Annons

Canon ligger efter Nikon i utveckling

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör canon optik för något annat än småbild och digitalt?

/Richard (som väntar på sitt första Nikkor (SW 90mm f/4.5)efter att ha kört Canon FD till småbild)

Det jag syftade på var snarare optik inom stillbildsfoto såsom förstoringsoptik, mellanformat, storformat, måhända sådant som säljs under annat namn? Fujinon gör väl hasselbladsoptiken till deras digitala 6x4.5 har jag för mig (fast det kanske står Fujinon på den ockpå)?

Det var alltså en ärligt menad fråga och inte ett försök att påskina någon överlägsenhet hos Nikkor (som jag antar inte gör optik till fjärrkontroller ;-)).

sagan skrev:
Jag vet att både Sigma och Fuji har gjort optik till HB.
Nu blandar du nog ihop Hasselblad och Leica...

Fuji gör H1- och X-panoptiken. Men jag tvivlar starkt på att Sigma skulle ha gjort något. Däremot har de varit gjort optik till Leica.

PerFogelberg skrev:
Canon behöver banta bort lite onödig dödvikt tycker jag.

Ett av Nikons större problem, som jag ser det, är att prylarna väger för mycket ... prismässigt. En pryl det står Nikon på kan kosta nästan dubbelt upp jämfört med om det skulle ha stått Canon på den.

/Johan

Re: Re: Canon ligger efter Nikon i utveckling

hansen2 skrev:
Ett av Nikons större problem, som jag ser det, är att prylarna väger för mycket ... prismässigt. En pryl det står Nikon på kan kosta nästan dubbelt upp jämfört med om det skulle ha stått Canon på den.

/Johan

Men å andra sidan är Armanikostymer oxå dyra för att de är Armani ;) *med massor av glimt i ögat*

Re: Re: Re: Canon ligger efter Nikon i utveckling

Arleklint skrev:
Men å andra sidan är Armanikostymer oxå dyra för att de är Armani ;) *med massor av glimt i ögat*

Så är det. Ett starkt varumärke och varumärkestrogna kunder är inte att underskatta :)

/Johan

Arleklint skrev:
När kom Canons första AF, och vad hette den?

om man räknar första EOS'en som första AF så kom den 1987, EOS650 och EOS620 kom samtidigt. 650 var riktad till konsumenter och 620 till "Proffs",

kit objektiv EF35-70.. har fortfarande kvar mitt objektiv, men det används inte.. man kanske borde spara det i all evighet.. eller tills man dör i alla fal.. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar