Annons

Canon Hus

Produkter
(logga in för att koppla)

snowman8

Aktiv medlem
Har fotograferat flera år med en Canon 350D. Objektiven är Canon EF 50mm 1:1.8Canon Macro EF-S , 60mm 1:2.8,70-200 1:4 L IS USM, Canon zoom EF-S 1:3.5-5.6 II. 18-55mm. Nu gick min Canon 350D sönder och har tänkt köpa ett nytt hus.

Jag ser som det billigaste alternativet EOS 1100D men jag vill inte köpa det billigaste! Sedan har jag läst testen om EOS 600D i Fotosidans tidning och min egen favorit är dyr men det är en EOS 7D. Vilken skall jag välja EOS 600 eller EOS 7D?

7D är trevlig, skulle definitivt rekomendera den OM den passar din typ av foto. 600D saknar jag erfarenhet av men ett alternativ är ju också 60D som är någonstans mellan dessa två prismässigt.

Så mitt tips är 7D eller 60D (har båda själv och är nöjd, båda har sina för och nackdelar).

Om du är nöjd med storleken på 350D så köper du en 550D eller 600D.
Vill du ha lite mer att hålla i så blir det bra med en 60D.
Behöver du dessutom en snabb kamera så går du på 7D. Dock är alla ovanstående betydligt rappare än just 350D.

Om du menar jämfört med 7D så är det väl främst lite plastigare känsla och inte lika vattentålig (vädertätad) samt att den har långsammare seriebildstagning.

/ Stolpe

Mindre sökare och mindre alert autofokus är två andra skillnader, men det finns fler.
Det är kanske lättast att kika på testerna på dpreview för att bilda sig en uppfattning om vad man får. Ingen av alla dessa hus är dålig, men de har sina för- och nackdelar. En 7D är t.ex. rätt klumpig jämfört med t.ex. 350/600D.

Ska man köpa nytt finns det huvudsakligen en anledning att lägga pengar på 7D istället för 60D, och det är om man ofta fotograferar "action", alltså sånt som rör sig fort. Idrott, racing, flygning - det finns ett antal applikationer där 7D, under förutsättning att man lägger ner möda på att lära sig dess AF-system, har klara fördelar framför 60D. Notera att AF på 7D är ungefär lika komplext som på 1D Mark IV, vilken i sin tur har ett system som fick Canon att omdesigna hela inställningsproceduren på 1D X, eftersom alltför få begrep det gamla systemet...

Vill man filma mycket är de vridbara displayerna på 600D och 60D en tillgång.

Tar man bilder på saker som står still är bildkvalitén praktiskt taget identisk. Ingen lär se någon skillnad, om det nu alls finns någon.

För egen del valde jag 7D. Men jag tar tusentals sportbilder om året, så det är ganska givet. Med ett batterigrepp under får 7D en lagom storlek som motvikt till det objektiv jag nog använder mest i de sammanhangen, EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Men det är jag, det.

Begagnad 50D? Köpte min för 5000 med batterigrepp i absolut nyskick. Riktigt nöjd!
Funderade själv på 60D men den gick loss på cirka 9000kr för huset. Men 50D är en riktigt bra kamera, visserligen ingen filmfunktion men det beror ju på vad man är ute efter.

:)

ANNONS