troligtvis längre än kameran och man har alltid två fulla i reserv. 4st NiMH borde ge totalt 500-700 bilder och det räcker ju ett tag. Att de sedan passar utmärkt i exempelvis en blixt är ju ingen nackdel.

/ Joacim
 
Det jag kan tycka är en brist hos 710:an är att ett 3-volts lithiumbatteri (CRV3) inte kan användas som alternativ till 2 st uppladdningsbara AA. CRV3 är helt suverän om man har långt till två-hål-i-väggen men är i behov av extra mycket kräm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.