Annons

Canon-objektiv EF-S 18-200IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tbld

Avslutat medlemskap
Har ett problem med ett nytt objektiv, en nyinköpt 18-200 mm-optik. Den går för lätt i zoom-lägena, riktar jag kameran rakt upp eller nedåt åker fronten på optiken ned respektive ut.

Anta att jag ska ta en bild mot en trädtopp och ställer in på ca 180 mm, iom kameran riktas uppåt blir dras/glider den direkt ned till 18 mm vidvinkel. Samma sak om jag tar en bild med kameran nedåtriktad, vill kanske ha ca 60 mm men direkt åker den ut till 200 mm. Normalt gör väl detta inte så mycket när jag tar de flesta bilderna "rakt fram" men vid de ovanstående tillfällena är det mycket irriterande.

Fick förslaget från Canons serviceverkstad i Stockholm att bara hålla emot lite med fingret, eller varför inte bara sätta dit en tejpbit vid de tillfällena, man tar sig för pannan. Speciellt om jag behöver ta långa exponeringar upp till 30-40 sekunder är ju risken stor för darrningar. Kontaktar nu fotoaffären i Stockholm som sålde den, med de kunde inte göra något, men tipsade om en man i Malmö som ändå sa att det skulle gå bra att justera optiken.

Kontaktade också Canons ansvarige i Göteborg, som slog ifrån sig och sa det finns inget vi kan göra åt detta, det får du leva med. Egentligen var denna skriftväxling betydligt längre, men sammanfattningen stämmer...

Skulle vara intressant om någon annan råkat ut för samma sak med ett Canon-objektiv EF-S 18-200IS.

/Lars Ternblad, Tyresö

Så är det på många objektiv. Mina två från Tamron är sådana. L-objektiv däremot har jag inte märkt något på.

Med objektiv i den prisklassen är det nästan alltid så.
Av de objektiv jag har, som inte lider av detta, finns exempelvis EF 70-200 mm f/4L IS USM och EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM. Där beror det på att de är "innerzoomar", dvs ändrar inte sin längd när man zoomar.
Även min EF 24-105 mm f/4L IS USM står emot ganska bra, då den har en betydligt trögare gång på zoomringen än många andra objektiv. Men om man skakar på den (går med kameran hängande med optiken neråt, exempelvis) glider den så sakteliga, den också.

Objektiv som EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM eller EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM rasar som den svenska valutakursen.

Tandpetare modell trekantig björk är som gjord för att lösa ditt problem. Stoppa in tandpetaren under zoomringen och tryck till lagom hårt så har du justerbart ”glid”.
Sedan har du ju extra tandpetare i väskan i reserv. Bra även när du ätit majskolvar.

Så är det på många objektiv. Mina två från Tamron är sådana. L-objektiv däremot har jag inte märkt något på.

Har förstått att det inte finns något att göra åt detta, men det trista i allt detta var bemötandet från Canon i Göteborg. Det ska tydligen gå att fixa detta men de ville nog bara inte...

/LT

Med objektiv i den prisklassen är det nästan alltid så.
Av de objektiv jag har, som inte lider av detta, finns exempelvis EF 70-200 mm f/4L IS USM och EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM. Där beror det på att de är "innerzoomar", dvs ändrar inte sin längd när man zoomar.
Även min EF 24-105 mm f/4L IS USM står emot ganska bra, då den har en betydligt trögare gång på zoomringen än många andra objektiv. Men om man skakar på den (går med kameran hängande med optiken neråt, exempelvis) glider den så sakteliga, den också.

Objektiv som EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM eller EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM rasar som den svenska valutakursen.

Tydligen skiljer det sig mycket mellan min zoom och andra "innerzoomar".
Nästa gång jag köper en ny Canon-glugg, gissa vad jag kommer att kolla på då! Tack för svaret! /LT

Tandpetare modell trekantig björk är som gjord för att lösa ditt problem. Stoppa in tandpetaren under zoomringen och tryck till lagom hårt så har du justerbart ”glid”.
Sedan har du ju extra tandpetare i väskan i reserv. Bra även när du ätit majskolvar.

Alla råd och tips mottages tacksamt! Men tycker väl att det egentligen inte ska behövas hålla på med tandpetare eller andra saker när det enligt uppgift ska gå att justera detta men Canon "ville" inte ta tag i det, tyvärr. /LT

Ja tyvärr är det något man får leva med.

Håller däremot inte med Anders om att 70-300/4-5,6 IS USM är sådär. Har ägt ett begagnat som var förvånansvärt välbyggt.
Det gick naturligtvis väldigt lätt att vrida åt det ena hållet på zoomringen om jag höll det vertikalt, men det vandrade inte iväg av sig självt. Sen hade det en liten spärr så att man kunde spärra det i 70mm om man ville =)

Dåligt bemötande är tyvärr också något som man får leva med ibland.

Förvaras i frysbox

Jag är mycket tveksam till att det skulle gå att justera trögheten på den aktuella gluggen. En slaktad liknande visar inga justerbara delar, bara fasta glidlager.
Om du inte gillar mitt tips med tandpetare så kan du ju förvara objektivet i frysbox, då blir det mycket trögare!

Det finns på nätet beskrivningar hur man bygger om, men det involverar ickecanongodkända delar liknande tandpetaren, så det väl inte heller för sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar