Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Pixma PRO 9000 Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Ser att Cyberphoto har REA på denna skrivare. Har funderat på att köpa en A3-skrivare en tid men inte tyckt att jag skriver ut tillräckligt mycket för att motivera t.ex en Epson R3000 eller liknande.
Är denna canonskrivare något att ha i jämföresle med EPSONs A3-skrivare? Jag vill ha så pass bra kvalitét att bilderna går att sälja och vara jämförbara med vad man får från t.ex Crimson.
Någon som har erfarenhet av skrivaren och kan ge lite råd och tips?

Jag har den första versionen av den skrivaren och är mycket nöjd.

Jag är dock bara amatör och säljer inte mina bilder så om den duger för kommersiellt bruk vet jag inte.

Skrivaren använder sig dock av "dye-ink" vilket ger kortare livslängd än pigmentbaserat bläck vilket skulle kunna vara ett problem om dina kunder förväntar sig att bilderna skall hålla i "evigheter". Frågan är väl om du eller dina kunder kommer att leva tillräckligt länge för att uppleva "problemet"? ;)

PS. Ser att priset är 2.500:- vilket är oerhört mycket skrivare för pengarna!

Tack för infon. Ja, att det är "dye-ink" är en av orsakerna till att jag är lite tveksam. Har i.o.f en utskrift från en gammal Epson Stylus Pro 600, utskriven för minst 10år sedan som ser riktigt bra ut än idag så frågan är om det verkligen är ett problem. Priset är som sagt grymt bra men man får ju också en skrivare utvecklad 2009. Har du gjort någon jämförelse med utskrifter från ett fotolabb någon gång?

Tack för infon. Ja, att det är "dye-ink" är en av orsakerna till att jag är lite tveksam. Har i.o.f en utskrift från en gammal Epson Stylus Pro 600, utskriven för minst 10år sedan som ser riktigt bra ut än idag så frågan är om det verkligen är ett problem. Priset är som sagt grymt bra men man får ju också en skrivare utvecklad 2009. Har du gjort någon jämförelse med utskrifter från ett fotolabb någon gång?

Hej. Jag köpte denna skrivare för ett halvår sedan och är grymt nöjd. Det går en del bläck när man skriver ut A3+ Men den drar inte jätte mycket bläck heller...

// Torbjörn

Jag har inte gjort någon direkt jämförelse.

Att skrivaren är "gammal" tror jag inte är så avgörande. Jag har funderat på att byta ut min men inte kommit mig för eftersom jag inte tycker de nya skrivarna erbjuder så mycket mer.

Det låter ju som ett bra betyg :) Utvecklingen på skrivare går kanske inte lika fort som på datorer och kameror.

Kunde inte låta bli att beställa en skrivare för det priset så nu är det bara att vänta :) Ska bli kul att testa den. Kollade runt en massa på nätet och den får väldigt bra betyg i dom flesta tester.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto