Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Nytt kamerahus komapatibelt med gamla tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkan

Ny medlem
Jag har en gammal Canon EOS 10 ("kemikamera")
med blixt Speedlite 430Ez och två linser Ef 28-70; EF70-210.

Jag är intresserad av att skaffa mig ett digitalhus, typ 550D.
Är det möjligt att kombinera med mina befi tliga tillbehör.
Finns det6 några hakar att använda "gammal utrustning" ?
Finns information/gränsytor som är okompatibla?

Objektiven är helt kompatibla med moderna digitala kamerahus. Men eftersom sensorn på en kamera som 550D är mindre än ett småbildsnegativ så kommer det inte med lika mycket på bild. Detta är snarast en fördel för teleobjektiv eftersom teleeffekten blir större. Faktorn är 1.6x. Ett 100mm objektiv på en 550D får alltså samma utsnitt om ett 160mm-objektiv på din EOS 10.

För vidvinklar är det däremot ett problem. Din 28-70 går inte längre från vidvinkel till kort tele utan från normal till kort tele. Det blir lite mindre praktiskt för de flesta. Därför rekommenderar jag att du köper kameran med en normalzoom. De billigare har omfånget 18-55 mm vilket motsvarar ca 28-85 mm på din EOS 10.

Det finns digitalkameror med småbildssensor, alltså lika stor sensor som din EOS 10. Den billigaste modellen heter EOS 6, men det finns även billigare begagnade.

Blixten fungerar inte så bra på en digital kamera. Blixtautomatiken hos EOS 10 mäter hur mycket ljus som reflekteras från filmytan. Detta system fungerar inte med en digital sensor, men har även andra brister. Därför kom ett annat blixtsystem under andra halvan av 90-talet som kallas E-TTL. Dessa blixtar skickar ut en mätblixt precis före att bilden tas. Detta märker man sällan. Blixtar med E-TTL-funktion är märkta EX.

Har alla EOS "X"D kameror en sensor stor som ett negativ?

Tack för ett extremt snabbt och fylligt svar, jag lärde mig lite mer på köpet. Tack.
Om 6D har en sensor stor som ett negativ, gäller det för alla EOS "X"D. (ensiffer-EOS:er)
Om inte vad skall jag leta efter, vad heter de sensorer som har "negativ"-utsnittet?

De som har småbildssensor (alltså samma som film) är 1Ds, 1Ds Mk II, 1Ds Mk III, 5D, 5D Mk II, 5D Mk III och 6D. Alla andra har en mindre sensor.

Du glömde 1DX. Den har också småbildssensor, 24 * 36 mm.
Ett annat sätt är att säga att alla ensiffriga modeller utom 7D har 24 * 36 mm sensor. 7D har bara en siffra, då det är en avancerad kamera, men den håller nere priset genom att ha en 15 * 22 mm sensor.

Du glömde 1DX. Den har också småbildssensor, 24 * 36 mm.
Ett annat sätt är att säga att alla ensiffriga modeller utom 7D har 24 * 36 mm sensor. 7D har bara en siffra, då det är en avancerad kamera, men den håller nere priset genom att ha en 15 * 22 mm sensor.

Glömde 1DX, men det finns ju också ensiffriga modeller med APS-H, så det funkar inte att bara utesluta 7D ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar