Annons

Canon, iMac 27", PS CS5 och Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

ivo

Aktiv medlem
Hej,

Någon mer än jag som använder denna kombination? I så fall undrar jag vilka färgprofiler ni använder i respektive program/prylarna så att bilderna färgmessigt hänge ihop genom hela arbetsflödet?


Hälsningar
Ivo
 
Nu har jag ingen iMac men det spelar ingen roll.

I kameran kör jag RAW.
LR till PS med ProphotoRGB (eller så kan man använda AdobeRGB) i PSD format.
Kalibrerad (Profilerad) skärm.

Utskrift med profil för resp. papper och skrivarkombination.
 
Tack för snabbt svar Tony.

Ja precis så gör jag också... Förutom att skärmen inte är kalibrerad utan kör standarduppsättningen för iMac skärmen.

Det jag upptäckte häromdagen som gjorde mig osäker var att efter jag var klar med en bild som jag skulle skicka till Crimson så kollade jag med deras färgprofil och då såg bilden skittråkig ut (fadda blågröna kalla färger), å så vill man ju inte att den kommer från labbet. När jag sen sparade bilden som jpg så såg den lika tråkig ut när jag tog upp den i imagebrowsern.

Detta resulterade att jag började labba med dom olika färgprofilerna i PS, Lightroom och macskärmen, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare på det.

/Ivo
 
sRGB eller AdobeRGB hela vägen?

Jag tror jag kör sRGB som färgrymd i kameran, bör jag ställa den till sRGB i lightroom, PS och som skärmprofil också (alternativt AdobeRGB).
Det känns som sRGB ligger närmat Crimsons pappers profil.
sRGB och AdobeRGB är något smalare färgmässigt än ProphotoRGB som jag tror är standard i Lightroom och PS.

Kan det vara så att om man kör standardinställningarna och fixar till bilden i Lightroom och PS så att den känns bra färgmässigt (ProfotoRGB och 14 bitar) sen konverterar man den till en JPG så försvinner massa färgnyanser/information och bilden blir tråkigare? <<dvs att det inte har med skärmprofilen att göra alls.

Nu blir det lite rörigt inlägg känner jag, sitter och spånar medan jag skriver.

/i
 
OK tror jag kommit lite längre nu...

Komisk, slutar med att jag själv svarar på min egna inlägg...

Efter att ha plöjt Stefan Ohlsson emenenta 4 delars artikel om färglära är jag ganska mycket klokare... TACK Stefan :)
Jag kan verkligen rekommendera den, här kommer länken så ni slipper leta:
http://www.fotosidan.se/doclist.htm?author=35205&type=doc

Då är det egentligen bara en fråga, samma fråga som jag hade från början... Vilken profil ska man ha på skärmen?
Det som verkar vara lättast är att sätta kameran, Lightroom, PS och skärmen till aRGB. På detta sätt får jag hyfsat stort färgrymd, behövs inga konverteringar för att bilden ska se likadan ut i alla prog och Crimson kan hantera den färgrymden.

Bara ett litet problem, allt annat (menyer, bakgrundsbilder, webben, osv) blir mycket tråkigare färgmessigt än det var innan med iMac färgprofilen. Men det kanske man tvingas leva med, eller??? Hur gör ni andra Mac ägare?

/i
 
Komisk, slutar med att jag själv svarar på min egna inlägg...

Efter att ha plöjt Stefan Ohlsson emenenta 4 delars artikel om färglära är jag ganska mycket klokare... TACK Stefan :)
Jag kan verkligen rekommendera den, här kommer länken så ni slipper leta:
http://www.fotosidan.se/doclist.htm?author=35205&type=doc

Då är det egentligen bara en fråga, samma fråga som jag hade från början... Vilken profil ska man ha på skärmen?
Det som verkar vara lättast är att sätta kameran, Lightroom, PS och skärmen till aRGB. På detta sätt får jag hyfsat stort färgrymd, behövs inga konverteringar för att bilden ska se likadan ut i alla prog och Crimson kan hantera den färgrymden.

Bara ett litet problem, allt annat (menyer, bakgrundsbilder, webben, osv) blir mycket tråkigare färgmessigt än det var innan med iMac färgprofilen. Men det kanske man tvingas leva med, eller??? Hur gör ni andra Mac ägare?

/i

Du är på rätt väg. Kameran bör vara Adobe RGB, Skärmprofilen bör du däremot behålla till iMacs egen. Den är skapad för att skärmen skall visa rätt färger och så stor färgrymd som den mäktar med. Fast den är generell och inte gjord med hänsyn till ditt exemplar. De är oftast också gjorda men tanke på att de skall kunna se trevliga ut för annat som t.ex ordbehandlig. De har oftast en för blå ton och är alldeles för ljusa.
Så allra helst skall du förstås ha en kalibrator och skapa din egen profilering/kalibrering med jämna mellanrum. Skärmar varierar individuellt och förändras över tid.
PS och Lightroom kan du lika gärna köra med Pro photo RGB som ger dig största möjliga färgrymd. Det påverkar inte hur bilden ser ut på skärmen men kan ge dig mer utrymme för manipulering av bilderna i PS och Lightroom.
När du sedan skapar en JPG bild blir den i sRGB. För det mesta skall det inte synas någon större skillnad men det kan ske i färger där skärmen visar en större färgrymd än sRGB.
 
Färgprofilen i kameran används bara om du fotograferar i jpeg. I RAW saknar bilden färgprofil, den läggs till i RAW-konverteringen och blir inte automatiskt sRGB bara för att man sparar i jpeg.

Så har du satt arbetsprofilen i LR till ProphotoRGB och exporterar till jpeg så kan du göra det med bibehållen profil. Men vanligast är att man konverterar till sRGB om man tänkt att bilden ska visas på webben. Skickar man till t ex Crimson för utskrift så vill de ha den i AdobeRGB.

--
Färgprofilen som man kan ladda hem från t ex Crimson ska man bara använda till sk soft proofing en funktion som finns i PS men tyvärr saknas i LR (om den inte kommit i LR3 vilket vore en välgärning).
Då kan man med hjälp av profilen se om det finns några nyanser som i bilden ligger utanför vad Crimsons skrivare klarar. Då kan man i PS/LR justera blden så att man utnyttjar skrivarens tonala omfång maximalt. Man ska alltså inte konvertera eller assigna Crimsonsprofil till bilden.

----

Att konvertera en bild mellan färgprofiler är lite som att leka med vit/svartpunkterna i Levels fast för olika färger. Så om ProphotoRGB har svart/vitpunkterna 0/255, AdobeRGB 10/240 och sRGB 25/200. Om man skickar med profilen i bilden så finns informationen om vad svart resp vitpunkt har för värde. Använder man visningsprogram som läser och förstår den information så kommer bilden att visas korrekt.

Saknas information eller programmet inte använder den så kommer den alltid att tolka svartpunkten som 0 och vitpunkten som 255. Det gör att en Prophotobild kommer att visas korrekt (under förutsättning att bildskärmen klarar av att visa det tonala omfånget) men en AdobeRGB eller sRGB kommer att få en överdriven kontrast och troligen spricka med "bandning" som följd.
Nu är det troliga att Prophotobilden kommer att se blek och tråkig ut eftesom skärmen inte klarar alla nyanser, AdobeRGB bilden oxå att se lite tråkig ut av samma anledning (såvida man inte har en riktigt bra skärm) och sRGB kommer att poppa en aning dvs få lite överdrivna färger. Såvida skärmen inte är riktigt dålig och bara klarar en skärmrymd <= sRGB).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.