Annons

Canon kamera för foto och film?

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaKronander

Aktiv medlem
Hej,
det finns säkert många proffsfotografer/filmare här som kan hjälpa mig besvara denna fråga (som gärna får vara baserad på personliga åsikter såklart):

Jag har idag en Canon EOS 5D MkII idag som jag fotar/filmar med, men har tänkt byta upp mig och undrar nu vilken ni skulle rekommendera?
Och vilken glugg skulle ni säga är mest lämplig för filmning?

Budgeten är inte enorm men inte snål heller, så låt höra.

TACK FÖR SVAR!
 
Beror på

Det beror givetvis på vad/hur/var du ska filma och om du bara ska använda kameran utan extra tillbehör som gör manuell fokusering lättare alternativt använda AF. Är det filmning med autofokus som det gäller finns det bara några få rimliga canonval under 35 lax, nämligen 70D, 80D, 7D II och 5D IV (stor spännvidd i pris). Den enda som kan mäta sig med den kamera du har då det gäller lågljusegenskaper är 5D IV. Alla har följande AF vid filmning vilket din kamera saknar. Mer info behövs om du ska kunna få utförliga svar.
 
Ett vilt förslag är att köpa en Panasonic GH4 (nere på 7.000 kr!) tillsammans med en Metabones Speed Booster XL (8.490 kr), så har du en kamera som du både kan fotografera och filma med i hög kvalitet – även med dina Canon-objektiv.

Men ja, vi behöver förstås höra mer om vad du ska ha kamera till innan det går att säga något mer träffsäkert. :)


/ Kiwi
 
Det beror givetvis på vad/hur/var du ska filma och om du bara ska använda kameran utan extra tillbehör som gör manuell fokusering lättare alternativt använda AF. Är det filmning med autofokus som det gäller finns det bara några få rimliga canonval under 35 lax, nämligen 70D, 80D, 7D II och 5D IV (stor spännvidd i pris). Den enda som kan mäta sig med den kamera du har då det gäller lågljusegenskaper är 5D IV. Alla har följande AF vid filmning vilket din kamera saknar. Mer info behövs om du ska kunna få utförliga svar.

Det är för jobbet den är tänkt att användas till, filma lite produkt-presentationer, lite mindre reklamfilmer och kampanjfotningar i studio. Fokusera manuellt på den jag har nu har inte vart jättelätt så finns det extra-skärmar eller liknande som underlättar så tar jag givetvis gärna emot förslag. Hur bra är AF på dom nyare kamerorna, när man är i rörelse och inte bara stilla?

Sedan har vi ett sportevenemang vi ska vara med på så den borde ha snabb autofokus (vilket kanske alla dina förslag har jämnfört med 5DMkII). Helst hade man ju velat ha ett optik som är lämpligt för både ock men det kanske är att reach for the sky?
 
Ett vilt förslag är att köpa en Panasonic GH4 (nere på 7.000 kr!) tillsammans med en Metabones Speed Booster XL (8.490 kr), så har du en kamera som du både kan fotografera och filma med i hög kvalitet – även med dina Canon-objektiv.

Men ja, vi behöver förstås höra mer om vad du ska ha kamera till innan det går att säga något mer träffsäkert. :)


/ Kiwi

Det kanske jag borde specat, :)
men det ska vara till jobbet där vi tänkt fota i studio med blixtar och börja filma lite produkt-presentationer och mindre reklamfilmer. Är det mer värt att köpa en GH4:a än en 5DMkIV om man främst ska ha den till filmning?
 
Det kanske jag borde specat, :)
men det ska vara till jobbet där vi tänkt fota i studio med blixtar och börja filma lite produkt-presentationer och mindre reklamfilmer. Är det mer värt att köpa en GH4:a än en 5DMkIV om man främst ska ha den till filmning?

Rent videomässigt bör en GH4 vara mycket bättre. IV:an filmar visserligen i 4K, men med ett väldigt gammalt och utrymmeskrävande format. Du kommer att få mata den med minneskort och datorn med hårddiskar. GH4 ger möjlighet att filma i log-format, som ger större utrymme till efterbehandling.

Filmar du »bara« i full-hd, så kan förstås båda kamerorna göra detta bra. Fördelen för IV:an är att du har Canons nya autofokus, medan GH4:an har det lite värre på autofokusfronten med Metabones-adaptern. Fast även där har den förstås log-formatet att skryta med.

Själv filmar jag i princip bara med min 5D Mk III när jag kan använda Magic Lanterns filmhack. Annars blir det min GH4 med adapter eller med en fast optik från Olympus.


/ Kiwi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.