Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon och garantier?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tamron 28-75 för 329 euro
350 D hus för 848 euro

Detta blir ca 10 700 kronor!! Och i så fall är det inte så pass billigare att det lockar!

Jag måste ha räknat fel???

maerklund skrev:
har du egen erfarenhet av att en "grey/imported" optik åtgärdas på garanti i Sverige? Det är väl det enda som är av intresse då det florerar så många rykten om detta.

Jepp, det har jag - Jag har i december 2004 ringt personligen och pratat med svenska Canon då jag skulle sälja min USA-köpta 1Ds och en grey-imported optik.

All optik har världsgaranti - Oavsett grey-import osv (Inköpskvitto räcker som bevis i sverige). Vissa kamerahus kan åtgärdas av ren goodwill i vissa fall där dom inte är köpta i Europa. I övrigt så gäller garantin för husen enbart inom respektive marknad där kameran är köpt - Dvs den europiska, amerikanska och asiatiska.

Scratchen skrev:
Nu har jag ringt Canon, så nu har jag ett riktigt svar.

ALLT utom kamerahus (digitala antar jag) innefattas av "världsgarantin". Ej kamerahus.

Då vet vi det :)

Ring och fråga om dom åtgärdar din USA-inköpta 1Ds eller 1Ds MkII - Då får du ett annat svar. Jag fick nämligen det.

Personen jag samtalade med sa: "Har du köpt en av våra så pass dyra produkter, så fixar vi garantiåtaganden utan problem".

Rätt eller fel kan ju diskuteras - Men Canon-killen uttryckte det lite tydligare senare i samtalet:

"De som köper våra proffsprodukter är ju beroende av att det fungerar felfritt och då bråkar vi inte om utlandsinköpen - Just för att våra kunder skall vara nöjda."

Så nu kan vi slå hål på den andra tråden härinne "proffs eller amatör" - Det är priset på utrustningen som avgör om du är proffs eller inte! :) *sarkasm*

*stoltz hukar sig bakom skärmen när alla andra som läser detta inlägg kastar sig över honom*

Senast ändrad:
Har du dessutom 2 proffshus och 3 L-gluggar så sitter man bra till, har för mig att det är kravet för att få CPS.

Damocles skrev:
Har du dessutom 2 proffshus och 3 L-gluggar så sitter man bra till, har för mig att det är kravet för att få CPS.

Plus några tusen kronor per år för att få vara med i den "unika klubben" - 12.000:- tror jag det blev till sist. Då köper jag ytterligare en glugg istället för dom pengarna.

Är det så illa. Då förstår jag varför Canon talar tyst om det på webbsidan för ansökan.

Benämns som Free service för de som är proffs och har ovanstående utrustning.

P.R. skrev:
Vilken moms skall man deklarera för när man inte betalat någon?

För att byråkraterna ska få sitt så ska du fylla i totalbeloppet för köpet (omräknat till svenska kronor) på rad 25 i momsredovisningen.
På rad 35 skriver du upp 25% av totalbeloppet (från rad 25) samt att du (om du kan dra av momsen för inköpet vill säga...) på rad 37 drar du av samma belopp som du skrev in på rad 35.

Enbart för att göra byråkraterna lyckliga eftersom det i praktiken är en fylleriövning...

Och eftersom tyska skatteverket rapporterar till svenska skatteverket så riskerar man att på en knäpp på näsan av farbror staten om man inte gör fylleriövningen.

stoltz skrev:
Jepp, det har jag - Jag har i december 2004 ringt personligen och pratat med svenska Canon då jag skulle sälja min USA-köpta 1Ds och en grey-imported optik.

All optik har världsgaranti - Oavsett grey-import osv (Inköpskvitto räcker som bevis i sverige). Vissa kamerahus kan åtgärdas av ren goodwill i vissa fall där dom inte är köpta i Europa. I övrigt så gäller garantin för husen enbart inom respektive marknad där kameran är köpt - Dvs den europiska, amerikanska och asiatiska.

Jag har pratat med flera olika (åtminstone två) Canon-reppar och fått svävande svar angående garanti på utlandsköpta grejor, inklusive att det krävs warranty-card för att garantin ska gälla. Därför köper jag bara "USA"- märkta gluggar tills någon kan bekräfta (med egen praktisk erfarenhet) att även "grey/imported"-märkta gluggar tas omhand på garanti i Sverige. Du har uppenbarligen inte provat ännu, jag ser det därför som ytterligare andrahandsinfo/rykte, inte mer värt än min "info".

maerklund skrev:
Jag har pratat med flera olika (åtminstone två) Canon-reppar och fått svävande svar angående garanti på utlandsköpta grejor, inklusive att det krävs warranty-card för att garantin ska gälla.

Tja, svävande svar är väl inte så trovärdigt - Om du läser mina inlägg så ser du att jag också pratat med Canon. Canon Sverige säger att warranty card är något som Canon Usa kräver för garantiåtaganden. I sverige räcker enbart inköpskvittot.

Du har uppenbarligen inte provat ännu, jag ser det därför som ytterligare andrahandsinfo/rykte, inte mer värt än min "info".
Uppenbarligen så är det en bedömning som du gör och den är nog lite förhastad eftersom även jag har lämnat in utlandsinköpt (grey-import) optik på garantiåtagande - Utan några som helst problem.

Jag trodde inte det här var en tråd där man tävlade om vilken info som var mest rätt.

stoltz skrev:
Tja, svävande svar är väl inte så trovärdigt - Om du läser mina inlägg så ser du att jag också pratat med Canon. Canon Sverige säger att warranty card är något som Canon Usa kräver för garantiåtaganden. I sverige räcker enbart inköpskvittot.

Uppenbarligen så är det en bedömning som du gör och den är nog lite förhastad eftersom även jag har lämnat in utlandsinköpt (grey-import) optik på garantiåtagande - Utan några som helst problem.

Jag trodde inte det här var en tråd där man tävlade om vilken info som var mest rätt.

Detta gav åtminstone mej något, -det är fakta att man haar garanti även på "grey" optik. tack för det, även om det satt långt inne! Eftersom det finns så många spridda uttalanden om vad som gäller så kan det vara värt nåt att höra om vad folk faktiskt varit med om, inte bara hört.
Jag är klar...

maerklund skrev:
Detta gav åtminstone mej något, -det är fakta att man haar garanti även på "grey" optik. tack för det, även om det satt långt inne!

Telefonsamtal eller reperationsåtaganden - Bägge sakerna är fakta som går att värdera precis lika mycket.

Sen måste du nog ha missförstått något - Jag hade inte något som "satt långt inne" på något sätt vad du nu än menar med det?

Dessutom ifrågasatte jag inte dina erfarenheter på något vis. Det enda jag menade inledningsvis var att det som skrevs ang. gråimport inledningsvis var ett sakfel.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto