Annons

Canon - Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
När kommer vi att få se Canon släppa en mellanformatskamera?

Som det ser ut nu så är 35mm full frame även det i dyraste laget.
Ett önsketänkande från mig är att jag en dag kan köpa en Canon 1DM (Digital Mellanformat) för 10.000-15.000

Använda mina nuvarande objektiv med en viss cropfaktor och köpa nya som fullt kan utnyttna mellanformat.
Fast det skulle väl vara så att de nya MF objektiven skulle fungera på FF men inte tvärtom på samma sätt som objektiv avsett för större sensorer fungerar även på mindre men EF-S objektiv fungerar inte på full frame.

Men det kanske hade gått att skapa någon konvertor för FF objektiv att passa MF kameror?

Canon kommer med närmast 100% sannolikhet >aldrig< att släppa en digital mellanformatskamera. De är heller inte intresserade av att göra MF bakstycken åt ex. Hasselblad. (Jag VET...)
Canon har aldrig, vad jag vet, haft MF kameror i sitt sortiment och det lär inte vara mer lockande i dessa 5DM2 dagar. Många har släppt sina gamla bladare och Mamiyor till förmån för Canons digitala kameror med 24x36 sensorer..

Dessutom ser det ut som du kommer att få vänta ganska många år innan FF kameror kostar under 15000.

Bäst/enklast är helt enkelt att gneta ihop till vad de kostar idag.

Ett önsketänkande från mig är att jag en dag kan köpa en Canon 1DM (Digital Mellanformat) för 10.000-15.000

Det tänkandet förblir nog tyvärr ett önsketänkande. Då avser jag priset du angivit. Visst vore det trevligt med en MF, men vitsen med att köra EF-optik, avsedd för 24x36-sensorer, förstår jag inte riktigt. Visst är det bra att kunna använda befintlig optik med vissa begränsningar, men att utveckla nya optiker för MF lär kosta för mycket då målgruppen torde vara relativt liten.
Därtill är skillnaden mellan 5DMkII/1DsMKII/Nikon D3x/Sony A900 som är 24x36-kameror och MF-kameror av hyfsad kvalitet (typ Mamiya o Phase One) inte så stor som många tror/ Mvh/Lennart

Vilken valuta snackar Du om då när Du skriver 10000-15000?
Ja, jag förutsatte att vi pratade svenska priser.

Vilken valuta snackar Du om då när Du skriver 10000-15000?
Ja, jag förutsatte att vi pratade svenska priser.

Vi pratar om svenska kronor, svenska priser däremot är väl diskuterbart. Vi lever i ett globaliserat samhälle och är det billigare i USA så köper man i USA, är det billigare i Japan så köper man där.

Man kan köpa i Sverige av "trygghetsskäl" men någon annan anledning ser jag inte

Redan idag tar säkerligen 1DsMKIII (och 5DMKII) andelar från MF segmentet (läs, om dom inte fanns, skulle det säkerligen säljas fler MF).

Som jag skrev i en annan tråd, Canon kanske byter format i sin nästa 1Ds till 4:3, precis som mellanformatarna har. Samma pixeltäthet som nya 7D:
Sensorformat: 26x34,6mm
Upplösning: 48,9MP
Pixelbinning med högre ISO och fler b/s: 12,2MP
AA-Filter: betydligt svagare (om något) än föregångaren. Alt kan man byta på verkstad, allt från inget filter, svagt till kraftigare.

Samt ett RIKTIGT skarpt 28-105/2.8L IS

DET skulle vara mumma det, och säkerligen ta fler marknadsandelar från MF.

Redan idag tar säkerligen 1DsMKIII (och 5DMKII) andelar från MF segmentet (läs, om dom inte fanns, skulle det säkerligen säljas fler MF).

Jepp, Canon har med Eos 1Ds Mark II och Mark III tagit mycket av den marknad mellanformat förr haft. Eos 5D Mark II för 25000 kronor har inte gjort livet lättare för MF ... Det finns siffror om att det under 2008 såldes under 10000 mellanformatare - i hela världen, från alla märken. Dessutom verkar ingen tjäna några direkta pengar på det.

Jag tror nog Canon är rätt nöjda med 24x36 ett tag till ... :)

Som jag skrev i en annan tråd, Canon kanske byter format i sin nästa 1Ds till 4:3, precis som mellanformatarna har.

Det finns digitala mellanformatare med 1:1, 4:3, 3:2 ...

Samma pixeltäthet som nya 7D:
Sensorformat: 26x34,6mm

Vilket som vi tidigare diskuterat skulle leda till att man får designa om spegelboxen och slutaren vilket skulle göra kameran väldigt, väldigt dyr (eftersom den inte kan dela de komponenterna med andra Canon-kameror).

Upplösning: 48,9MP
Pixelbinning med högre ISO och fler b/s: 12,2MP
AA-Filter: betydligt svagare (om något) än föregångaren. Alt kan man byta på verkstad, allt från inget filter, svagt till kraftigare.

Samt ett RIKTIGT skarpt 28-105/2.8L IS

DET skulle vara mumma det, och säkerligen ta fler marknadsandelar från MF.

Jag tror också de skruvar upp sensordensiteten en bit, eller rent av en bra bit, men jag har mycket svårt att se varför de skulle överge 24x36-formatet. Visst vore det kul med ett annat format, men ... Nej, jag kan inte se att fördelarna uppväger nackdelarna.

Det jag verkligen, verkligen hoppas att både Canon och Nikon satsar på är mer modulära proffskameror. Du väljer
- storlek på hus (fullstort med inbyggt batterigrepp eller normalstort)
- sensor (välj max pixlar, max iso, monokromvariant, UV- eller IR-variant ...)
- slutare och spegelbox (klassad för 10-12 bilder/sek eller en billigare som "bara" klarar 5 bilder/sek eller en supertyst och dämpad)
- mängd buffertminne (stort sådant är onödigt för de flesta, men underbart för sportplåtisar)
- osv, osv

Vissa saker kan du sedan byta på verkstad, till exempel om de kommer ut med en annan sensor, eller en med ett tweakat och bättre AA-filter.

Kort sagt, du köper en kameraplattform som du kan förändra vartefter tekniken förändras och som därför kan leva lite längre än de två-tre år som går innan kameror pensioneras idag.

Hela resonemanget med "billigt mellanformat" faller ju på att det krävs enormt stora volymer för att det ska bli billigt. Och ekvationen digitalt mellanformat och stora volymer har väl aldrig gått ihop, och frågan är om den kommer göra det inom en överskådlig framtid? Jag tror absolut inte det.

Proffsmarknaden är begränsad, det är väl i princip bara studiofotografer som kör MF idag. Amatörmarknaden är mer än begränsad.

En helt ny linje objektiv som klarar att teckna ut MF ska dessutom till...

Vi pratar altså om ett komplett nytt kamerasystem, som ska tas fram för en sviktande marknad, när vissa andra kameratillverkare går åt andra hållet och satsar på att utveckla mindre och smidigare kameror för massan = volym = billigt = stor försäljning = stora inkomster.

Helt allvarlig så skulle jag tycka att Canon fullkomligt hade tappat vettet om de anonserade att de börjat utveckla MF.

"Noting but a dream" :)

Edit: Jag pratar självklart om överskådlig tid. Vad som händer 10-20 år i framtiden är omöjligt att sia om nu. Troligtvis har vi inte ens sensorer i den formen som vi känner dom idag om 20 år.

Jag tror att många tror felaktigt att 36*24 sensor är helt jämförbar med en filmrulle med samma dimensioner.

Vad folk verkar "missa" är att man kan fota med ISO som är helt otänkbara inom analogfoto samt få fram filer i råformat där man har så många variabler som jag inte ens orkar räkna upp.

Bara att kunna ställa in skärpa, mättnad och kontrast direkt i kameran och sedan kunna justera detta i efterhand är ju möjligheter som iallafall inte jag har haft när jag har framkallat i fotoaffären men som kanske på något sätt går att återskapa i mörkrum?

Har ni tänkt på att det finns en digital efterbehandling som alla verkar gilla. Nämligen att göra en bild svartvit, höja kontrasten och ge den lite korn :)
Jag undrar när folk mer och mer ska börja utnyttja det digitalas möjligheter

Jag tror att många tror felaktigt att 36*24 sensor är helt jämförbar med en filmrulle med samma dimensioner.

Vad folk verkar "missa" är att man kan fota med ISO som är helt otänkbara inom analogfoto samt få fram filer i råformat där man har så många variabler som jag inte ens orkar räkna upp.

Bara att kunna ställa in skärpa, mättnad och kontrast direkt i kameran och sedan kunna justera detta i efterhand är ju möjligheter som iallafall inte jag har haft när jag har framkallat i fotoaffären men som kanske på något sätt går att återskapa i mörkrum?

Visst är det så, även om fler och fler börjar inse att digitalt FF idag i princip är helt överlägset film på ett rent tekniskt plan.

Jag fnissade till lite av sista frågan (även om den möjligen var retorisk) :) De tekniker, eller åtminståne namnen för dom, "vi" använder oss av i photoshop har ju sitt ursprung ur traditionellt mörkrumsarbete. "Oskarp mask" liknar till stor mörkrumsmotsvarigheten. Pjattning och efterbelys, kontraststyrning, m.m. är inget som har uppkommit genom den digitala revolutionen. Man handkolorerade till och med svartvita bilder "analogt" :)

Så visst går det att "återskapa" i mörkrum :) Fast jag snarare skulle vilja påstå att vi återskapar teknikerna i datorn :)

Som framgår av tråden är det en "blimp" det vill säga ett ljuddämpat skal till kameran, ingen ny kamera.

När kommer vi att få se Canon släppa en mellanformatskamera?

Använda mina nuvarande objektiv med en viss cropfaktor och köpa nya som fullt kan utnyttna mellanformat.
Fast det skulle väl vara så att de nya MF objektiven skulle fungera på FF men inte tvärtom på samma sätt som objektiv avsett för större sensorer fungerar även på mindre men EF-S objektiv fungerar inte på full frame.

Men det kanske hade gått att skapa någon konvertor för FF objektiv att passa MF kameror?

Förstår inte hur du tänker?
Du tycker att canons ff är i det dyraste laget och har som önsketänkande att kunna köpa canon mellanformat för 10-15000 kr.
Hur ska det gå till? Om canon släpper men mellanformats kamera så kommer den vara betydligt dyrare än deras ff kameror. Den enda kamera du kan få för 10000kr med stor sensor ff är begagnade 5D eller första modellen av 1ds.

Och konverter för att kunna använda nuvarande optik avsedd för ff?
Vitsen med mellanformat är att få ut bättre kvalitet och det kommer du inte få med convertar etc. Ska du köra med mellanformat då är inget billigt för du behöver en riktigt bra dator bla samt optiken är dyrare osv.

Förstår inte hur du tänker?
Du tycker att canons ff är i det dyraste laget och har som önsketänkande att kunna köpa canon mellanformat för 10-15000 kr.
Hur ska det gå till? Om canon släpper men mellanformats kamera så kommer den vara betydligt dyrare än deras ff kameror. Den enda kamera du kan få för 10000kr med stor sensor ff är begagnade 5D eller första modellen av 1ds.

Och konverter för att kunna använda nuvarande optik avsedd för ff?
Vitsen med mellanformat är att få ut bättre kvalitet och det kommer du inte få med convertar etc. Ska du köra med mellanformat då är inget billigt för du behöver en riktigt bra dator bla samt optiken är dyrare osv.

Jag vill personligen inte använda en converter för mellanformat. däremot så hade det ju varit en fördel att -kunna- göra det för de som har en rad L-objektiv och kanske fått fortsatt småbildskvalité istället för att behöva sälja sina objektiv

Du pratar om hur läget är idag, jag pratar om hur läget kanske ser ut i framtiden.

En dator för att redigera bilder om säg tio-femton år lär kunna klara det mesta även för små summor.
Min dator är från 2003 och den duger perfekt till bilderna från min 50D, tror att den skulle klara bilder från exempelvis 1Ds galant också även om man kanske hade fått vänta lite beroende på vad man gör

det kommer aldrig säljas en canon mellanformatare för 10-15000 kr. Kolla vad bakstyckena kostar idag en hasselblad går på betydligt mer. Jag har rätt tunga datorer men det var en klar skillnad i hastighet när jag körde med Hasselblad i jämförelse med D3x jag körde med förut. I verkligheten så brukar man få byta dator varje gång man köper en ny kamera om man vill ha samma hastighet som man hade innan.

Jag håller med Ove, även om man nästan alltid får äta upp det om man säger "aldrig" om teknik ... :)

Det finns en lång rad skäl varför en mellanformatskamera från Canon över huvud taget är osannolik, och en för 10000-15000 ännu mer osannolikt.

1) Det finns enormt mycket kvar att plocka ut ur småbildsformatet. Visst all ny teknik som höjer bildkvaliteten i småbild kommer förr eller senare (ofta senare) kunna ge motsvarande fördel också hos mellanformat - men till ett mycket högre pris. Men vi kommer att se ännu mer megapixlar (trots vad den allmänna opionen just nu säger), bättre dynamiskt omfång och bättre signahantering och -behandling.

2) Småbild kommer alltid, oavsett tekniknivå ha en kostnadsfördel mot mellanformat. Vad gäller själva sensorerna och all den kapacitet för databearbeting som sitter i kameran så kommer skillnaderna att krympa även om de aldrig helt försvinner. Men saker som optik och själva kamerahuset måste helt enkelt vara fysiskt större (det är ju liksom poängen med MF :) och kommer därmed alltid förbli dyrare.

3) Historiskt och på kort och medellång sikt framåt så finns det så otroligt mycket större ekonomiska resurser att fortsätta utveckla småbild jämfört med mellanformat. Småbild kommer att fortsätta ha en relativ teknikfördel (bildkvalitet/sensoryta om man säger så). Mellanformat har idag bara två tekniska fördelar: de har fin optik och är just större. Teknikmässigt i övrigt är, bortsett från optiken, mellanformatskamerorna rakt igenom ganska föråldrade jämfört med småbild. De fördelar de ändå ger beror på ännu mer påkostad optik och ren rå styrka i form av sensorstorlek. Och den här skillnaden i tekniknivå kommer att förbli så länge det finns mer pengar att utveckla småbild än mellanformat.

4) Skalfördelar. Mycket av den teknik som utvecklas för avancerade småbildskameror kan sedan återanvändas i massproducerade konsumentkameror. Du får alltså ofantligt många fler sålda enheter att fördela utvecklingskostnader över. Komponenter som tas fram för mellanformat kan oftast bara användas just där och blir därför ohyggligt dyra i jämförelse. Det skulle inte förvåna mig om bara spegelmekanismen i en Hasselblad kostar mer att tillverka än en hel Eos 5D mark II.

Mellanformat är en del av kamerabranschen som är i kris. I vintras gick Francke & Hediekke (tillverkningsdelen av gamla Rollei) i konkurs med stora skulder, nyligen köptes Leaf upp av Phase One och i förra veckan fick vi veta att Jenoptik/Sinar har lagt ned sin mellanformatssatsning (Hy6-systemet). Kvar finns nu bara Imacon/Hasselblad och Phase One/Mamiya och jag tvivlar på att någon av dem har det speciellt fett ekonomiskt just nu.

Varför skulle Canon ge sig in i ett segment i kris när de sannolikt tjänar bra med pengar på just den teknik som delvis är orsaken till att mellanformat är i kris: småbildskameror.

Man skal väl aldrig säga aldrig, men låt oss kalla det ytterst osannolikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar