Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ligger efter Nikon i utveckling

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan aspekt på just objektiven hos Nikon/Canon är att Canons ofta är billigare -vilket glädjer åtminstone mig som ska byta till Canon om några veckor. Först ska min Nikonutrustning få visa vad den kan åstadkomma under en fem dagars resa till Auschwitz med omgivning.
För mig känns det som om Nikon bara är piggare i det lägsta segmentet av kameror, tyvärr.

PerFogelberg skrev:
När jag startade den här tråden var jag övertygad att jag skulle få hundra motargument att Canon är bättre. Var är dom?
I de miljoner foruminlägg som redan skrivits i den eviga diskussionen "Canon vs Nikon". Tror faktiskt att de flesta Canon-ägare som är trygga i sitt val av redskap inte tar D2X som ett personligt hot utan gläds åt att Nikon/Sony fått till det riktigt bra till slut.

PerFogelberg skrev:
Anledningen till tråden är att man jämt och ständigt får höra att man ska välja Canon pga det bättre utbudet av objektiv. Tänk om det inte är så. Det kanske bara är en myt att det är så.
Då köper vi Nikon-optik och en adapter från Cameraquest. Själv har jag några Carl Zeiss-objektiv och har även införskaffat en beg Nikkor 50/1.2 som jag nu ska fixa adapter till.

wsaar skrev:
Konsumentköplagen ger tillverkaren skyldighet att fixa sånt här under två år...
Ändrat.

Saxade detta från konsumentverkets hemsida:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Lagen hittar man här

Det spelar verkligen ingen roll!

Ärligt talat vem bryr sig. Speciellt då det i slutändan ofta hamnar en hel del i känslan hos varje person, och om någon hade missat den så är det rätt individuellt. Eller kan det vara så att denna tråd startare mer eller mindre som ett trollförsök. :p

Ska man sen börja snacka fakta så är det lite andra saker.
Vilka började med USM och FTM *Canon*
Vilka började med IS *Canon*
Nu senast ut så är det DO optiken *Canon*

Vilka kopierade de bra koncepten så fort de kunde *Alla andra*

Sen behöver vi ju inte nämna vilka som faktiskt började med autofokus, det här är ju en subjektiv post *host* ;)

Men hur ser det då ut idag. Jo Minolta har gjort en vidareutveckling och tryckt in AS i huset. Nikon har utvecklat VR som iaf jag tycker har bättre känsla en IS, delvis för att "sjösjukeeffekten" är mindre men också för att jag tycker Nikons utformning faktiskt är bättre rent tekniskt, med normal/aktivt läge. Är det någon igentligen större praktiskt skillnad. Troligen inte, den är hårfin.

Ska man se det lite krasst så förrutom de som faktiskt köper en D2x så gynnar den kameran nog mer Canons kunder då Canon får eld under baken att ta fram något nytt och bättre. På samma sätt så gynnar Canons monster Nikons kunder då de får mer sporre. Vill någon byta för att de tycker den andra är bättre är ju det också gynnsamt, men de är nog försvinnande få.

Vinsten och den stora marknadsantelen utgörs fortfarande av 300D/350D och D70 som inbringar pengar för i runda slängar 85% av alla de sålda kamerorna. Därifrån kommer de stora vinsterna.

Ska vi börja snacka optik då... :p
När man väl gjort en lista så här så ser man att det finns alltihopa hos de flesta, med några plus och minus åt alla håll och kanter. Vilket ger samma slutsats som jag började med. Det spelar ingen roll vilket man väljer. Det viktaste är att det finns valmöjligheter.

Nikon
1. 10,5 DX fisheye
2. 12-24/4 DX
3. 17-55/2,8 DX
4. 18-70/3,5-4,5 DX
5. 60/2,8 Makro
6. 85/1,4
7. 85/2,8 PC
8. 105/2 DC
9. 70-200/2,8 VR

Canon
1. 15 Fishey
2. EF-S 10-22 USM
3. -
4. 17-85 IS USM
5. EF-S 60/2.8 USM Macro
6. 85/1.8 USM och 85/1.2L
7. 90/2.8 Tilt-Shift
8. 100/2 USM
9. 70-200/2.8 IS USM
10. MP-E65/2,8 1-5x
11. 1200/5.6
+ Lite makroblixtar, lätta och smidiga DO objektiv, fullformatskameror och jox ;)

Sigma och Tamron har lite liknande uppsättningar med lite sämre, ibland lite bättre, men också några unika objektiv.
Sigma 8/4 Fisheye
Sigma 12-24 (full-format)
Sigma 30/1.4 DX
Sigma 150/2.8 Macro
Sigma 120-300/2.8
Sigma 100-400/4
Sigma 50-500
Sigma 300-800

Här slutar sidospåret i teknikhistoria.

Frågan är om objektiven från Canon är så mycket bättre än Nikon att det är en faktor i valet av kamera.

Jag räknade bara upp vilka objektiv från Nikon som jag finner roliga. Canon har troligtvis sina egna guldklimpar. Just nu tycker jag att Nikonsystemet känns fräschast.

Jag måste poängtera att jag inte har någon favorit bland alla japanska kameraleverantörer. Vad har Canon och övriga som inte Nikon har?

niklasl skrev:
Första AF 35 mm SLR var Canon T80, 1985 (enligt Canon Camera Museum).

Fast det var en hybridkamera..

Den hade FD-fattning, och det fanns 3 st olika AF-objektiv, där all elektronik (i princip) satt i gluggen. Men ja, det var Canons första kamera, med möjlighet till autofokus.

Dadigan skrev:
En annan aspekt på just objektiven hos Nikon/Canon är att Canons ofta är billigare -vilket glädjer åtminstone mig som ska byta till Canon om några veckor. Först ska min Nikonutrustning få visa vad den kan åstadkomma under en fem dagars resa till Auschwitz med omgivning.
För mig känns det som om Nikon bara är piggare i det lägsta segmentet av kameror, tyvärr.

Hej

En naturfotograf som jag känner använde Nikon och ville skaffa ett 500mm f/4. Nu var det så att Canons 500mm med bildstabilisator var ca 25000kr billigare än Nikons så han byte helt och hållet till Canon. Hade de haft samma pris hade han nog inte bytt märke.

MVH

Omar Brännström

niklasl skrev:
I de miljoner foruminlägg som redan skrivits i den eviga diskussionen "Canon vs Nikon". Tror faktiskt att de flesta Canon-ägare som är trygga i sitt val av redskap inte tar D2X som ett personligt hot utan gläds åt att Nikon/Sony fått till det riktigt bra till slut.

Jag håller med och jag är trygg i mitt val, jag har redan bytt en gång från Nikon till Canon och har inte råd att byta tillbaka. Jag gläds då Nikonfotografer har fått en riktigt bra kamera, samt det gynnar så klart oss Canonfotografer. Förhoppningsvis bättre kameror och lägre priser, och Canon 1d Mark2 har ju sjunket i pris och det är kanske pga Nikon D2X.

Nikon har kommit väldigt starkt på senaste tiden med suveräna objektiv och hus.

MVH

Omar Brännström

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar