Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon och garantier?
- Trådstartare Scratchen
- Start datum
stoltz
Aktiv medlem
maerklund skrev:
har du egen erfarenhet av att en "grey/imported" optik åtgärdas på garanti i Sverige? Det är väl det enda som är av intresse då det florerar så många rykten om detta.
Jepp, det har jag - Jag har i december 2004 ringt personligen och pratat med svenska Canon då jag skulle sälja min USA-köpta 1Ds och en grey-imported optik.
All optik har världsgaranti - Oavsett grey-import osv (Inköpskvitto räcker som bevis i sverige). Vissa kamerahus kan åtgärdas av ren goodwill i vissa fall där dom inte är köpta i Europa. I övrigt så gäller garantin för husen enbart inom respektive marknad där kameran är köpt - Dvs den europiska, amerikanska och asiatiska.
stoltz
Aktiv medlem
Scratchen skrev:
Nu har jag ringt Canon, så nu har jag ett riktigt svar.
ALLT utom kamerahus (digitala antar jag) innefattas av "världsgarantin". Ej kamerahus.
Då vet vi det![]()
Ring och fråga om dom åtgärdar din USA-inköpta 1Ds eller 1Ds MkII - Då får du ett annat svar. Jag fick nämligen det.
Personen jag samtalade med sa: "Har du köpt en av våra så pass dyra produkter, så fixar vi garantiåtaganden utan problem".
Rätt eller fel kan ju diskuteras - Men Canon-killen uttryckte det lite tydligare senare i samtalet:
"De som köper våra proffsprodukter är ju beroende av att det fungerar felfritt och då bråkar vi inte om utlandsinköpen - Just för att våra kunder skall vara nöjda."
Så nu kan vi slå hål på den andra tråden härinne "proffs eller amatör" - Det är priset på utrustningen som avgör om du är proffs eller inte!
*stoltz hukar sig bakom skärmen när alla andra som läser detta inlägg kastar sig över honom*
Senast ändrad:
stoltz
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Har du dessutom 2 proffshus och 3 L-gluggar så sitter man bra till, har för mig att det är kravet för att få CPS.
Plus några tusen kronor per år för att få vara med i den "unika klubben" - 12.000:- tror jag det blev till sist. Då köper jag ytterligare en glugg istället för dom pengarna.
bive
Aktiv medlem
P.R. skrev:
Vilken moms skall man deklarera för när man inte betalat någon?
För att byråkraterna ska få sitt så ska du fylla i totalbeloppet för köpet (omräknat till svenska kronor) på rad 25 i momsredovisningen.
På rad 35 skriver du upp 25% av totalbeloppet (från rad 25) samt att du (om du kan dra av momsen för inköpet vill säga...) på rad 37 drar du av samma belopp som du skrev in på rad 35.
Enbart för att göra byråkraterna lyckliga eftersom det i praktiken är en fylleriövning...
Och eftersom tyska skatteverket rapporterar till svenska skatteverket så riskerar man att på en knäpp på näsan av farbror staten om man inte gör fylleriövningen.
maerklund
Aktiv medlem
stoltz skrev:
Jepp, det har jag - Jag har i december 2004 ringt personligen och pratat med svenska Canon då jag skulle sälja min USA-köpta 1Ds och en grey-imported optik.
All optik har världsgaranti - Oavsett grey-import osv (Inköpskvitto räcker som bevis i sverige). Vissa kamerahus kan åtgärdas av ren goodwill i vissa fall där dom inte är köpta i Europa. I övrigt så gäller garantin för husen enbart inom respektive marknad där kameran är köpt - Dvs den europiska, amerikanska och asiatiska.
Jag har pratat med flera olika (åtminstone två) Canon-reppar och fått svävande svar angående garanti på utlandsköpta grejor, inklusive att det krävs warranty-card för att garantin ska gälla. Därför köper jag bara "USA"- märkta gluggar tills någon kan bekräfta (med egen praktisk erfarenhet) att även "grey/imported"-märkta gluggar tas omhand på garanti i Sverige. Du har uppenbarligen inte provat ännu, jag ser det därför som ytterligare andrahandsinfo/rykte, inte mer värt än min "info".
stoltz
Aktiv medlem
maerklund skrev:
Jag har pratat med flera olika (åtminstone två) Canon-reppar och fått svävande svar angående garanti på utlandsköpta grejor, inklusive att det krävs warranty-card för att garantin ska gälla.
Tja, svävande svar är väl inte så trovärdigt - Om du läser mina inlägg så ser du att jag också pratat med Canon. Canon Sverige säger att warranty card är något som Canon Usa kräver för garantiåtaganden. I sverige räcker enbart inköpskvittot.
Uppenbarligen så är det en bedömning som du gör och den är nog lite förhastad eftersom även jag har lämnat in utlandsinköpt (grey-import) optik på garantiåtagande - Utan några som helst problem.Du har uppenbarligen inte provat ännu, jag ser det därför som ytterligare andrahandsinfo/rykte, inte mer värt än min "info".
Jag trodde inte det här var en tråd där man tävlade om vilken info som var mest rätt.
maerklund
Aktiv medlem
stoltz skrev:
Tja, svävande svar är väl inte så trovärdigt - Om du läser mina inlägg så ser du att jag också pratat med Canon. Canon Sverige säger att warranty card är något som Canon Usa kräver för garantiåtaganden. I sverige räcker enbart inköpskvittot.
___________
Svävande svar från Canon är ej att lita på nej, - det var därför jag och andra efterlyst någons egna erfarenhet utav garantifall på "grey"-optik.
___________
Uppenbarligen så är det en bedömning som du gör och den är nog lite förhastad eftersom även jag har lämnat in utlandsinköpt (grey-import) optik på garantiåtagande - Utan några som helst problem.
___________
Vad bra! Det var ju just det jag frågade efter.
___________
Jag trodde inte det här var en tråd där man tävlade om vilken info som var mest rätt.
___________
Nej men det var du som började med att säga att min info inte spelade nån roll, jag har bara berättat om vad jag erfarit.
Detta gav åtminstone mej något, -det är fakta att man haar garanti även på "grey" optik. tack för det, även om det satt långt inne! Eftersom det finns så många spridda uttalanden om vad som gäller så kan det vara värt nåt att höra om vad folk faktiskt varit med om, inte bara hört.
Jag är klar...
stoltz
Aktiv medlem
maerklund skrev:
Detta gav åtminstone mej något, -det är fakta att man haar garanti även på "grey" optik. tack för det, även om det satt långt inne!
Telefonsamtal eller reperationsåtaganden - Bägge sakerna är fakta som går att värdera precis lika mycket.
Sen måste du nog ha missförstått något - Jag hade inte något som "satt långt inne" på något sätt vad du nu än menar med det?
Dessutom ifrågasatte jag inte dina erfarenheter på något vis. Det enda jag menade inledningsvis var att det som skrevs ang. gråimport inledningsvis var ett sakfel.
Similar threads
- Svar
- 37
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 2 K