Annons

Canon, Nikon eller Panasonic? FÖRVIRRAD!

Produkter
(logga in för att koppla)
Glömde att g10an har blivit utsedd till bästa "expert-kompakt-kameran" enligt tipa (2009) så bra e den nog iaf =)
 
Jag ska först be om ursäkt för att jag slarvade i mitt resonemang -- batteriet till G10 är ju på 7,4V, ett AA-batteri bara på 1,3V. Men ändå: fyra moderna laddningsbara AA-batterier ger betydligt mer ström än ett G10-batteri.
...
Du får allt fortsätta med att be om ursäkt, eftersom du fortsätter att slarva. Eller är okunnig. Ett batteris strömkapacitet säger inte ett skvatt om dess energikapacitet, dvs hur länge det räcker. Men det gör alltså batteriets energikapacitet. Du fortsätter att jämföra äpplen med päron, vilket jag så sent som igår i en annan tråd vänligen informerade dig om att du inte skulle göra...

ETT G10-batteri har större energikapacitet än TVÅ st 2.500 mAh AA-batterier tillsammans, förutsatt att uppgivna kapaciteter är korrekta (när det gäller AA-batterier kommer de tyvärr så gott som aldrig upp i den angivna kapaciteten).



...
Jag har själv använt den typen av AA-batterier i en Minolta Z5 och den klarade sig minst lika bra som min Minolta A2 med "riktigt" kamerabatteri.
...
Du envisas med att fortsätta din gamla ovan att jämföra äpplen med päron! Det är högst sannolikt att A2:an (som för sin tid var en synnerligen avancerad och kapabel kamera) behöver mera energi än den mycket enklare Z5:an.

A2:an står sig fortfarande än idag mycket bra - det är tveksamt om ens den nya Panasonic G1 kan detronisera A2 i alla avseenden. Med tanke på den snabba utvecklingen inom den digitala världen, så kan man väl tillåta sig att känna en viss besvikelse över att ingen för LÄNGE SEDAN har lyckats med detta!
 
Du får allt fortsätta med att be om ursäkt, eftersom du fortsätter att slarva. Eller är okunnig. Ett batteris strömkapacitet säger inte ett skvatt om dess energikapacitet, dvs hur länge det räcker. Men det gör alltså batteriets energikapacitet.
Nja, det stycke du citerar har jag ingen anledning att be om ursäkt för, eftersom det handlar om just energikapaciteten. G10 ger 7,4 V*1050 mAh=7,7 Wh. Fyra laddningsbara AA-batterier ger 4*1,3 W*2500 mAh=13 Wh. (Sen finns det förstås laddningsbara batterier med både högre och lägre kapacitet.)

Det är högst sannolikt att A2:an (som för sin tid var en synnerligen avancerad och kapabel kamera) behöver mera energi än den mycket enklare Z5:an.
Vad i A2 är det som du tror ska dra mer ström än motsvarande i Z5? Z5 är inte "mycket enklare". Den är lite billigare, plastigare, lättare och har lite sämre objektiv, men knappast komponenter som är speciellt mycket energisnålare än A2. Dessutom har Z5, till skillnad från A2, motordriven zoom.

Edit: När jag letar fram min stackars dammiga Z5 i skåpet inser jag att jag minns fel -- den använder bara två AA-batterier. Trots det har jag aldrig upplevt att strömförsörjningen var något problem med kameran (och då har jag ändå använt den en hel del i miljöer där möjligheterna att ladda batterier var mycket begränsade).
 
Senast ändrad:
Jag kan verkligen rekommendera Panasonic LX3, köpte en för två veckor sedan och har väl avverkat en 400st exponeringar. Riktigt bra på alla sett, jag stog och valde mellan G10 & P6000... men lotten föll på LX3:an då den tilltalade mig mer. Enl. de tester jag läst så ligger de relativt lika alla tre! Så som tidigare talare nämnt: gå till en butik och kolla, klämm och inte minst prova!

Lycka till med valet!

Mvh // Martin
 
Nja, det stycke du citerar har jag ingen anledning att be om ursäkt för, eftersom det handlar om just energikapaciteten.
...
Inte???


...
G10 ger 7,4 V*1050 mAh=7,7 Wh. Fyra laddningsbara AA-batterier ger 4*1,3 W*2500 mAh=13 Wh.
...
Kan du förklara för mig logiken med att du plötsligt får för dig att kasta in FYRA AA-batterier för att jämföra med ETT Li-Ion batteri? Det framgår ju tydligt av mitt inlägg att jag gjorde jämförelsen med TVÅ AA-batterier. Och detta gjorde jag eftersom du talade om Z5, som ju har just två AA-batterier. Men varför inte dra till med TIO AA-batterier på en gång, så är du säker på att få högre kapacitet än vad de flesta andra batterier klarar ifall man jämför med bara ETT enda!

Ifall du ber om ursäkt eller ej har väl knappast någon större betydelse, men vad som är värre är att du uppenbarligen helt saknar medvetande om när du är ute och cyklar!



...
Edit: När jag letar fram min stackars dammiga Z5 i skåpet inser jag att jag minns fel -- den använder bara två AA-batterier. Trots det har jag aldrig upplevt att strömförsörjningen var något problem med kameran (och då har jag ändå använt den en hel del i miljöer där möjligheterna att ladda batterier var mycket begränsade).
Här kommer kanske anledningen till att du plötsligt kastade in FYRA AA-batterier! Jag känner för egen del mycket väl till att Z5 har bara TVÅ AA-batterier (har använt en sådan under en dag), och jag utgick självfallet från detta när jag skrev mitt svar. Du menar väl ändå inte att jag skulle ha gissat - Mja, jag slår mig i backen på att den där Erland kommer ihåg fel här - han tror säkert att det är FYRA! Eller varför bara fyra - han kan ju lika gärna tro att det är TIO, eftersom han då skulle få VÄLDIGT MYCKET "rätt" i sitt påstående(!)

Sammanfattningsvis: Går man efter dina felaktiga utgångsvärden, så får du förstås "rätt". Går man efter hur verkligheten faktiskt ÄR, så är ditt påstående felaktigt, och det jag skrev det korrekta.

Jag skulle nog vilja ge dig ett litet tips - ge dig inte in i en massa krystade förklaringar i avsikt att försvara dina tidigare missar - du gör det bara etter värre! Mitt förtroende för de kunskaper du anser dig ha, och din förmåga till logiskt tänkande, har vid det här laget sannerligen sjunkit till en tämligen låg nivå...



...
Vad i A2 är det som du tror ska dra mer ström än motsvarande i Z5? Z5 är inte "mycket enklare". Den är lite billigare, plastigare, lättare och har lite sämre objektiv, men knappast komponenter som är speciellt mycket energisnålare än A2. Dessutom har Z5, till skillnad från A2, motordriven zoom.
...
Du kan räkna med att de flesta komponenterna i Z5:an drar mindre ström än A2:ans. Denna är ett helt år äldre än Z5:an, och inom den digitala världen minskar komponenternas energiförbrukning vanligen med runt 30-50% på något år.


PS Kom på ett nytt ordstäv här åt dig - Bättre tiga väl, än illa tala! :)
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.