Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon med trådlös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så med andra ord behöver jag ingen radiosändare till Sigman? Men funkar det särskillt bra egentligen? för då är det ju ljuset från kameran som den externa blixten ska reagera på och då kanske den inte hinner med?
 
"Hinner med" gör den nog (ljus går *fort* :) ), problemet är väl snarare om slavblixten inte ser ljuset från kameran - går bra inomhus där det studsar runt väggar m.m., men inte alltid lika bra utomhus.
 
Några frågor tll er som verkar kunna en del om blixtar..

Jag har en 580 ex2 som jag skulle vilja kunna avfyra trådlöst.. men helst också behålla automatiken. Vad är alternativen då? ST-E2? funkar den?

om man köper till en 430 ex .. kan man styra den via min 580 ex? .. eller måste man då avfyra en blixt mot målet?
 
Du behöver en master på kameran, kan vara en 550ex eller 580ex eller en st-e2, och en slav eller flera slavar (420ex, 430ex, 550ex, 580ex). Om du har en blixt på kameran kan du stänga av dess ljus och bara styra den externa, eller låta båda lysa.
 
Då tror jag att jag fattar hur det hänger ihop!
Åker och skaffar mig en Canon 430EX II i helgen till att börja med =) Sedan även en radiosändare från Kaffebrus nästa månad.

Då kan jag uppgradera mig till en 580EX II senare om jag skulle komma på att det här med blixt verkligen är min grej. Och även en ordentligare sändare kanske.
 
Har följt den här tråden då jag själv precis skaffat en 580EX II men inte hunnit prova den än och är helt novis på området, så jag sticker in med några egna frågor.
Beställde också av misstag en förlängningskabel OC-E3, (istället för en bouncer som jag tänkte) och har funderat på om jag ska skicka tillbaka den eller om jag kommer att få användning för den? Vad säger ni som har mer erfarenhet, när kan man ha nytta av den?
Och vad pratar man för pengar när det gäller en sändare, typ ST-E2? Måste man då ha både master och slav för att använda en sån sändare?
 
ST-E2 är master, och blixten/blixtarna är slavar. Den kostar lite över 2000 kronor tror jag.

Kabeln tycker jag mest är till nytta om man t.ex. vill sätta blixten på en skena vid sidan av eller ovanför kameran, den är ju inte så lång så att man kan ha blixten speciellt långt bort.
 
Som master är ST-E2 billigare än 580 EX II. Fördelen med den senare är att den är en blixt också, så vid behov kan den bidra till belysningen. Dessutom kan 580 EX II som master hantera tre olika blixtgrupper, där den själv alltid ingår i grupp A. ST-E2 klarar två grupper.

Jag har pillrat på både 580 EX II (en sån har jag) och på 430 EX. Jag gillar inställningsreglagen på 580 EX II bättre än på 430 EX (II), så jag bestämde mig själv för att jag köper ingen 430 EX II alls. Ska jag ha fler blixtar får det bli 580 EX II, och tycker jag det blir för dyrt nöjer jag mig med den jag har.
 
Så vill man senare ha någon sändare som funkar bättre än de från Kaffebrus så kan man köpa en blixt med masterfunk. som alltså skicka signaler till de utplacerade blixtarna som man vill ska lysa?
Problemet då är väl om man har 430 + 580 att man inte kan använda 580 trådlöst... då måste man ha flera sådana.
 
Någon som har denna radiosändare? Hur fungerar den? Tycker ni att det är värt att lägga 500kr på den från Kaffebrus jämfört med denna? Vill ju ändå inte att någon dålig kvalitet och att det inte fungerar.
 
Dom är förstås inte godkända för användning i Sverige/EU, om man nu vill vara laglydig.
 
Då Kaffebrus också säljer dem , bör de vara tillåtna.
Är säkert inga problem med Cactus heller då de som många andra sänder på 433mhz.
 
Jag tänkte på ebay-varianten, om dom har den frekvensen så är dom olagliga i USA, vilket är tvärtom mot hur det brukar se ut. Tekniskt sett ska väl prylarna i vilket fall ha ett CE-godkännande men om dom åtminstone kör på rätt frekvens så är det inte så fel i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.